סגור

קנדל נגד הטרנד של חברות הטכנולוגיה: "מרכז פיתוח לא מייצר לישראל כמעט דבר"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר פרופ' יוג'ין קנדל, מפתיע בביקורת קשה על ריבוי מרכזי הפיתוח של הייטק בישראל. לדבריו זהו אחד הגורמים למשבר כוח האדם בהייטק. "היה חשוב שגוגל ומיקרוספט יהיו כאן אבל היום יש יותר מ־400 חברות ואנחנו כבר על המפה"

יוג'ין קנדל מפתיע בביקורת קשה על ריבוי מרכזי הפיתוח של הייטק בישראל. לדבריו זהו אחד הגורמים למשבר כוח האדם בהייטק והתרומה של המרכזים לכלכלה מוגבלת. "מה שקרה עד היום בהייטק זה שגדלנו בכמות של כוח אדם טכנולוגי וקטנו במכפיל תעסוקתי. לפני 25 שנה על כל בן אדם טכנולוגי בישראל היו כמעט שני אנשים לא טכנולוגיים. היום המספר הזה ירד ל־0.8. מה קרה? גדלנו מאוד באנשים טכנולוגיים אבל קטנו מאוד בהשפעה שלהם על שאר האוכלוסייה".

1 צפייה בגלריה
יוג'ין קנדל כלכלן ישראלי מנכל SNC
יוג'ין קנדל כלכלן ישראלי מנכל SNC
יוג'ין קנדל
(צילום: יובל חן)

לדבריו, במרכזי הפיתוח של חברות זרות המצב אף קיצוני יותר. "המכפיל התעסוקתי שם על כל אדם טכנולוגי הוא 0.3, כי הם כמעט לא מעסיקים אף אחד חוץ מאנשי פיתוח. זה אומר שהם מתחרים על המשאב הכי נדיר שלנו אבל לא נותנים יותר מדי מעבר לזה. היה חשוב שגוגל ומיקרוספט יהיו כאן אבל היום יש יותר מ־400 חברות ואנחנו כבר על המפה. אנחנו לא צריכים את זה בשביל המוניטין. אותה חברה שקונה חברה ישראלית ומקימה על בסיסה מרכז פיתוח מפטרת את רוב האנשים שלא בפיתוח. זה לא מייצר כמעט שום דבר חוץ ממסים על השכר. זה לא באמת מו"פ. מו"פ זה השקעה. אבל זה מו"פ לחו"ל למקום שבו החברה מממשת את הביזנס שלה".
לדבריו, "יש גם טרנד חדש שחברות ישראליות במקום לגדל חברה בישראל, משאירות פה מרכז פיתוח ומעבירות את כל הפונקציות העסקיות לחו"ל. האומדן שלנו הוא שיותר מ־50% מאנשי הפיתוח עובדים במרכזי פיתוח זרים או בחברות ישראליות שמתנהגות כמו מרכזי פיתוח זרים". המסקנה של קנדל היא ש"צריך לשנות את המצב שבו הממשלה מתייחסת למרכזי פיתוח באותה צורה היא מתייחסת לחברות טכנולוגיות שצומחות בישראל, למשל במדיניות המיסוי. חייבת להיות מדיניות שמעודדת צמיחת חברות שלמות גדולות בישראל, גם אנשי פיתוח וגם אנשי לא פיתוח".
הוא רוצה שינוי גם בחוקי העבודה משום שלדבריו אחת הסיבות שבגללה מנכ"לים מפחדים להוסיף עובדים בישראל היא החשש שהם יתאגדו.