סגור
נמל המפרץ ב חיפה מופעל על ידי חברת  SIPG  הסינית
נמל המפרץ (צילום: אלעד גרשגורן)

המונופול נשבר: לראשונה - ההסתדרות הלאומית היא ארגון יציג בנמל

בית הדין הארצי קבע כי ההסתדרות הלאומית היא הארגון היציג של עובדי נמל המפרץ בחיפה; המשמעות: יוכלו להמשיך לעבוד גם אם ההסתדרות הכללית תכריז על שביתה במשק

ההסתדרות הלאומית תהיה הארגון היציג של עובדי נמל המפרץ בחיפה, כך קבע בית הדין הארצי לעבודה בפסק דין שניתן היום (שלישי). זו הפעם הראשונה שעובדי נמל בישראל אינם מיוצגים על ידי הסתדרות העובדים הכללית, ובכך יווצר תקדים בו במידה שתוכרז שביתה כללית במשק ע"י ההסתדרות – עובדי נמל המפרץ יוכלו להמשיך לעבוד.
עם זאת נמל המפרץ עדיין יושפע משביתות כלליות, מאחר שחברות התעבורה הימית שמכניסות ומוציאות את האוניות מהנמלים כן מיוצגות על ידי ההסתדרות הכללית. עם זאת, במידה שאוניה כבר נמצאת ברציף – עובדי הנמל יוכלו לפרוק ולטעון סחורה ממנה ואליה. נמל המפרץ בחיפה הוקם במסגרת הרפורמה בנמלים שנועדה לפתוח את השוק לתחרות, והוא נמצא בבעלות התאגיד הסיני SIPG המשויך לעיריית שנגחאי והממשלה הסינית.
ההחלטה של בית הדין הארצי לעבודה הגיע אחרי פסיקה הפוכה של המחוזי, שקבע כי ההסתדרות הלאומית אינה הארגון היציג בנמל. בפסק הדין מאז, נקבע כי הנהלת נמל המפרץ, ובאופן ספציפי הדירקטור הישראלי בנמל יואב צוקרמן התערבו באופן אסור וניסו לכפות על העובדים את הייצוג של הלאומית מפני שחששו שאלו יאוגדו בהסתדרות הכללית.
בפסק הדין החדש שניתן היום ע"י סגן הנשיאה אילן איטח, השופטת סיגל דוידוב מוטולה והשופטת חני אופק גנדלר, נכתב כי "ניתוח מכלול הטענות והראיות שנפרשו לפנינו הביא אותנו למסקנה ברורה שלפיה חרף סימני השאלה והפגמים בהתנהלות הלאומית, ותוך שלקחנו בחשבון את המשך פועלה במידת מה של ההשפעה הבלתי הוגנת שנקבעה בהליך הקודם אף בתקופת התחרות, האפשרות כי הצטרפות עובדים בחברה ללאומית בתקופת התחרות נעשתה שלא כתוצאה מההשפעה הבלתי הוגנת שנקבעה בהליך הקודם - לכאורה מסתברת יותר מהאפשרות ההפוכה". בסופו של דבר, קבע בית הדין כי המבחן החשוב הוא המבחן הכמותי, וכי מספר העובדים שמעוניינים להיות מיוצגים על ידי הלאומית גבוה דיו כדי להכריז עליה כעל ארגון יציג.
יואב שמחי, יו"ר ההסתדרות הלאומית: "אנחנו מברכים על החלטת בית הדין הארצי לעבודה שקבע כי טובת העובדים ובחירתם החופשית הן השיקול המכריע - וכי הבית הרשמי והמייצג שלהם הוא בהסתדרות הלאומית. זוהי סנונית ראשונה לקראת בשורות רבות שנראה בתקופה הקרובה".
עו״ד בטי מצר לוי, עו״ד רוית קרן רוזין ועו״ד רן קונפינו שייצגו את ההסתדרות הלאומית בהליך זה: "פסק הדין של בית הדין הארצי יסודי ומעמיק ומנתח בצורה רחבה את מעמדה של ההסתדרות הלאומית כארגון עובדים יציג תוך שהוא דוחה את טענות ההסתדרות הכללית".