סגור
ח"כ ינון אזולאי (ש"ס)
ח"כ ינון אזולאי (צילום: אתר הכנסת)

ועדת האתיקה בכנסת תוקם מחדש - ח"כ ינון אזולאי ישמש כיו"ר

בקדנציה הקודמת של הכנסת הוועדה לא הוקמה בשל סירוב האופוזיציה

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה הודיע הערב (ג') כי יקים מחר את ועדת האתיקה בכנסת. זאת לאחר שבקדנציה הקודמת לא הוקמה הוועדה בשל סירוב האופוזיציה דאז לכהן בה.
הוועדה כוללת שני נציגי קואליציה ושני נציגי אופוזיציה, ולא ניתן להקימה בהיעדר האחרונים.
כיו"ר הוועדה יכהן ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), וחבריה יהיו ח"כ עמית הלוי (הליכוד), ח"כ פנינה תמנו-שטה (המחנה הממלכתי) וח"כ מאיר כהן (יש עתיד). לפיכך קיים תיקו בין הקואליציה לאופוזיציה.
לפני שנה, במסגרת מימון המונים שיזם של ינון מגל, גויסו תרומות של כ-4 מיליון שקל במטרה לסייע לבנימין נתניהו להתמודד עם ההאשמות נגדו. אלא שהסכום הזה לא הועבר ליעדו בהיעדר אישור של ועדת האתיקה, מאחר שזו לא הוקמה. הוועדה הנוכחית לא מוסמכת לדון בנושא, מאחר שנתניהו הוא כעת ראש הממשלה.
הוועדה עוסקת באופן שוטף הן בהנחיה אתית של חברי הכנסת, והן בשיפוט שלהם בשל הפרת כללי האתיקה ובשל הפרה של הוראות מסוימות בחוק שמהותן אתית, ובכלל זה עיסוק נוסף שלא כדין, היעדרות מעבר למכסה שנקבעה בחוק ואי הגשת הצהרת הון. הוועדה מאשרת נסיעות של חברי כנסת לחו"ל שאינן במימון הכנסת או במימון עצמי, כגון נסיעות לצורך מתן הרצאות והשתתפות בכנסים.
כל אדם רשאי להגיש קובלנה נגד חבר הכנסת, כך שחלק מהקובלנות מוגשות על ידי חברי הכנסת נגד עמיתיהם, וחלק על ידי אזרחים וגופים שונים.
הוועדה רשאית להטיל על חבר הכנסת סנקציות שונות, כגון הערה, אזהרה, נזיפה ונזיפה חמורה. כמו כן היא רשאית לקבוע סנקציות הנוגעות לפעילותו הפרלמנטרית של חבר הכנסת, כגון הרחקה מישיבות ואיסור הגשת הצעות חוק והצעות לסדר היום. בשל היעדרויות ממושכות מישיבות הכנסת ללא הצדק סביר או עיסוק חבר הכנסת בעיסוק נוסף שלא כדין - רשאית הוועדה לשלול ממנו שכר ותשלומים. היא אינה רשאית להגביל את זכות ההצבעה של חבר הכנסת במליאה.
כללי האתיקה של הח"כים נקבעו לפני שנים רבות ולא עודכנו. ב-2003 מינה יו"ר הכנסת דאז ועדה ציבורית בראשות יצחק זמיר, בעבר שופט בבית המשפט העליון ויועץ משפטי לממשלה, שהגישה המלצותיה ב-2006, אבל מאז לא אומצו על ידי הכנסת.