סגור

בלעדי
דרשו מכם צילום ת.ז? לפי הרשות להגנת הפרטיות אתם לא תמיד חייבים לתת

גם לכם קרה שהשליח או בניין המשרדים דרשו צילום ת.ז כתנאי לקבלת משלוח או כניסה? אם כן, לראשונה מתפרסם גילוי דעת של הרשות להגנת הפרטיות ממנו עולה כי על בית העסק להימנע מדרישה לצלם את תעודת הזהות כולה, שכן היא כוללת פרטים רבים שלרוב אינם נדרשים

על בית העסק או חברת המשלוחים להימנע מדרישה לצלם את תעודת הזהות כולה, שכן היא כוללת פרטים רבים שלרוב לא נדרשים כמו: תאריך הלידה, תאריך הנפקה, מצב משפחתי, מידע אודות ילדים ובן הזוג - ואלה מוגנים על ידי חוק הגנת הפרטיות. כך עולה מגילוי דעת שמפרסמת הרשות להגנת הפרטיות בנושא "איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודת זהות". גילוי הדעת שנכתב על ידי המחלקה המשפטית ברשות מפורסם לראשונה ומבהיר לבתי עסק וללקוחות אילו מגבלות חלות על איסוף הפרטים.
לרשות להגנת הפרטיות הגיע מקרה של י' שהופתע מדרישת שליח חברת משלוחים גדולה לצלם את הת.ז שלו משני צדדיה כתנאי לקבלת המשלוח - כשהוא מסרב לקבל אמצעי זיהוי אחר. פנייתו של י' מצטרפת לתלונות רבות שהגיעו לרשות מאזרחים שהתבקשו למסור צילום תעודת זהות לצורך קבלת מוצר משליח או לצורך כניסה למקומות מסוימים. זאת בנוסף לתלונות שהתקבלו מאזרחים על עצם הדרישה למסירת מספר תעודת זהות לשם קבלת שירות שאינו מחייב זיהוי.
עו"ד ראובן אידלמן, מנהל המחלקה המשפטית ברשות להגנת הפרטיות ציין כי "הפרקטיקה של דרישת צילום תעודות זהות מביאה לכך שמידע אישי, ולעתים רגיש, מוחזק על ידי מאות שליחים, חברות משלוחים, ובתי עסק שאינם זקוקים למידע זה כדי להשלים את עסקת הרכישה". ישנם בתי עסק שדורשים מלקוח בעת הרכישה למסור פרטי תעודת הזהות ולעיתים אף את צילומה שלא למטרת סליקה וביצוע תשלום. מצילום תעודת הזהות של אדם, ודאי כאשר הוא כולל את ספח תעודת הזהות, ניתן ללמוד ולהסיק פרטים אישיים רבים ורגישים. כך למשל, ניתן לדעת פרטים אודות ילדיו, בן זוגו, היכן נולד, מצבו המשפחתי, תאריך הנפקת התעודה ועוד".
1 צפייה בגלריה
ראובן אידלמן מנהל המחלקה המשפטית ברשות להגנת הפרטיות
ראובן אידלמן מנהל המחלקה המשפטית ברשות להגנת הפרטיות
ראובן אידלמן, מנהל המחלקה המשפטית ברשות להגנת הפרטיות
(צילום: משרד המשפטים)
בנוסף, מספר תעודת זהות משמש במקרים רבים כמפתח למידע אישי נוסף על אדם. כך למשל, ניתן לבדוק באמצעות המספר אילו נכסים רשומים על שם האדם במרשם המקרקעין. כאשר אדם מאפשר לשליח או לכל גורם אחר לצלם את תעודת זהות, הוא מאבד שליטה על המידע האישי האמור.
בעידן הנוכחי, כשהשימוש באפליקציות ובאמצעים דיגיטליים לשם רכישת מוצרים ושירותים הולך וגובר, הסכנה כפולה. גופי הקמעונאות השונים מנהלים מאגרי מידע בהיקף נרחב הכוללים מידע אישי על כל אחד ואחת מהלקוחות. כך, לקוח המבקש לרכוש מוצר באופן מקוון חשוף לפגיעה כפולה בתהליך הרכישה - פעם אחת כשהוא מוסר את פרטיו, לרבות מספר תעודת הזהות ולעיתים אף צילום שלה, ופעם שנייה כשהוא עשוי להידרש למסור את פרטיו כתנאי לקבלת המוצר, הפעם מצד חברת המשלוחים.
בגילוי הדעת מבהירה הרשות כי יש להתייחס למספר תעודת זהות כאל 'מידע' מוגן לפי חוק הגנת הפרטיות, שכן הוא עשוי להוות מפתח להשגת מידע אישי נוסף על האדם. על בית העסק או חברת המשלוחים להימנע מדרישה לצלם את תעודת הזהות כולה, שכן רוב הפרטים אינם נדרשים לבית העסק ומוגנים על ידי חוק הגנת הפרטיות. כך לדוגמה, במקרה של שליח המבקש לוודא שהוא מוסר את המשלוח ליעדו המדויק, קשה לחשוב על הצדקה לאיסוף מידע כגון מצבו המשפחתי ומקום הלידה של הלקוח, המופיעים על גבי תעודת הזהות.
יחד עם זאת, מציינת הרשות כי מקרה חריג העשוי להצדיק צילום של כל תעודת הזהות הוא למשל בנק המחויב לפי חוק לאמת את פרטי הזיהוי של הלקוח באמצעות תעודת זהות ועליו לשמור ברשותו העתק מהתעודה. הרשות קובעת כי גם כאשר נדרש צילום תעודת זהות, יש לאפשר ללקוח להסתיר את הפרטים שאינם נחוצים לשם מתן השירות או קבלת המוצר.
כמו כן, מציינת הרשות כי בית עסק נדרש ליידע את הלקוח טרם השלמת הרכישה על דרישתו למסור צילום של תעודת הזהות כתנאי לקבלת המוצר, גם כאשר הדרישה מבוצעת בפועל על ידי חברת השליחויות. זאת, כדי שהלקוח יוכל להחליט בזמן אמת אם ברצונו להמשיך בהליך הרכישה או לפנות לבית עסק אחר.
הרשות מדגישה כי על בתי עסק ורשתות קמעונאיות להקפיד שצילום תעודת זהות, כולה או חלקה, ייעשה רק במקרים חריגים המחייבים זאת, ובמקרים אלו יש לאפשר ללקוח להסתיר את הפרטים שאינם רלוונטיים למטרת השירות. כמו כן, חשוב לזכור כי גם במקרים בהם נדרש לאמת את זהותו, ישנם מנגנוני זיהוי אחרים כגון שליחת קוד אימות למספר הנייד של הלקוח ואין מקום להפוך כל אחד משליחי בתי עסק ורשתות הקמעונאות המתדפקים על דלתותינו בתדירות גדלה למאגר מידע נייד הכולל צילומי ת.ז של אלפי צרכנים.