סגור
בצלאל סמוטריץ שר האוצר
בצלאל סמוטריץ'. גם מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, צפוי ליהנות משכר גבוה מזה של מנכ"ל משרד ממשלתי (צילום: אלכס קולומויסקי)

ניתוח
לא רק דרעי: גם סמוטריץ' רוצה לשדרג את שכר המנכ"ל

אחרי השכר המופרז שהשרים ביקשו לאשר למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, גם מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, צפוי ליהנות משכר גבוה מזה של מנכ"ל משרד ממשלתי. הסיבה: בתפקידו הקודם הוא השתכר כמו שופט במחוזי ואי אפשר לקצץ אותו

"אנחנו בתקופה כלכלית לא פשוטה ונבחרי הציבור הם הראשונים שצריכים להתגייס ולהוביל את הדרך לכל המגזר הציבורי", כך צייץ ביום שלישי בערב שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לאחר ששוחח עם יו"ר הוועדה לקביעת שכרם ותנאיהם של הח"כים פרופ' יובל אלבשן.
אלבשן שוחח עם שר האוצר, על רקע העדכון בגובה 12.5% שהיה צפוי בשכר הח"כים ויתר נושאי המשרה הבכירה (נשיא המדינה, ראש הממשלה, השרים, סגני השרים והשופטים), והמליץ על הקטנת גובה העדכון. הוא הסביר כי מן הראוי שנבחרי הציבור יהיו הראשונים שייכנסו תחת האלונקה. העדכון של 5% בשכר הח"כים שנחשף שלשום באתר "כלכליסט", סוכם גם עם יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), שר המשפטים יריב לוין (הליכוד) ויו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ (הליכוד).
ביום שני הקרוב תדון ועדת הכנסת בראשות אופיר כץ בעדכון השכר השנתי של חברי הכנסת ב־5% לשנת 2023, וועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני (יהודת התורה) תדון בשכרם של יתר נושאי המשרות הבכירות. לדעת סמוטריץ', עדכון שכר של 5% בשכר הנבחרים והשופטים מהווה מסר לכל בכירי המגזר הציבורי ולהסתדרות בדיונים על הסכמי השכר בסקטור הציבורי. כאשר ההסתדרות כבר תובעת תוספת של 13.5%. אך על שר האוצר להעביר את המסר הזה גם לשר הבריאות אריה דרעי שדורש לתת למנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב משכורת חודשית של 90 אלף שקל, בדומה לשכרם של המנכ"לים האחרונים של משרד הבריאות, שזכאים לו מתוקף היותם רופאים, בעוד בר סימן טוב אינו רופא בהכשרתו.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", לנוכח התנגדותו של הממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר נתן לדרישה זו, הושגה פשרה שלפיה סמוטריץ' ודרעי יקבעו ביחד את השכר של בר סימן טוב. אם סמוטריץ' ייכנע כעת לדרעי, ויאפשר הגדלה בשכרו של מנכ"ל משרד הבריאות לעומת יתר המנכ"לים במשרדי הממשלה - הרי שיהיה בכך מסר שלילי להסתדרות בדיוני השכר. אך מתברר שגם במשרדו של סמוטריץ' יש מי שייהנה משכר גבוה בהשוואה ליתר המנכ"לים.

1 צפייה בגלריה
אינפו השכר החדש של המנכ"לים במשרדים הממשלתיים
אינפו השכר החדש של המנכ"לים במשרדים הממשלתיים
השכר החדש של המנכ"לים במשרדים הממשלתיים

המנכ"ל החדש של משרד האוצר שלומי הייזלר ישתכר אף הוא יותר משכר של מנכ"ל משרד ממשלתי. שכרו של הייזלר יעמוד על 52 אלף שקל, מדובר בשכר הגבוה ב‏־33% משכר מנכ"ל ממשלתי סטנדרטי, העומד על 38.5 אלף שקל בחודש. הסיבה לשכרו הגבוה של הייזלר טמונה בעברו המקצועי. הוא שימש במשך שש שנים כמנכ"ל הטאבו במשרד המשפטים, הצמוד לשכרו של שופט מחוזי. וכך, אף שהחליף מאז כמה תפקידים, שכרו נותר גבוה.
כעת, עם מינויו כמנכ"ל משרד האוצר, הוא ימשיך לגרור איתו את ההצמדה לשופט מחוזי. כך הוא ישתכר יותר מראשי האגפים באוצר שמועסקים לפי דרגת מנכ"ל במשרד ממשלתי. הוא ישתכר כמעט כמו השר שמשכורתו עומדת על 53.2 אלף שקל ברוטו בחודש. מה הקשר בין מנהל הטאבו לשעבר לבין מנכ"ל משרד האוצר? באוצר אומרים כי כנהוג בממשלה, שכרו של מנכ"ל המשרד הבא ישומר בהמשך לתפקידים קודמים שמילא במגזר הציבורי. מנתוני הממונה על השכר במשרד האוצר עולה כי 40 עובדים בשירות המדינה (מרביתם במשרד המשפטים) צמודים בשכרם לשכר של שופט. שכרן של היועצת המשפטית לממשלה והיועצת המשפטית לכנסת צמוד לשכר של שופט עליון, ושכרו של פרקליט המדינה צמוד לשכר של נשיא בית משפט מחוזי.
בין המשרות הצמודות לשופטים ניתן למנות את המשנים ליועמ"ש לממשלה ולכנסת, המשנים לפרקליט המדינה, נציב קבילות הציבור על שופטים וסגנו, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, אב ביה"ד למשמעת, מנהל הטאבו, האפוטרופוס הכללי וכונס הנכסים הרשמי, וכאמור - מנכ"ל משרד המשפטים. ולא רק הם, גם שכרם של הרמטכ"ל והמפכ"ל צמוד לשכר של שופט עליון.ההחלטה על הענקת תנאי שכר של שופט לעובדים בכירים במשרד המשפטים התקבלה לפני שנים רבות. מאז התחלפו הפקידים, אבל גם מחליפיהם נהנו מתנאי הצמדה לשופטים. כך גם לגבי מנכ"לי משרד הבריאות שהרופאים ביניהם מועסקים עם שכר של מנהל בית חולים.
כעת, על סמוטריץ' לתקן את העיוותים ולהפסיק את שיטת גרירת השכר מתפקיד לתפקיד בסקטור הציבורי. מדוע מנכ"ל האוצר שהיה פעם מנהל הטאבו צריך להשתכר כמו שופט מחוזי? יואיל נא לשנות את החוק ולקבוע שאין יותר גרירת שכר. העלאת שכרו של מנכ"ל משרד הבריאות לבדו, תוך החרגה (קבלת שכר כמנהל בית חולים גדול, למי שבכלל אינו רופא), מהווה טיפול פרטני לא בריא. העלאת שכרו של בר סימן טוב כמו גם הדיון בגרירת שכרו של הייזלר כשופט צריכים להיעשות רק לאחר בדיקת עומק רחבה לגבי שכרם של כל המנכ"לים בשירות המדינה.
משכורת של מנכ"ל משרד ממשלתי עומדת על 38,432 שקל ברוטו בחודש. החודש יתעדכן שכרם של המנכ"לים בכ־5%, לפי שיעור עליית המדד בשנת 2022 כך ששכרם החודשי ברוטו יגיע לכ־40,353 שקל לערך. עם זאת, חלק מהמנכ"לים מקבלים שכר גבוה יותר בשל דירוג מקצועי. מנכ"ל משרד המשפטים לדוגמה מרוויח כ־50 אלף שקל ברוטו בחודש, בדומה לנשיא בית המשפט המחוזי.
שכרם של המנכ"לים בשירות המדינה צמוד למדד שעלה בשיעור נמוך בעשורים האחרונים, במיוחד לעומת עליית שכרם של חברי הכנסת, השופטים, הנשיא, רה"מ, השרים וסגניהם. לנוכח האינפלציה הנמוכה במשק, שכרם של המנכ"לים גדל באיטיות, במקרים רבים גם לעומת שכרם של מנהלים ובכירים בשירות הציבורי. לפיכך, במקום שדרעי וסמוטריץ' ירעיפו תופינים על בר סימן טוב ויאפשרו להייזלר להמשיך עם שכר של שופט - יש לבקש מהממונה על השכר לקיים בדיקה רוחבית על שכרם של המנכ"לים.
העלאה של שכר המנכ"לים כולם בשיעור אחיד (ולא טלאי על טלאי כשכל שר דורש להגדיל את שכר מנכ"לו) תוכל לפתות מועמדים טובים, מוכשרים ומקצועיים מהסקטור העסקי לבוא ל"שירות מילואים" בסקטור הציבורי. כך ההמלצה להעלאת שכר של המנכ"לים (כמו גם של בר סימן טוב) צריכה להיות מוגשת על ידי הדרג המקצועי באוצר, ולא על ידי הדרגים הפוליטיים. יחד עם העלאת שכרם של המנכ"לים בשירות המדינה יש להעלות ולהקפיד על תנאי הסף למינוי המנכ"לים.
לאחר רמיסתה של "ועדת המינויים" שפסלה בשבוע שעבר את מינויו של משה בן זקן למנכ"ל תחבורה ולנוכח התעקשותה של שרת התחבורה מירי רגב למנותו, יש להבהיר לשרים שבמקביל להעלאת השכר למנכ"לים, עליהם להביא למינויים של מנכ"לים מקצועיים בלבד, ולא עוזרי שרים שיכולת הניהול שלהם היא על הנייר בלבד. אז במקום לדאוג רק לבר סימן טוב, ולהעסיק את הייזלר בשכר גבוה, על סמוטריץ' לפעול לרפורמה כוללת בשכר המנכ"לים בשירות המדינה.