סגור

פרשנות
הפריפריה על הכוונת: האבטלה יורדת אבל עוד מוקדם לחגוג

שיעור האבטלה אמנם ירד ב־0.8% בחצי הראשון של אוקטובר, החודש הראשון ללא חופשים וללא חגים, אך האגוז הקשה נותר מבוגרים שלא מסוגלים להסתגל למהפכה בשוק העבודה וצעירים חסרי השכלה שלא מצליחים להיכנס אליו

סביר להניח שבאוצר יראו בכך סיבה להכריז על חגיגות סיום משבר התעסוקה. בפועל ראוי לעשות כל מאמץ להחזיר עוד לפחות מאה אלף מובטלים לעבודה. קשה להחליט אם להיות מרוצים שהאבטלה ירדה במחצית הראשונה של אוקטובר בכ־0.8%, לפי החישוב המורחב של הלמ"ס, או להתאכזב מכך שלא ירדה יותר.
כבר כמה חודשים ברור שתמונת האבטלה תתבהר באמת רק באוקטובר. הסיבה היא שהרצף של החופש הגדול והחגים יצר מצב שמנע חזרת עובדי חינוך והדרכה רבים לעבודה, וגרם להורים רבים להישאר בבית. בנוסף באמצע החודש הסתיימו דמי האבטלה של מובטלים מבוגרים בני 45 פלוס, מה שלחץ עליהם לחזור לשוק העבודה.
2 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה לשכת תעסוקה אבטלה מובטלים סניף ראשון לציון
שירות התעסוקה לשכת תעסוקה אבטלה מובטלים סניף ראשון לציון
שירות התעסוקה
(צילום: אורי דוידוביץ')
מה שכבר ברור הוא שמבחינת שוק התעסוקה, מדיניות ההימנעות בכל מחיר של הממשלה מסגר רביעי היתה הצלחה גדולה. סגר נוסף היה מביא לעלייה מחודשת באבטלה, דוחה את סיום האבטלה ההמונית ומחמיר את האבטלה הכרונית.
אתמול פרסמה הלמ"ס את נתוני המחצית הראשונה של אוקטובר, והתברר שהאבטלה ירדה מ־7.9%, שהם 335 אלף איש, ל־7.1% שהם 305 אלף.
המשמעות היא שאם תהיה ירידה נוספת של אחוז, אנחנו מתקרבים לחזרה לשגרה. אם הירידה תיבלם ב־7%, זו תהיה אכזבה גדולה, שמותירה אותנו עם אבטלה כרונית רחבה של מבוגרים שלא מסוגלים להסתגל למהפכה בשוק העבודה ושל צעירים חסרי השכלה שלא מצליחים להיכנס אליו. האבטלה הזו כמובן תתמקד בפריפריה ובמגזרים הערבי והחרדי. סביר אגב להניח שאת חזרת המבוגרים לעבודה נראה רק במחצית השנייה של החודש, כשייגמרו קצבאות האבטלה.
נתון לא פחות חשוב מהירידה באבטלה הוא העלייה המשמעותית בשיעור התעסוקה מ־59.4% במחצית השנייה של ספטמבר ל־60.6% במחצית הראשונה של אוקטובר. מצד אחד זו עלייה משמעותית ומרשימה. מצד שני שיעור התעסוקה כבר הגיע במחצית הראשונה של אוגוסט ל־60.8% ואחר כך צנח. כדי שהמשק יחזור באמת לשגרה הוא צריך להתרומם ל־62%, כמו לפני הקורונה.
כמובן, החישוב הזה לא מביא בחשבון את מגמת העלייה בתעסוקה שהיינו בה לפני המשבר, כלומר את השיפור שהפסדנו. בכל מקרה סביר שבאוצר יראו בעלייה בתעסוקה שכבר הושגה סיבה להכריז על חגיגות סיום משבר התעסוקה. בפועל אין מקום לחגוג לפני שנחזיר עוד לפחות מאה אלף מובטלים לשוק העבודה.