סגור
טינדר אפליקציית הכרויות
אפליקציית טינדר (צילום: dennizn / Shutterstock.com)

בלעדי
בקשה לייצוגית: "טינדר ו-OkCupid אוספות מידע ביומטרי בלי הסכמת המשתמשים"

הבקשה הוגשה נגד החברות המפעילות את האפליקציות בטענה לפגיעה בפרטיות ושימוש שלא כדין בנתונים; זאת לרבות שימוש בצילומים "אשר חלקם לא מן הנמנע כוללים תוכן שעלול להשפיל ולבזות"

שני אזרחים ישראלים, שאחד מהם עשה שימוש בפלטפורמת ההיכרויות טינדר והשני ב-OkCupid, הגישו אתמול (ג') לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד החברות המפעילות את האפליקציות. זאת, בטענה לפגיעה בפרטיות ושימוש שלא כדין בנתונים ביומטריים. השניים העלו את תמונותיהם לפלטפורמות ההיכרויות.
הבקשה הוגשה נגד החברות Match Group Inc ,Match Group LLC ו-Humor Rainbow Inc מארה"ב. טרם הוגשו תגובות החברות לבית המשפט בישראל. יש להדגיש כי מדובר בבקשה לאישור תביעה ייצוגית שרק הוגשה ואין הכרעה בבקשה.
שני המבקשים טוענים באמצעות עוה"ד עמית מנור וצח שפיצן ממשרד מנור-שמש כי המשיבות "אספו ואוספות מידע ביומטרי של משתמשיהן, מבלי לקבל הסכמתם, ודאי לא הסכמתם מדעת לכך. לטענתם, החברות עושות זאת בין השאר לצרכים מסחריים, ותוך הפרה בוטה ביותר של זכויותיהם.
בבקשה נטען כי "המידע שאוספות החברות חורג ממצגיהן שכן הן מסתירות מציבור משתמשיהן מידע חיוני אודות איסוף ושימוש במידע. כך הן פועלות בניגוד מוחלט להתחייבויותיהן ולמצגיהן תוך יירוט ואיסוף של מידע ביומטרי של משתמשיהן בקנה מידה נרחב ביותר, אחסון המידע הביומטרי אצלן ושימוש בו לרבות לצרכיהן המסחריים - ללא ידיעתם או הסכמתם של המשתמשים. ובכך גם הפרו את זכותם לפרטיות, שכן הן עושות זאת ללא קבלת הסכמה מדעת".
במסגרת הבקשה נטען כי החברות שנגדן הוגשה הבקשה מעודדות ובמקרים מסוימים אף מחייבות את המשתמשים להעלות תמונות שלהם כדי להשתמש בפלטפורמת טינדר ו-OkCupid.
עוד נטען בבקשה כי המטרה העיקרית של פלטפורמות ההיכרויות באשר הן היא ליצור התאמה (match) בין משתמשים. בבקשה לתביעה הייצוגית נכתב עוד כי "לצורך כך מציגות הפלטפורמות בפני המשתמשים תמונות של בני זוג פוטנציאליים. כדי להגדיל את הסיכוי ליצירת התאמה בין המשתמשים המשיבות מנתחות נתונים ביומטריים שנמסרו להם על ידי המשתמשים תוך ניסיון ליצור התאמה בין נתונים ביומטריים של משתמשים שונים. במסגרת זאת מנתחות המשיבות את הנתונים הייחודיים של המשתמשים ובהם צבע העור שלהם, גיאומטריית הפנים שלהם (מרחק בין חלקים שונים בפנים והיחסים השונים בין חלקים אלה), מרקם העור שלהם ועוד. יצוין כי אצל כל אדם מאפיינים ביומטריים אלה שונים, כך שלמעשה מאפיינים אלה מאפשרים לדעת את זהות המשתמשים כמעט באופן מוחלט".
עוד נכתב כי בנוסף לטינדר יש טכנולוגיה המכונה "אימות תמונה", במסגרתה היא סורקת את פניו של המשתמש ומנתחת נתונים שונים הנוגעים לנתוניו הביומטריים של המשתמש. המשתמשים לא מחויבים להשתמש בטכנולוגיה זאת, אולם עבור אלו שבחרו להשתמש בטכנולוגיה, טינדר לא יידעה במשך שנים על משמעויות השימוש בטכנולוגיה ולא קיבלה את הסכמתם לשימוש. כן מצוין כי ב-17 בינואר 2022 הודתה טינדר בפני משתמשיה כי היא אוספת מידע ביומטרי ממשתמשים העושים שימוש בפיצ'ר"אימות תמונה" אולם "הודעה זאת הופיעה רק עבור משתמשים תושבי קליפורניה ולא פורסמה למשתמשים ברחבי העולם, ובהם המשתמשים בישראל".
במסגרת הבקשה נטען כי החברות מחזיקות במאגר המידע על משתמשים תושבי ישראל מבלי שטרחו ליידע את הרשות הרלוונטית בישראל על כך, ומבלי שקיבלו אישור אותה רשות לכך.
לסיום, נטען כי החברות מבצעות איסוף שלא כדין והעברת נתוני מידע ביומטריים אודות המשתמשים, "לרבות צילומים, באופן המאפשר זיהוי המשתמשים בצילומים, אשר חלקם לא מן הנמנע כוללים תוכן שעלול להשפיל/לבזות, והרי, בין היתר, הצילומים נועדו להיות פרטיים וחלקם בעלי אופי אינטימי ביותר, והדברים מובנים".