סגור
בחירות 2022 גג עמוד דסקטופ

בחירות 2022
"רשת של חשבונות מזויפים בטוויטר עם סממנים איראניים ניסתה לדכא ההצבעה"

לפי ארגון "פייק ריפורטר", רשת של כ-300 חשבונות מזויפים הפיצה כרזות אנטישמיות נגד חרדים וקריאות להחרמת הבחירות; חלק מהחשבונות עשו שימוש בפרופילים של משתמשים מוכרים, בהם מנכ"ל בצלם חגי אלעד

רשת השפעה זרה של חשבונות מזויפים בטוויטר בעלת סממנים איראניים פעלה במהלך יום הבחירות על מנת להפיץ מסרים מדכאי הצבעה ולפגוע במשתמשים מכל קצוות הקשת הפוליטית - כך חושף הערב ארגון פייק ריפורטר, שמנטר פעילות של חשבונות מזויפים ופייק ניוז ברשתות החברתיות.
לפי הארגון, הרשת כוללת יותר מ-300 חשבונות מזויפים ופועלת באגרסיביות חסרת תקדים בזירה הישראלית. לצד מסרים מדכאי הצבעה ותקיפת מתנגדי נתניהו הפיצה הרשת גם כרזות אנטישמיות נגד חרדים וקריאות להחרמת הבחירות.
החשבונות, שחלקם עושים שימוש בפרופילים גנובים של משתמשים מוכרים, כמו מנכ"ל בצלם חגי אלעד ועו"ד דן עדין, נפתחו בתיאום לפני שלוש שבועות, באופן שמעלה חשד לשימוש בתוכנה. "אחר פתיחת הרשת, הפייקים המתינו בדממה עד ליריית הפתיחה", דיווח פייק ריפורטר בחשבון הטוויטר של הארגון. "72 שעות לפני פתיחת הקלפיות, אחד מהפרופילים קם לתחייה והחל לצייץ סרטונים ותמונות פרי ידיו. יממה לאחר מכן, מאות חשבונות מהרשת מתעוררים לחיים ופוצחים בתזמורת של ציוצים ושיתופים אינטנסיבים של הסרטונים שהעלה הפרופיל המרכזי".

3 צפייה בגלריה
טוויטר פייק ניוז ריפורטר 2
טוויטר פייק ניוז ריפורטר 2
דוגמה לתוכן שהפיצה הרשת

לדברי הארגון, המטרה המרכזית של פעילות הרשת היא זריעת כאוס. "את הכאוס משיגים הפייקים באמצעות תוכן מפלג, אנטי נתניהו, קריאות דיכוי הצבעה והחרמת הבחירות בקרב מתנגדי נתניהו. תחילה, פירסמו הפרופילים תוכן אנטי-חרדי, חלקו מקורי ומבוסס על קריקטורות אנטישמיות וחלקו גנוב מהרשת, לצד הצגת נתניהו כמושחת ושפוט של החרדים", דיווח פייק ריפורטר. תוכן זה כלל קריקטורות בעלות סממנים אנטישמיים כמו חרדי עם שמונה זרועות תמנון או חרדי שאוחז כמות גדולה של מטילי זהב ופייק ניוז על התפרעויות חרדים ברחובות ערים.
במקביל, פרסמה הרשת תוכן שמעודד ייאוש ממערכת הבחירות. "האסטרטגיה הטובה ביותר היא להחרים בחירות ולא להשתתף", נכתב באחד הציוצים של חשבונות הרשת. "מי שמשתתף הוא שותף לעוול ולשחיתות". מפעילי הרשת גם ניסו להגביר את חשיפת החשבונות באמצעות פרסום תגובות לציוצים של משתמשים בולטים מימין ומשמאל כמו אור-לי ברלב, ינון מגל ואראל סג"ל.
"תוך שעות בודדות מתחילת פעילותה, הרשת מצליחה להשתלט על הפיד הישראלי", אמרו בפייק ריפורטר. "‏צייצנים תמימים מגיבים ומשתפים את התוכן של הפייקים. האשמות רבות מוטחות בין המחנות השונים בנוגע לזהות מפעילי הרשת. 'זה בוטים של יש עתיד', 'מפלגות השמאל משתמשות בתקציב הבחירות עד השקל האחרון שלהן' לעומת 'סביר להניח שזה יאיר נתניהו' ו'בוטית פושעת של הנאשם נתניהו'".
עם זאת, חקירת הארגון העלתה שמדובר דווקא ברשת שמופעלת על ידי גורם זר ונושאת סממנים איראניים: "זיהינו מאפיינים רבים שמצאנו ברשתות התערבות זרה שחשפנו בעבר, כגון שימוש בהאשטגים באופן לא אותנטי, טעויות שפה אופייניות לדוברי פרסית שפת אם והפצת תוכן זהה במספר פרופילים. דיווחנו לגורמי הביטחון שפעלו להסרת הרשת במהירות. אולם, בשעות אלו, מתקפה נוספת של פרופילים מהרשת מזהמת את השיח הציבורי סביב הבחירות בישראל".
"אנחנו עדיין תחת מתקפה ביום הבחירות", אמר ל"כלכליסט" מנכ"ל פייק ריפורטר, אחיה שץ. "מאות פרופילים מתערבים בשיח והמהווים בסיס לקונספירציות ומסרים של פעילים פוליטיים, המטיחים האשמות על המחנה הנגדי. אנחנו קוראים לציבור לדווח לנו על תכנים חשודים ב-FakeReporter.net".