סגור

בנק הפועלים סירב להעביר תרומות שהתקבלו לפרויקט הנצחה בשל סנקציות אמריקאיות

לטענת הבנק, התרומות שהתקבלו לפרויקט הנצחת הראל שביט, שנהרג במלחמת חרבות ברזל, מיועדות למאחז בקעת תרצה, שנמצא תחת סנקציות שהטילה ארה"ב. העמותה הגישה תביעה נגד ההחלטה לביהמ"ש: "אין בין הסנקציות לבין שרביט ז"ל שום קשר"

בנק הפועלים מסרב להעביר תרומות לפרויקט ההנצחה של הראל שרביט, אשר נהרג בזמן הלחימה בחרבות ברזל.
הבנק העביר ב-14 במרץ הוראה לחברת הסליקה גמא ניהול וסליקה שלא לסלוק ולהעביר את התרומות לפרויקט ההנצחה, ושנאספו על ידי עמותת "חיבורים בית שאן והעמק". זאת מאחר שלהשקפת הבנק הכסף מיועד למאחז בקעת תרצה, שעליו הוטלו סנקציות על ידי ממשלת ארה"ב.
סרן במילואים הראל שרביט, מכוכב יעקב, שירת כקצין לוחם בגדוד 7008 ובעוצבת ׳חצי האש׳. הוא נפל ב-29 בדצמבר בקרב בצפון רצועת עזה, בהיותו בן 33.
בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב ביום חמישי טוענת העמותה כי עד כה נאספו יותר מ-3 מיליון שקל עבור "מרכז הראל לגבורת ישראל" בבקעת הירדן. הנהלת בנק הפועלים החליטה בשבוע שעבר כי לא תעביר מאות אלפי שקלים שגויסו דרך אפליקציית ביט לעמותה. בנוסף, בהוראת פועלים, גמא דרשה מהעמותה להשיב את הכספים שכבר הועברו לה דרך ביט. אולם, במסגרת סעד ארעי שהעניק בית המשפט בשבוע שעבר - נקבע שכסף שכבר הועבר לעומתה דרך ביט לא יוחזר.
מרכז הראל המתוכנן, לפי פרסומיו, אמור לכלול פעילות חינוך ומורשת. העמותה טוענת בתביעה כי בשום שלב לא נכתב או נאמר כי העמותה או מוקיריו מתכוונים להקים את מרכז ההנצחה במיקום אשר יש בו עבירה על חוקי מדינת ישראל או הפרת סנקציה בינלאומית כזו או אחרת".
בקטע וידאו שפורסם באתר האינטרנט לקידום תרומות להנצחת שרביט, מציין אחיו משה שרביט, כי המרכז ייבנה בחוות משה, שממוקמת במאחז בקעת תרצה, ויארח מבקרים וחיילים לחווה על מנת להמשיך את מורשתו. משה שרביט (30), מנהל את המאחז "החווה של משה" שממוקם במאחז בקעת תרצה ושעליו הוטלו סנקציות על ידי ארה"ב באופן אישי.
עוד מציינת העמותה בתביעה כי היא עוסקת בפעילות נוספת של תרומות עבור משפחות נזקקות לקראת פורים ופסח, כך "שמדובר בהוראה אשר חורצת את דינה של העמותה לגזר דין מוות, היות וכלל הסליקות אשר בוצעו עבור העמותה מבוקשות להתבטל (בהתאם להוראת בנק הפועלים)".
החל מחודש פברואר השנה, משרד האוצר האמריקאי מטיל סנקציות על מתנחלים, בנימוק של פעולות אלימות הפוגעות בפלשתינאים. במסגרת סבב הסנקציות השלישי הטיל המשרד סנקציות על שני מאחזים - החווה של משה בבקעת תרצה והחווה של צבי ליד התנחלות חלמיש.
הסנקציות על שרביט הוטלו מאחר שלטענת הממשל הוא מטריד, מאיים ותוקף אזרחים פלסטינים ופעילי זכויות אדם בסביבת החווה. כמו כן איים על תושבי הכפר הפלסטיני עין שיבלי בבקעת הירדן והורה להם לעזוב את ביתם בעודו חמוש – מהלך שהביא למנוסה של מאה פלסטינים. לפי משרד האוצר החווה משמשת את שרביט כבסיס לביצוע פעולות אלימות נגד יושבי המרחב.
כחלק מהסנקציות, בנק לאומי ובנק הדואר מונעים גישה לחשבונות בנק של מתנחלים עליהם הוטלו סנקציות. חברת כרטיסי האשראי כ.א.ל אף מונעת את העברת כספי תרומות שנאספו עבור משפחות אותם מתנחלים. באופן שונה, ההחלטה של בנק הפועלים מכווונת למקום שעליו הוטלו סנקציות ולא לסנקציות אישיות.
תגובת עמותת חיבורים בית שאן והעמק: "נדהמנו לגלות כי בנק הפועלים המפעיל את מערכת BIT ביקש להרחיב ללא סמכות את הסנקציות האמריקאיות כנגד אחיו של משה ולבטל חלק קטן מהכספים שנאספו דרכם עבור המרכז, חרף העובדה שאין בין הסנקציות לבין סרן הראל שרביט ז"ל שום קשר. לשמחתנו, בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את העמדה שלנו, והורה בצו שיפוטי לבנק הפועלים שלא להשיב את הכספים לתורמים. כפי שטען עוה"ד יחיאל וינרוט במסגרת הבקשה.
הגם שאין כל קשר בין מרכז ההנצחה ופרויקט ההתרמה לבין מושאי הסנקציות, מבקשים הנתבעים, בהוראה חד צדדית, לבטל את הפרויקט כליל, תוך שלילת האפשרות מן התובעת להמשיך ולקבל כספים במסגרת הפרויקט, ואף להשיב את הכספים לתורמים; וזאת ללא שיש בסיס חוקי, צידוק משפטי או כל סיבה בעלת אדנים מוצדקים לכך – לא בהתאם לדין ולא בהתאם לפסיקה הרווחת".