סגור
רוני אלשיך רב ניצב ו מפכל ה משטרה בדימוס כנס המהלך האסטרטגי
רוני אלשיך. הפלה קצינה על בסיס מגדרי (צילום: עמית שעל)

בית המשפט: המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך הפלה על בסיס מגדרי קצינה שביקשה להתקדם

אלשיך אמר לקצינה ששירתה 20 שנה במשטרה וביקשה להתקדם כי הוא "רוצה לשים גבר" לתפקיד ראש מדור מהימנות ביחידה לביטחון מידע. אלשיך: "מהשב"כ למדתי שגברים מתקשים להיפתח בנושאים אינטימיים מול אישה, ולהפך". הקצינה: "הייתי ראויה, נפגעו הזהות והביטחון שלי". בית המשפט קבע שהקצינה תפוצה בסכום של עד 120 אלף שקל

מפכ"ל המשטרה לשעבר, רוני אלשיך, הפלה על בסיס מגדרי קצינת משטרה שביקשה להתקדם לתפקיד ראש מדור מהימנות ביחידה לביטחון מידע במשטרה (יחב"מ). כך עולה מפסק דין שניתן בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים. אלשיך אמר בריאיון לקצינה בשנת 2017, כך העידה העותרת רפ"ק רינת סגל, שמאחוריה עמד אז שירות של 20 שנה במשטרה: "אני רציתי לשים גבר. חשבתי שזה נכון לשים גבר". בפסק הדין נקבע כי המשטרה תפצה את סגל בסכום של עד 120 אלף שקל.
בדיון שבו ניתן פסק הדין אמר אלשיך לשופטת דנה כהן-לקח את הדברים הבאים: "(בתפקיד) נוצרות סיטואציות לפעמים בעייתיות, ולאור זה שהכרתי את התופעה הזו מהשב"כ, שגברים מתקשים להיפתח בנושאים אינטימיים מול נשים ולהפך, אחד מהשיקולים היה שכדאי שיהיה לנו גבר אחד ואישה אחת בקרב שני בכירי היחידה".
רפ"ק סגל ביקשה לדבר בדיון ואמרה לבית המשפט: "נפגעו הזהות שלי, הביטחון העצמי שלי. חברותיי שיושבות פה קודמו והתקדמו, כל המחזור שלי קודם. אני הגעתי בזמנו לריאיון אצל המפכ"ל שאני יודעת שנעשו ברקע דברים שקשורים לעניין מגדרי בתפקיד. הגעתי לריאיון והמפכ"ל אומר לי: 'רציתי לשים שם גבר'. אני הייתי בטוחה שהוא לא אומר את זה כי אנחנו בשנת 2017".
"מיד אחרי הריאיון ידעתי שיש לי פה פצצה", העידה סגל. "חיפשתי ישועה כי הייתי הכי ראויה. הייתי מתחקרת בשב"כ, העברתי את החוק להתאמה תעסוקתית, העברתי קורס למתשאלים חדשים, כל מדיניות היחב"מ אני עשיתי". היא הוסיפה: "יש לי פה ילדה קצינה בצבא, בן בסיירת גולני תכף קצין, הילדים האלה לא יגידו לאף אחד אני רוצה גבר או אישה. הם יתייחסו למהות שלהם, ליכולות שלהם ולא ישקלו שיקול כזה".
לאחר הדברים העלתה השופטת על הכתב את עיקרי מסקנותיה, שהיוו את הבסיס לפסק הדין: "בנימוקי החלטת המשטרה מאוגוסט 2017 נלקח שיקול מגדרי שלא הוכח שהוא מתחייב מאופי התפקיד או ממהותו כנדרש בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. לפיכך הוא מהווה שיקול פסול. לצד זה נלקח בחשבון שיקול מקצועי ענייני – ריענון שורות היחב"מ".
"יש להבחין בין האחריות לסעד", הוסיפה השופטת. "עצם לקיחה בחשבון של שיקול מגדרי שאינו מתחייב מאופיו של התפקיד וממהותו הוא פסול, ומטיל אחריות על המשיבה לפי חוק וכן לפי 'עקרון ההכתמה'". השופטת ביקשה מהצדדים להגיש טיעונים לפיצוי כספי והוצאות של עד 120 אלף שקל, בטרם תקבע את היקף הפיצוי.
את רפ"ק סגל ייצגה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, באמצעות עו"ד פיראס פראג', נציב אזורי של מחוז חיפה והצפון; עו"ד סיון אזולאי, נציבה אזורית של מחוז ירושלים והדרום; ועו"ד בת-אל אסרסה מנציבות ירושלים והדרום. את המדינה והמשטרה ייצגו עורכי הדין משה וילינגר ואביטל מור.