סגור
ממגורות דגון ב חיפה
ממגורות דגון בחיפה (צילום: אלעד גרשגורן)

שוב שיבושי עבודה בממגורות חיפה: "פגיעה מהותית בשרשרת אספקת המזון"

שלושה חודשים בלבד לאחר חתימת ההסכם הקיבוצי, עובדי הממגורות, שהן השער המרכזי לישראל של תבואות וגרעינים, נוקטים שיבושים; לטענתם, חברת מילניום שמפעילה את הממגורות מנסה להעביר חלק מהעבודות למיקור חוץ

עובדי ממגורות חיפה (דגון) משבשים את העבודות בממגורות חיפה וחסמו את הכניסה למקום. הממגורות הן השער המרכזי לישראל של תבואות וגרעינים, ובתקופה האחרונה הן פועלות באופן חלקי בלבד.
במכתב ששלח יו"ר איגוד יבואני התבואות, איתי רון, מנכ"ל צנציפר, למנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, הוא קורא לו להתערב במשבר לפני שיחמיר. לטענתו, הנמל פועל באופן חלקי בלבד, ונכון להיום יש בו 11 אוניות שנושאות מטען של כ-330 אלף טונות. לדבריו, "כפי שהתרענו בעבר, המשבר האמור עשוי לפגוע באופן מהותי בשרשרת האספקה של מזון לאדם ולמשק החי, וכמובן מהווה אתגר ממשי לשמירת הביטחון התזונתי שלתושבי המדינה".
לטענת רון, הענף כולו מתמודד עם מצב בלתי אפשרי: "מצד אחד, שערי המדינה ליבוא תבואות ומוצרי גרעינים, סגורים בחלקם, ובקושי אפשר לפרוק סחורות; מצד שני, משרד החקלאות רוצה באספקה שוטפת של סחורות ובהחזקת מלאי חירום; ויש גם צד שלישי - האוצר פועל להורדת הראש של הרפתנים, בגלל המחירים".
שלושה חודשים בלבד החזיק מעמד בחודש ההסכם הקיבוצי שנחתם באוגוסט 2025 בין עובדי ממגורת דגון, לבין חברת מילניום שמפעילה את הממגורות. במסגרת ההודעה על הכרזת סכסוך עבודה שהגישו העובדים ב-23 בנובמבר באמצעות מרחב חיפה של ההסתדרות לממונה על השכר באוצר, חרף ההסכמות בין הצדדים, מילניום מנסה להפעיל מיקור חוץ ולהעביר חלק מהעבודה השוטפת בממגורות לעובדים חיצוניים, חלקם עובדי רכבת ישראל שקולטים סחורה ברכבות משא.
עוד נטען כי מילניום מסכנת את העובדים כשאינה מספקת תנאי עבודה בטוחים, לא מספקת אישור למעליות ומונעת כינוס והפעלה של וועדת בטיחות. בנוסף, נטען כי ההנהלה מתנכלת לוועד העובדים, פוגעת בתנאי עבודתם ומכנה אותם "קוזאקים" על רקע ניסיונם למצות את זכויות העובדים.
בפעם הקודמת כשהוכרז סכסוך עבודה העובדים טענו כי מילניום נטשה את הממגורות והחברה מצידה איימה לסיים את החוזה עם המדינה ולעזוב את הממגורות. כעת נראה כי שוב יאלץ משרד התחבורה להתערב בסכסוך כדי למנוע משבר בענף.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי הוא "פועל בשיתוף מלא עם הנהלות הנמלים והגורמים הרלוונטיים על מנת להבטיח רציפות תפעולית ופריקה מהירה של מטעני התבואה, מתוך הבנה לחשיבותם למשק בישראל. בימים האחרונים העניק המשרד קדימות חריגה לאוניות התבואה בתור לעגינה ופריקה וזאת לפנים משורת הדין, במטרה לצמצם את העיכובים שנוצרו ולמנוע פגיעה באספקת המזון. באשר לדגון, יש להבהיר כי מדובר בסכסוך עבודה פנימי בין חברת מילניום, חברה פרטית, לבין עובדיה. פתרון הסכסוך מצוי במסגרת יחסי העבודה בין הצדדים ובערכאות לכך".