סגור

משרד התקשורת יפרסם בעוד שבועיים את החוק שיחייב את נטפליקס להשקיע בתוכן ישראלי

לפי הצעת החוק, הרגולציה הקיימת בכבלים ובלווין - תחול גם על חברות הסטרימינג, בהן נטפליקס ודיסני. במסגרת הדיונים לקראת הצעת החוק ידונו גם על מחירי שידורי הספורט

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, הודיעה היום (ג') במסגרת דיון בוועדת הכלכלה שמשרד התקשורת יפרסם לציבור בעוד כשבועיים-שלושה את תזכיר חוק השידורים החדש.
חוק השידורים צפוי להחיל את הרגולציה שכרגע יש על כבלים ולווין (יס והוט) גם על טלוויזיה באינטרנט. כלומר, לחייב חברות בינלאומיות כמו נטפליקס להשקיע בתוכן מקור ישראלי בדומה לחובה שיש היום על יס והוט. בנוסף, חוק השידורים יכלול רפורמה שמטרתה להוריד רגולציה על שידורי הספורט, ויאחד את הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלווין לרגולטור אחד.
החוק יתבסס על עבודת המטה של ועדת פולקמן, ולאחר פרסומו המשרד יקיים שימוע נוסף עם בעלי העניין בשוק, בו יתבקשו להביע את דעתם עליו. לאחר השימוע, תזכיר החוק יעבור לוועדת הכלכלה של הכנסת.
לכלכליסט נודע כי משרד התקשורת פעל להעביר את הרפורמה בשידורים במסגרת חוק ההסדרים הקרוב, אך משרד האוצר מנע את הכנסתו, בין היתר מכיוון שהתנגד לכך שמשרד התקשורת מעוניין להחיל את החובה להשקיע בתוכן מקור ישראלי גם על גופי סטרימינג בינלאומיים הפועלים בארץ, כמו נטפליקס ודיסני.
2 צפייה בגלריה
נטפליקס סטרימינג טלוויזיה
נטפליקס סטרימינג טלוויזיה
נטפליקס
(צילום: גטי)
דבריה של המנכ"לית נאמרו במסגרת דיון בראשות ח"כ מיכאל ביטון שעסק בהתפתחות עולם הסטרימינג, בו השתתפו נציגי חברות הטלוויזיה יס והוט, נציגי חברת FREETV ונציגים מאיגודים שונים שייצגו את עולם הפקות התוכן הישראלי. הדיון עסק בחילוקי הדעות בנוגע לכניסת FREETV של קשת ו-RGE לשוק הטלוויזיה ובתופעת צמצום ההשקעה בתוכן מקור ישראלי.
סוגיית FREE החלה לפני כעשרה חודשים כאשר קשת הגישה לרשות השנייה ולרשות התחרות בקשה להקים מיזם טלוויזיה מבוססת אינטרנט חדש יחד עם RGE. רשות התחרות אישרה את הבקשה, והרשות השנייה טרם נתנה תשובה רשמית. בינתיים, המיזם קיבל שם, הקים חברה והכריז שהוא צפוי לספק טלוויזיה הכוללת ערוצים ישרים, כל תכני העבר והווה של קשת, תכני ספורט 5 וילדים השייכים ל-RGE ב-40 שקל בלבד.
לפי החברה, התכנים ישווקו במסגרת אפליקציה המותאמת לטלוויזיות חכמות או באמצעות סטרימר, אך החברה לא תספק בעצמה את הציוד, בדומה לנטפליקס. שחקניות הטלוויזיה yes ובעיקר HOT מתנגדות להקמת המיזם מכיוון שלפי הרגולציה הקיימת עליהן, אסור לערוץ טלוויזיה להחזיק טלוויזיה רב ערוצית. הסיבה שלמרות הרגולציה הקיימת FREETV בדרך לפרוץ לשוק, היא שהרגולציה לא עודכנה כך שתחול גם על טלוויזיה מבוססת אינטרנט (OTT), ולכן הדבר מותר באמצעות פרצה בחוק.
2 צפייה בגלריה
מנכלית משרד התקשורת לירן אבישר בן-חורין
מנכלית משרד התקשורת לירן אבישר בן-חורין
מנכלית משרד התקשורת לירן אבישר בן-חורין
(צילום: ברונו שרביט לע"מ)
סיבה נוספת בעקבותיה גורמים בשוק מתנגדים להקמת המיזם היא העובדה שבעקבות אותו פער ברגולציה, חברות טלוויזיה על גבי האינטרנט אינן מחויבות להשקעות בתוכן מקור ישראלי, בשונה מחברות טלוויזיה על גבי לווין וכבלים. איגודי יוצרים רבים, וביניהם איגוד התסריטאים, איגוד השחקנים והשחקניות בישראל, שח"ם, תל"י, איגוד עובדי הקולנוע ואיגוד הבמאיות והבמאים מתנגדים להקמת FREE עד להחלת רגולציה שתחייב גם שחקניות טלוויזיה על גבי האינטרנט להשקיע ביצירה מקומית.
במסגרת הדיון, מנכ"ל FREETV יעקב נדבורני הדגיש ש-FREETV תשקיע בתוכן מקור ללא קשר להחלת הרגולציה. בסיום הדיון, הדגיש ח"כ ביטון כי "חוק התקשורת יונח בפני הוועדה בשבועות הקרובים, אדאג שהפקות המקור לא יפגעו, נחיל חובה שכל גוף שעוסק בסטרימינג, ישראלי או בינלאומי, יפריש כסף להפקות מקור".
במהלך הדיון, יו"ר הועדה מיכאל ביטון הנחה את מועצת הכבלים והלווין להעביר החלטה סופית לגבי עמדתם בנוגע להקמת FREETV בעוד שבוע, ולרשות השנייה להודיע רשמית על החלטה בעוד מספר שבועות. ח"כ ביטון גם ציין שיתקיים דיון נפרד שנוגע בסוגיית שידורי הספורט, ובפרט העלות הגבוהה של שידורי הספורט בישראל והעובדה שלא ניתן לצפות בשידורי הספורט של צ'רלטון דרך הטלפון.