סגור
ראש עיריית נתניה מרים פיירברג חניון בחוף סירונית בנתניה
ראש עיריית נתניה מרים פיירברג והחניון בחוף סירונית (צילומים: יאיר שגיא, יריב כץ)

הזוכה במכרז בנתניה: המפעיל שהעירייה תבעה

עיריית נתניה נלחמה במפעיל חניון לא חוקי שהפר צו שיפוטי במשך שנים, וזכתה לבסוף בהרשעתו. זה לא מנע ממנה לבחור בו במכרז להפעלת חניון אחר, עד שביהמ"ש התערב

זה סיפור חלמאי מקומי, שמדגים כיצד לעתים רשויות, במקרה הזה אחת העיריות הגדולות בארץ – נתניה, פועלות כשיד אחת אינה יודעת מה עושה היד השנייה – גם כששתי הידיים נמצאות באותה מחלקה.
בלב המקרה - מכרז להפעלת חניון בחוף סירונית בנתניה שנערך השנה, אליו ניגשו כמה מפעילים פוטנציאליים. ועדת המכרזים של עיריית נתניה בחרה בהצעה הגבוהה ביותר שהוגשה, אולם בדיעבד הסתבר, כי אותה עירייה עצמה יצאה זה מכבר למלחמה משפטית תקיפה נגד אותו מפעיל שנבחר והצליחה להביא להרשעתו בשני כתבי אישום בנוגע להפעלת חניון אחר בעיר באופן לא חוקי. במקרה הראשון הוא הורשע בהפעלת חניון ללא רישיון עסק במשך כמה שנים, ובהרשעה השנייה והחמורה יותר, רק לפני שנה וחצי, הוא הורשע באי קיום צו שיפוטי לאחר שלא פינה במשך יותר מחמש שנים את אותו החניון.
מפליא לגלות שעובדות אלה "חמקו" מידיעת חברי ועדת המכרזים, שלא דנו בכך כלל. גם כשהפרטים הוצגו בפני היועצת המשפטית של הוועדה – היא בחרה להתעלם ולדבוק בבחירה. מי שלבסוף שם קץ לפארסה הוא בית המשפט, שאילץ את העירייה לבטל את הזכייה.
הסיפור עולה מתוך עתירה שהגישה חברת י.ע שירותים והשקעות, באמצעות עורכי הדין אילן בומבך ויריב רונן, המפעילה את החניון בחוף סירונית זה 24 שנה, וחניונים נוספים בנתניה. החברה התמודדה על המשך הפעלת החניון במכרז האמור, אולם הצעתה היתה נמוכה מזו שהגישה חברת פונדק הים ובניו, שגם היא הפעילה כמה חניונים בעיר. בעקבות זאת, ועדת המכרזים בחרה כזוכה בפונדק הים וראש העירייה מרים פיירברג הודיעה על כך למתמודדות במרץ האחרון.
החברה המפסידה אספה על הזוכה חומרים באמצעות חוקר פרטי, שהוצגו בעתירה, שהצביעה על כשלים ופגמים רבים שנפלו באופן ניהול המכרז והבחירה. בין השאר נטען שהזוכה לא עמדה בתנאי הסף במכרז וכי ניתן לה אישור להשלמות מסמכים בהיקף חריג.
הממצא הבעייתי העיקרי היה שאותה פונדק הים ובעליה הורשעו בספטמבר 2013 בניהול חניון ברחוב דיזינגוף בנתניה ללא רישיון עסק. בית המשפט הורה לה לסגור את החניון עד ספטמבר 2014. אלא שהחברה ובעליה לא קיימו את צו הסגירה, והמשיכו לנהל את החניון ללא רישיון עסק במשך עוד חמש וחצי שנים. בשנת 2019 העירייה הגישה נגד פונדק הים ובעליה כתב אישום נוסף, ובעקבות זאת הם הורשעו בספטמבר 2020 באי קיום צו שיפוטי בנוגע לניהול והפעלת החניון ללא רישיון עסק והוטל עליהם קנס. העירייה אף ביקשה לגזור על הבעלים מאסר על תנאי, אולם ביהמ"ש בחר לוותר על כך לאור הצהרתו כי החניון ייסגר בתוך כמה ימים. ואמנם, באותה תקופה, דווקא אחרי שהתקבל היתר זמני להפעלת החניון, פונדק הים פינתה את המקום לאחר שבעלת השטח מכרה אותו.
מעניין לראות כי במטרה לעמוד בתנאי הסף במכרז שדרשו ניסיון בהפעלת חניונים, הציגה פונדק הים את החניון הלא חוקי שהפעילה במשך שנים כהוכחה לניסיונה בתחום. בנוסף מסתבר, כי לפני גזר הדין, טענו חברת פונדק הים והבעלים כי הם נמצאים בקשיים כלכליים.
על רקע הגילויים האלה י.ע שירותים פנתה במאי ליועצת המשפטית של ועדת המכרזים והביעה תמיהה על בחירתה בפונדק הים "מבלי לדעת ומבלי לשקול בכלל את קיומן של שתי ההרשעות הנ"ל ואת המשמעות המוחמרת בעליל של הרשעה באי קיום צו שיפוטי הנוגע להפעלת חניון בנתניה". בנוסף, תהתה כיצד על רקע אותם "קשיים כלכליים" שהצהירה עליהם זה מכבר החברה בהליך המשפטי, היא מתכוונת לעמוד כעת בהשקעה של מאות אלפי שקלים הנדרשת להכשרת החניון, וטענה כי הצעתה הגבוהה פי שניים מהאומדן במכרז היא גירעונית.
התשובה שהתקבלה מהיועצת המשפטית – מאותה לשכה בעירייה שניהלה את ההליכים הפליליים - מדגימה את החלם: "העובדות לא היו ידועות לח"מ ולחברי ועדת המכרזים העירונית בעת שהתקיים הדיון בעניינה של חברת פונדק הים ובניו", היא כתבה.
אולם, גם הגילוי המאוחר לא גרם לעירייה לסגת מהחלטתה, ובפסקה הבאה הגנה היועצת המשפטית על בחירת הוועדה: "לא קיים במכרז תנאי האוסר התקשרות עם מי שהורשע בפלילים כאלה ואחרים, סעיף שקיים לעתים במכרזים שהעירייה מפרסמת". בנוסף היא ציינה, כי ועדת המכרזים בדקה את החשש שההצעה הכספית של פונדק הים היא גירעונית, ולכן הזמינה את בעליה לשימוע, בעקבותיו החליטה כי אין זה המצב.
בעתירה טענה החברה המפסידה למחדל של ועדת המכרזים, שפספסה את העניין המהותי של ההרשעה של הזוכה וכלל לא דנה ולא התחשבה בשיקול טוהר המידות, כפי שנדרש ממנה על פי פסיקות בעבר. "לא יכול להיות מחדל מינהלי גדול מזה... התעלמות כה מובהקת מנתונים שאין רלוונטיים מהם לתכליות המכרז הציבורי ולהגשמתן... ועדת המכרזים כלל לא דנה בעבר הפלילי (של החברה ובעליה – ע.ק) אף שהעירייה עצמה הייתה 'המאשימה' בהרשעות אלה. בכך נפל פגם משמעותי ביותר בעבודתה", נטען.
בתחילת יולי התנהל דיון בעתירה בבית המשפט המחוזי מרכז במסגרתו נטענו מכלול הפגמים שנפלו בהצעה שנבחרה ובעבודת ועדת המכרזים. העירייה במהרה הבינה שעדיף לה לסגת ונאלצה לבטל את תוצאות המכרז ולהודיע על דיון חוזר בשאר ההצעות שהוגשו - זאת לאור הצעת השופט עבאס עאסי. "לאחר ששמענו את הערות בית המשפט ואת הצעתו, אנחנו מסכימים להצעה שפונדק הים תיפסל והדיון יחזור לוועדת המכרזים", הצהירו הצדדים בבית המשפט, שנתן לכך תוקף של פסק דין.