סגור

סטירת לחי לאופוזיציה: בג"ץ דחה את עתירת הליכוד וש"ס בעניין ועדות הכנסת

בג"ץ קיבל את עמדת הקואליציה כי לאחר השינויים שנעשו בהרכב הוועדות מאז הגשת העתירה הקשיים שנותרו, אין מקום להתערבות שיפוטית. למרות שבליכוד טענו בעבר כי לבג"ץ אסור להתערב בעבודת הכנסת, חבריה עתרו והפסידו


בג"ץ דחה היום (ב') את עתירתם של 6 ח"כים מהליכוד ומש"ס שטענו ל"חלוקה לא שוויונית" בוועדות הכנסת. החלטת בג"ץ מהווה סטירת לחי מצלצלת לעותרים ולליכוד. בעצם, העותרים גם "אכלו דגים סרוחים וגם גורשו מהעיר".
ראשית, בג"ץ קיבל את עמדת הקואליציה כי "לאחר השינויים שנעשו בהרכב הוועדות מאז הגשת העתירה הקשיים שנותרו אינם מצדיקים התערבות שיפוטית".
אכן, הקואליציה הסכימה לשנות את מספר הח"כים בחלק מהוועדות, להוסיף נציגים לאופוזיציה בחלקן, אבל האופוזיציה סירבה לכל פשרה. כאילו לא די בכך, ח"כי האופוזיציה סירבו לכהן כחברים קבועים בוועדות הכנסת ובמשך 3 החודשים האחרונים החרימו את דיוני הוועדה בגלל טענתם נגד איוש הוועדות.
לדיוני ועדת הכספים הגיעו ח"כים מהאופוזיציה כדי למתוח ביקורת על התקציב כמו: שלמה קרעי ואופיר כץ (ליכוד) ינון אזולאי (ש"ס), משה גפני (יהדות התורה) ובצלאל סמוטריץ (הציונות הדתית). אבל, הם לא יכלו להצביע מאחר שלא היו רשומים כחברים קבועים בוועדות. כל החרם הזה של חברי האופוזיציה על הוועדות היה מיותר כי גם חלקם הופיעו לדיוני הוועדות ובג"ץ דחה לבסוף את העתירה.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
ח"כ מירי רגב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שנית, פסיקת בג"ץ כואבת במיוחד לליכוד, שטען בשנים האחרונות שאל לשופטי בג"ץ להתערב בענייניה של הכנסת. אשתקד סירב יו"ר הכנסת דאז יולי אדלשטיין (ליכוד) לכבד את פסיקת בג"ץ ולזמן דיון במליאה לצורך הדחתו, בטענה שבג"ץ לא יכול להתערב בענייניה הפנימיים של הכנסת. הוא מיהר להתפטר מהתפקיד.
כעת, עתירתם של מירי רגב, דוד ביטן, קטי שטרית, ופטין מולא מהליכוד, ומשה ארבל ומיכאל מלכיאלי מש"ס גרמו לבג"ץ שוב להתערב בנעשה בכנסת למורת ראשי הליכוד.
יו"ר הכנסת לשעבר ח"כ יריב לוין (ליכוד) המכהן כיום כיו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה מיהר להאשים: "שופטי בג"ץ שוב נטלו לעצמם סמכות לדון בעבודת הכנסת, ונתנו בחוסר סמכות פסיקה חסרת ערך. הפעם, הם גם שברו שיא נוסף של חרפה ושל ציניות. כאשר מפלגות השמאל עתרו להחלפת יו"ר הכנסת אדלשטיין, שופטי בג"ץ קבעו שהעניין דחוף ונתנו פסיקה בתוך שבוע מהגשת העתירה. אבל כשזכויות הימין נרמסות - יש להם את כל הזמן שבעולם. במשך כמעט שלושה חודשים(!) הם נמנעו מלתת פסק דין, כדי לאפשר לקואליציית השמאל להעביר את התקציב בוועדות באמצעות רוב מוגדל ואנטי דמוקרטי. עכשיו, כשתמו ההצבעות בוועדת הכספים, בציניות שאין כדוגמתה, הם נזכרו לתת פסק דין, והכשירו את המהלך האנטי דמוקרטי ואת רמיסת כל כללי הייצוג בכנסת".
לוין הוסיף "עמדתי היתה ונשארה - לבג"ץ המוטה פוליטית אין ולא יכולה להיות סמכות להתערב בעבודת הכנסת. אמשיך להאבק לשינוי יסודי במערכת המשפט כדי להפוך אותה להוגנת ולשיוויונית, וכדי להבטיח ששופטים יעסקו בענייני משפט ולא בפוליטיקה".
2 צפייה בגלריה
ח"כ משה ארבל ש"ס
ח"כ משה ארבל ש"ס
ח"כ משה ארבל מש"ס
(צילום: יואב דודקביץ)
הדברים החריפים של לוין נגד בג"ץ לא משנים את המציאות. יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי כבר החליט למנות ח"כים ממפלגתו בוועדות, ובקרוב ינהגו כך גם סיעות נוספות.
במקרה כזה ניתן לומר שאופוזיציה אחראית לא היתה נזקקת לפנות לבג"ץ (שדחה אותה) אלא היתה מופיעה לוועדות ומנהלת קרבות פרלמנטריים נגד התקציב וגם משתתפת בהצבעות. במקום זאת, בחרו באופוזיציה הן לשלול את הלגיטימיות של קואליציית בנט-לפיד, והן להיעדר ממילוי תפקידם - פיקוח על עבודת הממשלה בוועדות הכנסת.