סגור
בחירות 2022 גג עמוד דסקטופ
בנימין נתניהו יו"ר האופוזיציה ויו"ר ה ליכוד ו מרב מיכאלי יו"ר מפלגת העבודה
בנימין נתניהו יו"ר האופוזיציה ויו"ר ה ליכוד ו מרב מיכאלי יו"ר מפלגת העבודה ( צילום: אלכס קולומויסקי, קובי קואנקס)

בלעדי
בדרך לפריימריז: נתניהו יוכל לגייס 2 מיליון שקל, מיכאלי רק 0.5-1 מיליון

התפזרות הכנסת נותנת את האות לפריימריז במפלגות. המדינה תממן כ־15 מיליון שקל למתמודדים ב־4 מפלגות. בליכוד התרומה המקסימלית מאדם אחד תעמוד על 46.7 אלף שקל. האם נתניהו שוב ישכנע תושבי חוץ לפתוח את הארנק?

התפזרות הכנסת ה־24 נותנת את האות לתחילתן של מערכות הפריימריז במפלגות הליכוד, העבודה, מרצ והציונות הדתית. יש לכך משמעות כספית כבדה מאוד על הכיס של המתמודדים לראשות מפלגה, וגם על חברי הכנסת והמתמודדים על מקום ברשימה לכנסת.
המדינה לא מממנת את הוצאות הפריימריז של המתמודדים לראשות מפלגה. כתוצאה מכך בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין (ליכוד) יצטרכו לממן את המירוץ מכיסם או לגייס תרומות. הפריימריז על ראשות הליכוד כמו גם על מקום ברשימה מתוכננים ל־26 ביולי 2022 או ל־9 באוגוסט. ח"כ דוד ביטן (ליכוד) טען שלשום בישיבת ועדת הכנסת בנושא העלאת מימון הבחירות כי עלות הפריימריז הצפויים למפלגה נאמדת בכ־10 מיליון שקל. ככל שבמפלגה יש יותר מתפקדים, כך המתמודדים ליו"ר כמו גם המתמודדים על מקום ברשימה לכנסת יכולים להוציא יותר כספים.
כך, תקרת ההוצאות והתרומות בבחירות המקדימות לתפקיד יו"ר הליכוד עומדת על 2.134 מיליון שקל. כלומר נתניהו, אדלשטיין ומתמודדים נוספים אם יהיו (ניר ברקת הודיע בעבר על כוונתו להתמודד על ראשות המפלגה אך הוא לא יתמודד נגד נתניהו) יוכלו לגייס תרומות עד לגובה של 2.134 מיליון שקל כל אחד. סכום התרומה המירבי שכל מתמודד על ראשות הליכוד יכול לגייס מתורם יחיד — 46,760 שקל. נתניהו כבר הוכיח במערכות הבחירות הקודמות על ראשות המפלגה שיש לו תורמים ותיקים, בעיקר תושבי חוץ, שלא מהססים לפתוח את הכיס ולתרום לו.
הבחירות האחרונות בפריימריז על ראשות הליכוד נערכו בסוף דצמבר 2019. בחצי השנה שקדמה להן גייס נתניהו 52 תרומות בסכום כולל של 1.791 מיליון שקל. למעט 5 תורמים מישראל, כל היתר היו מחו"ל: ארה"ב, בריטניה, שוויץ, אוסטרליה, גרמניה ועוד. בין התורמים של נתניהו ב־2019 היו ספנסר פרטרידג', איש הנדל"ן האמריקאי שתרם לו אז 41.8 אלף שקל. פרטרידג' הלווה בעבר לנתניהו 300 אלף דולר לכיסוי הוצאות משפטיות.
סכום זהה של 41.8 אלף שקל תרם לנתניהו זאק גרטלר, שערך לו חודשיים קודם לכן מסיבת יום הולדת 70 מפוארת באחוזתו בתל אביב. בני משפחת גרטלר העבירו אז בסך הכל לנתניהו תרומות בהיקף של 168 אלף שקל.
תורמת נוספת ובולטת היא נילי פאליק מארה"ב, גם כן עם 41.8 אלף שקל. בני משפחת פאליק מכירים את נתניהו מהימים שבהם שימש שגריר ישראל באו"ם ותרמו לו גם במערכות בחירות קודמות. משפחת פאליק היא משפחה של אנשי עסקים שבסיס עסקיהם במיאמי ביץ' בארה"ב ובבעלותה 200 חנויות דיוטי פרי ברחבי העולם.
ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד) שהתמודד על מקום ברשימת הליכוד לכנסת בסוף 2019, לא גייס אז כספים. אדלשטיין נשוי לאירנה נבזלין ביתו של האוליגרך ליאוניד נבזלין.
לפי חוק הפריימריז שחוקק בעבר ח"כ דודי אמסלם (ליכוד), המדינה תממן את הוצאות הפריימריז של חברי הכנסת בהתאם למספר מתפקדי המפלגה. ההערכה היא שהתקציב הכולל של הכנסת לארבע המפלגות שכבר הודיעו על קיום פריימריז ינוע בסביבות 13–15 מיליון שקל. במירוץ הפריירמריז על מקום ברשימה כל אחד מחברי הכנסת המכהנים כיום של הליכוד – 28 במספר (נתניהו לא נכלל כי הוא מתמודד על ראשות המפלגה) יקבלו מהכנסת תקציב אישי של 330.6 אלף שקל. מדובר בעלות כוללת של 9.25 מיליון שקל לכנסת.
ברשימת הליכוד לכנסת מותר למתמודדים (שאינם חברי כנסת) לגייס תרומות בהיקף של 330.6 אלף שקל כל אחד. ח"כ לשעבר דני דנון (ליכוד) גייס מאז סוף מאי 2022 שש תרומות בסכום כולל של 29,300 דולרים כלומר כ־100.5 אלף שקל. מתמודדים שאינם ח"כים כיום, שייכנסו לכנסת ה־25 מטעם הליכוד, יקבלו בחזרה את כל הכספים שהוציאו עד לתקרה של 330.6 אלף שקל למתמודד.
הבחירות על ראשות מפלגת העבודה יתקיימו ב־18 ביולי 2022. היו"ר המכהנת שרת התחבורה מירב מיכאלי גייסה ב־2019 בפריימריז על ראשות המפלגה 2,134 תרומות בסכום כולל של 588 אלף שקל. חלק גדול מהתרומות היו "עממיות" בגובה של 120 שקל.
מיכאלי, המתמודדת שוב כעת על המשרה, תוכל לגייס תרומות עד 1.164 מיליון שקל אם מספר המתפקדים של המפלגה יהיה 50 אלף. אם מספר המתפקדים יהיה 40 אלף היא תוכל לגייס תרומות עד לתקרה של 527 אלף שקל.
בהתאם למספר המתפקדים כך גם תקרת התרומה מיחיד שמיכאלי תוכל לגייס: במקרה של 50 אלף מתפקדים התקרה מיחיד היא 46.7 אלף שקל, ובמקרה של 40 אלף מתפקדים התקרה של תרומה מיחיד צונחת ל־11.6 אלף שקל. לעומת זאת, המדינה תממן את המירוץ לפריימריז של 6 ח"כי העבודה, ושני השרים שאינם מכהנים בכנסת: עומר בר לב, ונחמן שי.
אם יהיו 50 אלף מתפקדים כל מתמודד יקבל 203 אלף שקל, ובמקרה שיהיה 40 אלף מתפקדים אזי הסכום יירד ל־183 אלף שקל. מדובר בעלות שנעה בין 1.46–1.62 מיליון שקל. מתמודד שאינו ח"כ ויכנס לכנסת יקבל ממנה החזר על הכספים שהוציא עד לתקרה המותרת.
במרצ מתכוונים לקיים בקרוב מפקד חברים כדי להגדיל את כמות המתפקדים. בהתאם למספר המתפקדים ייקבע גובה המימון שיקבלו הח"כים המתמודדים על מקום ברשימה, ותקרת גיוס התרומות של המתמודדים על ראשות המפלגה.
לבד מיו"ר המפלגה שר הבריאות ניצן הורוביץ המתכוון להתמודד על המשרה, הוזכר גם שמו של סגן השר יאיר גולן. השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג אמרה השבוע בכנס "כלכליסט" כי טרם החליטה אם להתמודד. 6 הח"כים ו־2 השרים במפלגה שאינם ח"כים, אם יתמודדו על מקום ברשימה יהיו זכאים למימון הפריימריז על חשבון המדינה בהתאם למספר המתפקדים.
גם במפלגת הציונות הדתית מתכננים לקיים פריימריז הן על ראשות הרשימה והן על איושה לכנסת. המפלגה נמצאת כעת באמצע מהלך ההתפקדות. ישנה ועדה הציבורית שמפקחת על הפריימריז שתקבע את לוחות הזמנים המדויקים לגבי סיום מהלך ההתפקדות. בוועדה חברים בין היתר פרופ' אבי דיסקין, פרופ' טלי איינהורן, הרב רחמים נסימי ראש הגרעינים התורניים ויואלה רבינוביץ יו"ר אמונה פתח תקווה.