סגור

פריים אנרג'י ודוראל זכו במכרז להקמת מתקנים לייצור חשמל על גגות, מחלפים וגדרות

במכרז של רשות החשמל, שבו זכו עוד 11 חברות, הן יקימו פאנלים סולאריים בהספק כולל של 400 מגה-ואט, וכך יתאפשר שימוש כפול בקרקע. במקביל הרשות לא תשפר את תעריף ייצור החשמל לגגות קטנים, וכך לא ייווצר ביקוש לגגות סולאריים

רשות החשמל פרסמה את שמות 13 החברות שזכו במכרז הראשון להקמת מתקנים סולאריים בדו-שימוש.
מדובר במתקנים לייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית, כלומר מאור השמש, והם יוקמו על גגות, מאגרים, גדרות, מחלפים, חממות, חניונים ועוד, וכך מתאפשר דו-השימוש בקרקע.


בין החברות הזוכות: פריים אנרג'י פי.אי בע"מ, שההספק המוקצה לה הוא 400 מגה-ואט; קבוצת דוראל משאבי אנרגיה מתחדשת (100 מגה-ואט), צבר סולר (65 מגה-ואט), יבולי שמש מתחדשת (50 מגה-ואט), אנלייט (30 מגה-ואט); אי.די.אף אנרגיות מתחדשות (32 מגה-ואט) ועוד מספר חברות בהספק מצומצם יותר, ובסך הכל 814 מגה-ואט.

2 צפייה בגלריה
פאנלים סולאריים על בתים משותפים
פאנלים סולאריים על בתים משותפים
פאנלים סולאריים על בתים משותפים
(Volta Solar)

מליאת רשות החשמל אישרה אתמול את זוכי ההליך. התעריף שנקבע בהליך הוא 17.05 אגורות עבור כל קוט"ש המוזרם מהמתקן אל הרשת. התעריף מובטח לתקופה של 15 שנה (ולא 25 שנה כפי שהובטח במכרזים סולאריים קודמים). לאחר תקופה זו יוכל היצרן להמשיך להפעיל את המתקן ולמכור את החשמל בהתאם למנגנוני השוק שיהיו קיימים באותה עת.
בהליך הגישו 35 חברות הצעות, בהספק כולל של 1,500 מגה-ואט. הקמת המתקנים תושלם עד סוף 2023.
רשות החשמל פרסמה היום הודעה על החברות שזכו, ובשוליה התייחסה לנושא משמעותי עוד יותר: האסדרה לשנת 2022 למתקנים סולאריים על גגות פרטיים. רשות החשמל הודיעה על פרסום שימוע ציבורי שעיקרו הארכת האסדרה הקיימת, וללא שיפור בתעריפי החשמל כפי שהיו שציפו.
כוונת רשות החשמל היא להשאיר תעריף גבוה ללא שינוי
לפי ההודעה, הרשות מעוניינת להאריך את התמיכה להקמת מתקנים עם גגות פרטיים ובינוניים, וזאת "באמצעות הבטחת תעריף גבוה" לגגות הקטנים (48-41 אגורות לקוט"ש) ופטור ממכרז לגגות בינוניים.
למעשה הכוונה היא להשאיר את המצב ללא שינוי כפי שהיה בשנה האחרונה, וזאת למשך שנה לפחות, עד סוף 2022. התעריף שישולם להספק של עד 15 קילו-ואט יהיה 48 אגורות לקוט"ש. מתקנים בהספק של עד 100 קילו-ואט יקבלו תעריף 41 אגורות לקוט"ש, ומתקנים בהספק של עד 630 קילו-ואט יקבלו תעריף 18.91 אגורות לקוט"ש. כל זאת ללא הצמדה למדד.

2 צפייה בגלריה
איתן פרנס מנכ"ל איגוד האנרגיה הירוקה בישראל
איתן פרנס מנכ"ל איגוד האנרגיה הירוקה בישראל
איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, אמר בתגובה לכך כי עצם יצירת הקשר בין ההליך התחרותי לאסדרה הצרכנית הוא "זריית חול בעיניים. אין קשר בין הצלחת הליך הדו-שימוש לבין האסדרה לגגות צרכניים. בעוד השוק הסולארי מתמודד בימים אלה עם גל של מחסור ועליית מחירי הפאנלים, המערכות לפי הליך הדו-שימוש יקומו שנים קדימה".
לדבריו, "רשות החשמל יודעת שהשוק נמצא כעת וגם ב-2022 במצוקה, אבל היא מסרבת לאפשר תעריף אטרקטיבי יותר לגגות סולאריים, וגורמת לכך שמגמת הדעיכה בביקושים לגגות סולאריים תימשך. התוצאה בשטח של אסדרת התעריף המשוקלל היא קירוי חלקי של גגות, שכן החל מגודל מסוים התעריף המשולם פוחת ויוצר חוסר אטרקטיביות. אם הרשות מעוניינת שגגות ישראל יקורו במערכות סולאריות, היא צריכה לאשר צעדים מתמרצים, כפי שעשתה ב-2018. כרגע היא עושה ההפך ומכה בתחום. מדובר בהוכחה ניצחת שהצהרות הממשלה בגלזגו רק לפני שבוע ריקות מתוכן מעשי".
שרת האנרגיה קארין אלהרר מסרה: "איפוס פליטות במשק החשמל הישראלי יתאפשר רק אם נשכיל לעשות שימוש כפול בקרקעות מדינתנו הצפופה, לייצור אנרגיה מאור השמש. ההיענות הנרחבת למכרז רשות החשמל מראה שהשוק רואה לנגד עיניו את המהפכה הזו מתחילה לקרום עור וגידים. אמשיך לקדם מהלכים על מנת להקל על יזמים בתחום ולהפוך את ישראל ליעד עוד יותר אטרקטיבי עבור יזמי אנרגיות ירוקות".