סגור
נגה לבציון נדן
נגה לבציון נדן (צילום: ענת אורן)

דעה
איך המשבר העולמי משפיע על מצב הקפה?

היקף הסחר בקפה בעולם צפוי לצמוח בשנים הקרובות הודות לעלייה בצריכה במדינות מתפתחות; האקלים הוא הנתון המשפיע ביותר על מחירי הקפה; לכבוד יום הקפה הבינלאומי ולאוהבי הקפה בישראל זו קריאת השכמה

אתמול, ה-1 באוקטובר התרחש יום קפה הבינלאומי, ולא בכדי המשקה השחור זכה ליום משלו. קפה הוא אחד המשקאות הפופולריים בעולם, עם יותר מ-2 מיליארד כוסות שנצרכות ביום. בבורסות הסחורות השונות, פולי הקפה הם חביבי המשקיעים ואחד הקומודיטיס (COMMODITIES) הנסחרים בעולם, שני רק לשוק הנפט.
לעוד כתבות בערוץ TRUST
על פי חברת המחקר Mordor Intelligence, גודל שוק הקפה העולמי מוערך בכ-126 מיליארד דולר וצפוי להגיע לכ-159 מיליארד דולר עד 2028, הודות לעלייה בצריכה במדינות מתפתחות. שוק הקפה המקומי (הישראלי) מוערך בכ-1.5 מיליארד שקל.
עם זאת, כשהעולם מתמודד עם השפעות שינויי האקלים בדמות עליית טמפרטורות, עונות גשומות ארוכות או קצרות מהרגיל ותנאי מזג בלתי צפויים, אפילו כוסות הקפה האהובות שלנו אינן חסינות מהשלכותיו מרחיקות הלכת. כיצד שינויי האקלים משפיעים על כוס הקפה של הציבור ומה זה אומר לחובבי הקפה בישראל?
שינוי האקלים הוביל עידן חדש של אי ודאות לייצור הקפה ברחבי העולם. פולי הקפה רגישים מאוד לדפוסי טמפרטורה ומזג אוויר, מה שהופך אותם לפגיעים במיוחד לאקלים המשתנה. עליית טמפרטורות מאפשרת למזיקים להגיע לאזורים שלא היתה להם גישה קודם לכן, שינוי בדפוסי הגשם ועלייה באירועי מזג אוויר קיצוניים כל אלה גובים מחיר ממטעי הקפה, ומשפיעים על איכות וכמות פולי הקפה המיוצרים.
חקלאי הקפה בברזיל המספקת 32% מייצור הקפה העולמי כמו גם חקלאים בכל אמריקה הלטינית מתמודדים עם אתגרים חסרי תקדים: בצורת ממושכת, סערות קשות ועונות גידול בלתי צפויות הובילו להפחתת תפוקת הקפה ולהגברת הרגישות למזיקים ומחלות וכל אלה פוגעים בתנובת הקפה. כך לדוגמא ב-2014, לאחר שנת בצורת כשליש מגידולי הקפה נפגעו, והצפי הוא שבכל העולם התבואה צפויה לרדת ב-50% עד שנת 2050. כבר היום נראית עלייה במחירי הקפה וחשש גדול מפגיעה בזמינות קפה איכותי אשר צפויה לפגוע בצרכנים בישראל ובעולם.
מעבר לעליית מחירי הקפה, הסכנה המשמעותית ביותר היא הפגיעה באוכלוסיות רבות המתבססות על תעשיית הקפה. כיום מתפרנסים בתעשיית הקפה כ-25 מיליון חקלאים רובם הגדול חקלאים קטנים, עם היקף השפעה של כ-125 מיליון בני אדם תלויים בתעשיית המזון למחייתם. הפגיעה בפרנסתם עלולה למוטט כלכלות שלמות במרכז ודרום אמריקה, במזרח אסיה ובאפריקה אזורים שהכלכלה תלויה לא מעט בתעשייה זאת.
תעשיית הקפה מודעת לשינויים וזו מחפשת אחר אזורי גידול חדשים, פיתוחים שונים ליצירת זנים עמידים יותר לחום, ודורשים פחות מים, אך אלה עדיין בשוליים והמצוקה רבה. תעשיית הקפה היא רק מגזר אחד ממגזרים רבים נוספים הצפויים להיפגע משינוי האקלים, וכך עשויים להשפיע על חיינו.
מה הפתרון? קודם כל כאזרחים, אנחנו חייבים להבין שחייבים להקטין את הקצב של שינוי האקלים, להפחית את פליטות גזי החממה בצריכת האנרגיה, בתחבורה, בתעשיית המזון ובכל כיוון אפשרי, זאת לצד תמיכה בפעולת האקלים: לעודד את קובעי המדיניות המקומיים והארציים לנקוט בצעדים משמעותיים כדי להילחם בשינויי האקלים ולתמוך בחקלאים (ולא רק בתעשיית הקפה) המתמודדים עם אתגרים הקשורים לאקלים.
כצרכנים חשוב לתמוך בחקלאים שמגדלים קפה בר קיימא: לבחור במותגי קפה שמתעדפים שיטות חקלאות בנות קיימא ועמידות באקלים, כגון קפה שגדל בצל ויוזמות סחר הוגן, אשר מתייחסות לחקלאים שלהם כשותפים וכך נאפשר להם להסתגל למצב החדש.
כמשקיעים הכספים שלנו בקרנות הפנסיה, קרנות ההשתלמות והשקעותינו בשוק ההון מושקעות בחברות שחלק גדול מהכנסותיהם נובע ישירות ממכירת קפה, וחלקן תלויות בתעשיית הקפה בשרשרת האספקה שלהן. לכן חשוב שמי שמנהל לכם את הכסף יבחן את החברות בהן הם מושקעים גם בהתייחסות לנושא של שינוי אקלים.
נגה לבציון נדן היא מנהלת שותפה ב- VALUE², הבית להשקעות אחראיות
* ערוץ TRUST של כלכליסט בשיתוף שופרסל נולד מתוך רצון להוביל חברות לקחת אחריות בתחום האימפקט ולייצר שינוי דרך פרויקטים בעולמות ה-ESG.