סגור
טורבינת רוח טורבינות רוח אנרגיה ירוקה אנרגיה מתחדשת אנרגיות ירוקות אנרגיות מתחדשות
טורבינות רוח (בלומברג)

חברת EDF הצרפתית תקים 16 טורבינות רוח בעמק יזרעאל

ההשקעה בפרויקט תעמוד על כ־400 מיליון שקל, רובם במימון של הזרוע הישראלית של EDF. ייצור החשמל צפוי להתחיל לפעול כבר בעוד כשנה

הושלמה הסגירה הפיננסית לפרויקט טורבינות רוח גדול בעמק יזרעאל. סגירה פיננסית היא הליך בו החברה מודיעה על השלמת המימון הדרוש להקמת פרויקט באמצעות גיוס משקיעים והון עצמי. סך ההשקעה בפרויקט תעמוד על כמעט 400 מיליון שקל, להקמת 16 טורבינות רוח בהספק מצטבר של כ־70 מגה־וואט. הפרויקט יוקם על ידי חברת EDF ישראל, בלו סקאי והיישובים הסמוכים לפרויקט: בית אלפא, חפציבה, עין חרוד וכפר יחזקאל. המימון העיקרי לפרויקט יגיע מחברת EDF ישראל, הזרוע הישראלית של חברת החשמל הצרפתית, שהיא גם יצרנית החשמל הירוק הגדולה בישראל עם הספק מותקן (הספק בתנאים אידיאליים) של כ־530 מגה־וואט. עם השלמת הפרויקט, החברה תחזיק בכ־600 מגה־וואט של הספק מותקן.




סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט עומדות על 40–50 מיליון שקל בשנה (ברוטו). תחילת ההקמה צפויה בקיץ. הפרויקט מתוכנן להתחיל לפעול מסחרית בעוד כשנה. יתרון נוסף של הפרויקט הוא שמדובר בפרויקט הרוח הראשון שיחובר לרשת המתח הגבוה (ולא למתח עליון), ובכך יפעיל פחות עומס על רשת החשמל בישראל. העומס על רשת החשמל בארץ הוא מהקשיים המרכזיים בקידום אנרגיות מתחדשות.
פרויקטים של טורבינות רוח יחסית נדירים בישראל, בשל מחסור במקומות מתאימים מבחינת עוצמת רוח. על פי תוכנית הפיתוח לרשת החשמל של חברת ניהול המערכת נגה, טורבינות רוח יוכלו להפיק כ־3% בלבד מהחשמל בישראל עד שנת 2030.
על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, כל שנה מתים בישראל כ־2,000 בני אדם מחשיפה לזיהום אוויר, כאשר תחנות כוח המייצרות חשמל באמצעות גז טבעי ופחם הן מהגורמים המרכזיים לזיהום אוויר, בנוסף לתחבורה ומפעלי תעשייה. על אף החשיבות בהקמת מתקני אנרגיה מתחדשת ישראל משתרכת מאחור. רק בשנת 2022, הגיעה ישראל לייצור של כ־10% מהחשמל בישראל באמצעות מתקני אנרגיה מתחדשת, על אף שמדובר ביעד שהוצב ל־2020.
מחסרונותיהן של טורבינות רוח הם פגיעה בנוף ורעש. בשל כך, נקבע מרחק מינימום להקמת הטורבינות מיישובים (כ־500 מטר). הפרויקט הנוכחי יוקם כ־1 ק"מ מהיישוב הכי קרוב.