סגור
זיהום אוויר ב מפרץ חיפה
זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: אלעד גרשגורן)

המשרד להגנת הסביבה הכחיש, אבל תקציב האקלים בוטל

במשרד להגנת הסביבה טענו כי הצליחו לסכם עם האוצר שהתקציב למיזמי אקלים בהיקף של 200 מיליון שקל לא יבוטל, אך כעת מתברר כי הכסף לא יתקבל. המשרד: "לנוכח המלחמה ושינויים בסדרי העדיפות הלאומיים נחתם סיכום תקציבי חדש"

תקציב מיזמי האקלים של המשרד להגנת הסביבה בוטל ופרויקטים נגנזו למרות הצהרות והכחשות של המשרד. בחודש ינואר פורסם ב״כלכליסט״ כי בשל המלחמה בוטלו 200 מיליון שקל שהוקצו למיזמי אקלים וסביבה במסגרת תקציב 2023 על פני שלוש שנים. לפי הערכות, מדובר בכ־60% מהשקעות המשרד בפרויקטים להיערכות לשינויי האקלים והפחתת פליטות. במשרד להגנת הסביבה אמרו בתגובה לטענות כי ״על אף דרישת משרד האוצר לבטל את תקציב האקלים, הצליח המשרד לסכם עם האוצר כי התקציב לא יבוטל, לרבות הסכומים שהיו אמורים להיות מוקצים ב־2023״.
אולם כעת מתברר כי בניגוד להצהרות המשרד, התקציב אכן בוטל במלואו. מדובר, בין היתר, בתקציב שנועד לממן פרויקטים של התייעלות אנרגטית במפעלים, חשמול משאיות אשפה ושיקום נחלים. ללא תקציבים ממשלתיים לנושא, פרויקטים להפחתת פליטות של חומרים מזהמים וגזי חממה לא יוכלו לצאת לפועל וישראל תמשיך להשתרך מאחורי העולם בהתמודדות עם משבר האקלים. כבר היום, בניגוד למדינות המפותחות, המגמה בישראל היא של עלייה בפליטות גזי החממה ולא הפחתתן. לדברי גורם בממשלה, "ביטול התקציב מצביע על חוסר העניין של השרה להגנת הסביבה עידית סילמן להילחם על התקציב ומעיד על התעלמות מהנושא".
לצד הקשיים התקציביים בתחום האקלים, היועצת המשפטית היוצאת של המשרד להגנת הסביבה דלית דרור תיארה אתמול בוועידת אקלים, משפט וסביבה של אדם טבע ודין ואוניברסיטת בר־אילן עד כמה חמור המצב בתחום הגנת הסביבה. "התקציבים לא עוברים וחוקים רבים שהובטחו תקועים בעוד הסיכונים הסביבתיים גוברים. אנחנו נמצאים בחסר רגולטורי בולט בתחום הסביבה למול מדינות מפותחות", אמרה. "חסרים חוק קרקעות מזוהמות, חוק רישוי כימיקלים, חוק אזורים ימיים, חוק מוכנות תגובה לאירועי זיהום ים, ועוד".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: ״תשובת המשרד בינואר שיקפה את הסיכום עם האוצר באותה עת. לנוכח המלחמה ושינויים בסדרי העדיפות הלאומיים נחתם עם כל משרדי הממשלה סיכום תקציבי חדש. בסיכום החדש יש תוספת לתקציב המשרד לתוכניות משמעותיות ובהן שיקום שטחים פתוחים ופעולות הדברה בעקבות המלחמה. בשל המצב קוצצו 200 מיליון שקל שתוכננו להיות מיועדים באופן מלא לנושא האקלים. לאחר השלמת קביעת מס הפחמן ומס הנסועה המשרד יתוקצב ב־140 מיליון שקל נוספים למיזמים בתחום תחבורה נקייה, הפחתת גזי חממה והיערכות לשינוי אקלים״.
עם זאת, מדובר בתקציב שכלל אינו קשור לתקציב האקלים. למעשה, גם בדיונים בממשלה הקודמת בנושא מס הפחמן סוכם כי המשרד להגנת הסביבה יקבל תקציב ייעודי.