סגור
מגזין נדל"ן 26.3.24 שר השיכון יצחק גולדקנופף
יצחק גולדקנופף (צילום: יואב דודקביץ)

הפשרה אושרה: רשת הגנים שניהל גולדקנופף תשלם לגננות 7.5 מיליון שקל

רשת בית יעקב, שניהל שר השיכון עד קיץ 2022 וכעת מנהל בנו, תפצה יותר מ-2,000 גננות וסייעות שעבדו אצלה ב-7 השנים האחרונות, במסגרת פשרה שאושרה בתביעה ייצוגית בה נטען כי זכויותיהן הסוציאליות נפגעו. שדולת הנשים: "אנו מזמינות את הנשים החרדיות לפנות לקווים היעודיים שלנו לקבלת סיוע"

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב אישר השבוע את הסכם הפשרה לפיו רשת גני הילדים והמעונות החרדית בית יעקב תשלם כ-7.5 מיליון שקל לסייעות וגננות. זאת, כתוצאה מתביעה ייצוגית בה נטען כי הרשת פגעה בזכויותיהן הסוציאליות. מדובר ברשת שנוהלה עד קיץ 2022 על ידי שר הבינוי והשיכון יצחק גולקנופף מיהדות התורה ועכשיו מנוהלת ע"י בנו ישראל גולדקנופף.
הרשת תפצה יותר מ-2,000 גננות וסייעות שעבדו אצלה ב-7 השנים האחרונות. היא תעביר קרוב ל-5 מיליון שקל על תשלום חסר לפנסיה ו-2.6 מיליון שקל בשל אי תשלום של תוספת מעונות לאימהות לילדים קטנים. בנוסף התחייבה רשת בית יעקב לשלם לגננות ולסייעות תשלום מלא של הפנסיה ותוספת המעונות בעתיד.
הפגיעה בחוקי העבודה היא תופעה נפוצה בחינוך החרדי. בשנים האחרונות יש גל של כ-20 תביעות ייצוגיות כנגד רשתות החינוך החרדיות בשל עושק עובדים, בעיקר נשים. את הגל הזה אפשרו התרופפות האיסור החברתי לפנות לערכאות וגם הפיצול הגדול בחברה החרדית שגורם לכך שעובדים לשעבר משתפים פעולה נגד רשתות המזוהות עם זרם אחר. גל התביעות מהסוג הזה החל ב־2017, עם תביעה שהוגשה נגד "עלי שיח", רשת מוסדות חרדית לחינוך מיוחד. עילת התביעה הייתה הפרשות חלקיות למדריכים לפנסיה ולפיצויים, מכסה חסרה של ימי חופשה ותשלום חלקי על משמרות בשבתות וחגים.
בעקבות החלטת האדמו"ר מגור, הרב יעקב אריה אלתר, למנות את גולדקנופף ליו"ר אגודת ישראל, פרץ גל מחאה ברשתות החברתיות בטענה שגולדקנופף הוא סמל של ניצול עובדות. הוא גם חזר שוב ושוב על האמירה ש"לא תימצא תביעה של גננת על קיפוח זכויות". בפועל מחקר של פרופ' רון קליינמן מאוניברסיטת בר אילן גילה שהעובדות פנו לבתי דין רבניים וזו הסיבה למיעוט התביעות בבתי הדין לעבודה.
את הבקשה לתביעה ייצוגית נגד הרשת הגישו עורכי הדין ראובן ויעקב ביטון מירושלים בשם עובדת שלא קיבלה את התוספת המגיעה לאמא לילד במעון והופרשו לה דמי פנסיה חלקיים. מכיוון שמדובר בטענה לניצול נשים, הצטרפה לבקשה גם שדולת הנשים. "אין חולק על כך שהרשת קיבלה תקציב מאת המדינה עבור תשלום שכרה המלא של התובעת והקבוצה הייצוגית, אולם באטימות לב והתעמרות לא העבירו את התשלום המחויב לידי עובדותיה", כתבו עורכי הדין בבקשה. "ברור הוא כי מטרת הנתבעת היתה התעשרות קלה על חשבון עובדיה".
לטענת עורכי הדין, רשת הגנים "השיאה את רווחיה שלא כדין, עקב הפרת החובות שבחוק כגון חובת השוואת התנאים של עובדותיה לקבוע בחוקת העבודה. רווחי עובדותיה תוקצבו על ידי משרד החינוך עבור רכיבים אלה, ואולם הנתבעת בחרה להותיר את כספיהן בכיסה התפוח. מדובר בעשיית עושר שלא במשפט".
בשדולת הנשים מציינים שמדובר באחד מפסקי הדין הגדולים בהיקפם להשבה ותיקון של זכויות עובדים, ובמקרה הזה בעיקר עובדות. השדולה תקבל תגמול של 10,000 שקל בגין תרומתה להליך. המשנה למנכ"לית שדולת הנשים, עו"ד גלי זינגר, אמרה: "אלפי נשים חרדיות יקבלו כעת את הפנסיה המגיעה להן ואת תוספת המעונות המגיעה להן, עבור עבודתן בעבר והן מעתה ואילך. זה משמעותי לכל כך הרבה משפחות במגזר החרדי. בנוסף, אנו מעריכות שלפסק הדין תהיה השפעה עתידית גם לגבי מעסיקים אחרים, שיתחילו לשלם לנשים החרדיות את הזכויות שמגיעות להן. אנו מזמינות את הנשים החרדיות לפנות לקווים היעודיים שלנו לקבלת סיוע".