סגור
הרס בדיר אל בלח עזה מלחמה בעזה
דיר אל בלח. 26 מיליון טונה של אבק ופסולת בניין (צילום: Ahmad Salem/Bloomberg)

דו"ח: הנזק הכלכלי לתשתיות בעזה מוערך ב-18.5 מיליארד דולר

לפי פרסום של האו"ם, הבנק העולמי והאיחוד האירופי, הנזק שווה ערך לתוצר הכלכלי השנתי באזור. עוד הוסיפו כי יותר ממיליון אנשים נותרו ללא קורת גג ו-75% מהתושבים מפונים

המלחמה בעזה גרמה נזק של 18.5 מיליארד דולר לתשתיות בעזה, המקביל לתוצר כלכלי של שנה בעזה ובגדה המערבית, כך לפי דו"ח חדש שבדק את מידת ההרס לכלכלה כתוצאה מהמלחמה שפורסם בבלומברג.
על פי הדו"ח שפרסמו הבנק העולמי, האיחוד האירופי והאו"ם, כ-74% מהפלסטינים בעזה הפכו מובטלים מאז החלה המלחמה בתגובה למתקפה הרצחנית של החמאס ב-7 באוקטובר. התמ"ג באזור צנח ב-86% ברבעון האחרון של השנה מ-670 מיליון דולר ברבעון השלישי לסביבות 90 מיליון דולר ברבעון הרביעי. סקטור הדיור נפגע בצורה הקשה ביותר, כשלפי הדו"ח יותר 72% מהנזק נגרם לבנייני מגורים. 9% מהנזק הוא למגזר המסחר, התעשייה והשירותים ושאר 19% הוא למתקנים קריטים הקשורים לחינוך, אספקת מים וסניטציה, בריאות תחבורה ואנרגיה. בדו"ח ציינו עוד כי התמרון הצבאי הותיר אחריו 26 מיליון טונה של אבק ופסולת בניין, ויעברו שנים עד שייעלמו.
"הטלטלה שעוברת הכלכלה בעזה כתוצאה מהעימות היא בין הגדולות ביותר שראינו בהיסטוריה הכלכלית האחרונה", נכתב בדו"ח.
הדו"ח מתייחס גם לאסון ההומניטארי ברצועה. לפי הנתונים, מעל מחצית מהאוכלוסיה בעזה היא על סף רעב, וכלל האוכלוסייה סובלת ממחסור חמור בביטחון במזון ומתת תזונה. עוד הוסיפו כי יותר ממיליון אנשים נותרו ללא קורת גג ו-75% מהתושבים מפונים.
כמו כן, למלחמה יש השפעה קשה מאד על מצבם הפיזי והנפשי בעיקר של נשים, ילדים, קשישים ואנשים עם מוגבלויות. בדו"ח מזהירים כי הילדים הצעירים ביותר ככל הנראה יסבלו כל החיים מההשלכות של הפגיעה הזו בהתפתחות שלהם.
מכיוון ש-90% מהכבישים נהרסו או נפגעו והתקשורת מוגבלת יש קושי בהעברת סיוע הומניטארי בסיסי, סיכמו.