סגור
מימין הממונה על התחרות עו"ד מיכל כהן ונשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש
מימין הממונה על התחרות עו"ד מיכל כהן ונשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש (צילום: יריב כץ, עמית מגל)

האם רשות התחרות תטרפד את הסדר החוב של קבוצת ברוש

הממונה על התחרות הודיעה לביהמ"ש כי היא בעיצומה של "בדיקה מאומצת" בנוגע לחששות העולים לפגיעה בתחרות בעקבות הסדר החוב שלפיו ימוזגו קרן טנא וקבוצת מפעלי י. ברוש. שרגא ברוש: "המיזוג רק יוביל להוזלת יוקר המחיה

מה יעלה בגורל הסדר החוב בהיקף של 104 מיליון שקל שאישר לאחרונה בית המשפט המחוזי בירושלים לקבוצת ברוש? במאי האחרון בית המשפט אישר את הסדר החוב של קבוצת מפעלי י.ברוש של האחים שרגא ברוש, לשעבר נשיא התאחדות התעשיינים, ואחיו יריב ברוש. השופט קבע כי ההסדר מותנה בקבלת אישור הממונה על התחרות, לאור כוונת הרוכשת קרן טנא לרכוש מפעל נוסף בתחום שבו עוסקת החברה.
קבוצת י. ברוש מפרנסת עשרות עובדים ומפעילה שני מפעלים יצרניים, האחד בברקן והשני בנוף הגליל. המפעל בברקן מייצר ומשווק חוטים סינטטיים המשמשים את תעשיית השטיחים. המפעל בנוף הגליל מייצר אריזות גמישות.
הקבוצה פנתה לפני כמה חודשים לבית המשפט לאחר שצברה חובות בהיקף של כ־248 מיליון שקל. בשלב זה מועסקים בכל הקבוצה כ־150 עובדים שחלקם (בנוף הגליל) מיוצגים על ידי עו"ד אופיר רונן. עובדים נוספים בברקן מיוצגים על ידי עו"ד רחל סובול.
ממסמכים שהוגשו לתיק בית המשפט עולה כי בית המשפט קבע להיום לבקשת נאמן הקבוצה דיון דחוף. זאת, לאור העובדה שהממונה על התחרות עדכנה כי היא בעיצומה של בדיקה מאומצת של החששות העולים לפגיעה בתחרות בין השאר ממיזוג בין קרן טנא וקבוצת מפעלי י.ברוש (בשיקום).
הנאמן, עו"ד צוריאל לביא, ציין בפני בית המשפט המחוזי כי "במהלך השיחה האחרונה עם רשות התחרות, התחוור כי חרף החומר הרב שהעבירו קרן טנא וברוש לרשות התחרות לתמיכה בעמדתן שלפיה יש לאשר את המיזוג, רשות התחרות איתנה בדעתה כי המיזוג מעורר בעיות ממשיות". רשות התחרות הודיעה כי בהתאם לסמכותה היא מאריכה את המועד למתן עמדתה עד ל־18 באוגוסט. בהקשר זה מציין הנאמן כי "בנסיבות התזרימיות והתפעוליות שבהן מצויה החברה, לא תוכל החברה להמשיך ולפעול עד מועד קבלת החלטת הרשות ונכון למועד בקשה זו אין בידי הנאמן מקור למימון תקופה זו". דיון דחוף יתקיים היום אצל השופט אביגדור דורות.
במאי האחרון בית המשפט אישר את הסדר החוב של קבוצת מפעלי י. ברוש. לפי ההסדר שאושר בכפוף לאישור רשות התחרות, קרן טנא המיוצגת על ידי עו"ד קרן רייכבך סגל תשלם כ־41 מיליון שקל עבור רכישת מניות החברה.
נוסף על כך יתקבלו כספים בסדר גודל של כ־66 מיליון שקל מהאחים ברוש, הכוללים את תמורת מימוש הדירות אשר שועבדו להבטחת אשראי שניתן לחברות; או באמצעות הלוואות אישיות שנלקחו על ידי בעלי השליטה והוזרמו לחברות; וכן על ידי מימוש מניות עושרד ששועבדו לטובת בנק לאומי (המוערכות בכ-30 מיליון שקל) ובתוספת תשלום של 5 מיליון שקל שתשולם על ידי בעלי השליטה. את הנושים בנק דיסקונט מייצג בהליך עו"ד מור נרדיה, את בנק הפועלים מייצג עו"ד גונן קסטנבאום ואת הבינלאומי עו"ד יניב אזרן.
שרגא ברוש, המיוצג על ידי עו"ד גיל הירשמן, מסר בתגובה כי "מיזוג שכזה לא יפגע בתחרות בהיותם של המפעלים הממוזגים יחדיו בגודל של כ־10% מהשוק, כאשר יתרת השוק (90%) מתחלקת בין 10–15 יצרנים ויבואנים מתחרים. נוסף לכך זהו צו השעה לאחד פעילויות של מפעלים קטנים ובינוניים, שאינם מהווים סכנה לתחרות בשוק, על מנת לשפר את כושר התחרות ולהוזיל את יוקר המחייה, מטרה שכולנו שותפים לה. אין לי ספק כי הרשות תגיע להחלטה הנכונה שתאפשר לתרום להוזלת יוקר המחייה ושמירת מקום עבודתם של למעלה מ־150 עובדים".