סגור

תאגידי הבריאות של בתי החולים הציבוריים מתחילים לאבד את הרסן

התאגידים פועלים ללא כל פיקוח. הגיע הזמן להציב להם גבולות ולהסדיר את פעילותם במקום לשלוף החלטות מזדמנות

מכרזי הדיגום לזיהוי נגיף הקורונה ממשיכים לספק כותרות: בשבוע שעבר נחשף ב"כלכליסט" כי משרד האוצר פסל את זכייתו של איכילוב וול (חברה פרטית בבעלותו של תאגיד הבריאות איכילוב) אחרי שמשרד הבריאות הכריז עליה כזוכה. ההכרזה על הזכייה הגיעה למרות ההתנגדות המפורשת של שר האוצר אביגדור ליברמן, שסירב לחתום על אישור לתאגידי הבריאות להשתתף במכרזים כאלו, לרבות לתאגידים הגדולים של שיבא, איכילוב ורמב"ם, ובכך חסם אותם למכרזים שנאמדים במאות מיליוני שקלים.
מי שפסל בפועל את הזכייה הוא לא אחר מהחשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג שהתקשר כבר בחצות של יום רביעי (עת שחרר משרד הבריאות את כתבי הזכייה לזוכים) והודיע על פסילת איכילוב וול. בראשות איכילוב עומד פרופ' רוני גמזו, ששימש בעבר כמנכ"ל משרד הבריאות.

שר הבריאות שותק

הפרסום ב"כלכליסט" עורר סערה גדולה בתאגיד איכילוב, שמחזיק ברבע ממניותיו של איכילוב וול (חברה פרטית). באיכילוב מיהרו להסביר כי רק מי שלא מבין יכול לפסול את איכילוב וול. לדבריהם, תאגיד איכילוב תיכנן מלכתחילה לגשת למכרז הדיגום הלאומי ולמכרז של נתב"ג יחד עם איכילוב וול. אחרי פרסום ההתנגדות של ליברמן שונתה ההחלטה כך שרק איכילוב וול תיגש למכרז בלי תאגיד איכילוב. איכילוב וול (וגם תאגיד איכילוב) שלפו אישור ישן שמאפשר לאיכילוב וול לגשת למכרזים כאלה, שעליו חתומים שרי האוצר והבריאות הקודמים.
ערב הפרסום ב"כלכליסט" על פסילת איכילוב וול, פנינו לבכירי האוצר והצגנו את הטענה של איכילוב וול. על כך השיב גורם באוצר המעורה בפרטים: "מדובר באישור ישן שלא על דעתנו. מחר כל תאגיד יפתח חברה בע"מ ויעשה דרכה מה שבא לו. לא לילד הזה פיללנו".
1 צפייה בגלריה
בית החולים איכילוב ב תל אביב
בית החולים איכילוב ב תל אביב
איכילוב. האוצר מסתייג מהתאגידים
(צילום: אוראל כהן)
לא במשרד הבריאות ולא באיכילוב שלמים עם החלטת החשב הכללי ונחושים לערער עליה. עם זאת מנכ”ל משרד האוצר רם בלינקוב מתכוון להעמיק את מאבקו בתאגידי הבריאות ובעיקר הוא פועל להסדרה של אותם מלכ"רים שהתחילו כ"עמותות" שנועדו לסיוע במחקר, לפעילות אחרי הצהריים וכקופה להכנסות מההחניונים והקניונים אך הפכו לשליש ממערך האשפוז הממשלתי ובעלי כוח מופרז שלא נמצא תחת פיקוח אפקטיבי.
משרד הבריאות מצדד בבתי החולים הממשלתיים שנמצאים בבעלותו גם בימים כתיקונם, ובמיוחד אחרי הקורונה, בתי החולים וקופות החולים הפכו לחזקים יותר מהרגולטור עצמו, שסובל מפגיעה קשה במוניטין שלו בעקבות המדיניות שלו בקורונה ואחרי נשירה מאסיבית של בכירים מאז התפרצות המגפה.
לא סביר שמנכ”ל משרד הבריאות נחמן אש יתעמת עם גמזו או מנכ”ל שיבא יצחק קרייס ולא עם מיקי הלברטל מנכ”ל רמב”ם. בנוסף, משרד הבריאות רוצה יותר משאבים למערכת הבריאות ואם בסופו של דבר מגיע יותר כסף לתאגידים ולבתי החולים לא ממש חשוב לו לדעת איך הכסף הגיע.
שר הבריאות סירב בתוקף להתייחס לדברים, כאילו שהאירועים לא קיימים.

דרושה הסדרה

הסאגה התחילה עם הפעילות של שיבא־טרגט (תאגיד הבריאות שיבא יחד עם חברת הפקות פרטית שלא קשורה לעולם הבריאות). תחקיר "כלכליסט" חשף אי סדרים בפעילות לרבות העובדה כי תאגיד שיבא לא עשה כלום למעט גביית עמלה כדי להעביר לטרגט כ־450 מיליון שקל בשנה.
התחקירים האלו מגיעים אחרי שהחשב הכללי פירסם בנובמבר אחרון דו"ח חמור על פעילות תאגיד וולפסון, ול"כלכליסט" נודע כי יש עוד כמה דו"חות בדרך. קודם היה זה בית חולים שיבא והפעילות שלו עם טרגט. אחר כך איכילוב והפעילות עם איכילוב וול, וברור שיהיה גם המשך
לכן, במקום ללכת סחור וסחור כדאי להקים בהקדם ועדה או צוות עבודה כדי להתחיל להסדיר את הפעילות, או לכל הפחות את גבולות הגזרה, של אותם ארגונים שכל כך תרמו לבריאות הציבור, אך נדמה שהם מאבדים רסן ומתחילים לעשות מה שבא להם. עדיף תמיד שהשינויים האלו ייעשו בהסכמה, אחרי דיונים ובאופן מקצועי והדרגתי מאשר בכוח ובהחלטות מזדמנות.