סגור

פרשנות
ניגודי עניינים של מנכ"לית כללית או עוד ניסיון חיסול?

כלפי רות רלבג מנכ"לית קופ"ח כללית הועלו טענות על ניגוד עניינים לאחר שאישרה הסכם ייעוץ עם חברה שבה עובדת בתה. רלבג טוענת שהכל דווח ואושר והחיצים מצביעים על ניסיון הדחה בידי יו"ר ועד העובדים של הקופה פרוספר בן חמו

1. הרשתות געשו ביום חמישי עם הדלפות שלפיהן מנכ"לית קופת חולים כללית, רות רלבג, מעורבת ב"פרשיית שחיתות מסתורית" והיא בדרך לאבד את כיסא המנכ"לית אחרי 9 חודשים בלבד בתפקיד. לפי אותן הדלפות, רלבג, אחת המנהלות המוערכות במערכת הבריאות, אישרה להתקשר עם חברת הייעוץ MNS שבה מועסקת בתה. רלבג ערכה גילוי נאות מלא על הקשר המשפחתי ובכל זאת העסקה אושרה. האם מבקר הפנים או מי מטעמו (כולל בדירקטוריון) לא היו יכולים לעצור את העסקה לפני שמומשה אם אכן מדובר במהלך כל כך מושחת? בהקשר זה כדאי להבין קודם כל את התרבות הארגונית בכללית שאותה מנהל בפועל יו"ר ועד העובדים המיתולוגי פרוספר בן חמו שכבר הספיק למנות כמה מבני משפחתו לתפקידים בקופה. כעת התברר כי גם סגניתו, מ"מ יו''ר הוועד ומנכ"לית החברה הכלכלית פנינה פחימה, לא נשארה מאחור וגם קרובי משפחתה מועסקים בכללית.
2. רלבג מכחישה מכל וכל את המיוחס לה וגם את העובדה שהיא "בדרך החוצה". מקורביה טוענים שפשוט "תפרו לה תיק". האמת תתברר בוודאי בימים הקרובים: אם אכן רלבג סרחה היא צריכה לפנות את מקומה. אך אם התברר שזהו עוד אחד מניסיונות החיסול הפנימיים בקופה, יידרש כאן בדק בית עמוק ורציני הרבה יותר מהמקרה הנוכחי.

1 צפייה בגלריה
מימין: יו"ר ועד העובדים פרוספר בן חמו ומנכ"לית כללית רות רלבג
מימין: יו"ר ועד העובדים פרוספר בן חמו ומנכ"לית כללית רות רלבג
מימין: יו"ר ועד העובדים פרוספר בן חמו ומנכ"לית כללית רות רלבג
(צילומים: ענר גרין, רמי זרנגר)

3. "קופה אוכלת מנכ"ליה" סיכמו בשיחות עם "כלכליסט" כמה בכירים במערכת כאשר הפרשה התפוצצה ומייד הזכירו את נועז בר ניר, האיש שסבר ב־2017 שיוכל לנהל את הכללית. גם אז מונה בר ניר "ללא אישור" של בן חמו וחבריו ואלו הראו לו מהר מאוד אצל מי נמצא ההגה הניהולי בכללית. בר ניר נאלץ להתפטר אחרי פחות משנה לאחר מאבקים קשים, כשהבין שאין לו סיכוי לנצח. גם רלבג נבחרה למורת רוחו של בן חמו שחפץ בייקרו של יורם סגל, מנהל חטיבת הקהילה של כללית – שיש לו עמו היכרות מוקדמת. הסיפור הזה לא הפתיע את מי שקרא את חשיפות "כלכליסט" בדבר החרפת הצעדים הארגוניים של בן חמו באוקטובר האחרון, אז אמר יו"ר הוועד: "גורמים שמעולם לא ראו את המצוקה ואת הכאב של מטופל, מבקשים ממרום מושבם לעשות בכללית, בעובדים ובמבוטחינו כבשלהם, כאילו מדובר בעסק הפרטי שלהם ומתייחסים אלינו כאילו אנו בסך הכל כלים פשוטים חסרי ערך על לוח משחק", ובכך הכריז על מלחמה מול ההנהלה. הבעיה הידועה עם יושבי ראש ועדים שמנהלים את הארגונים שבהם הם מועסקים היא כי הם בדרך כלל מנהלים פחות טובים שאינם דואגים לתפקוד הארגון אלא לשמירת כוחם בתוכו. הבעיה השנייה היא שאין עליהם בקרה. בן חמו קורא נכון את המפה ומבין היטב כי אין גוף שיכול לעצור אותו: לא ההנהלה, לא הדירקטוריון, גם לא התקשורת (הוא לא נוהג להגיב לכתבות), ולבטח לא משרד הבריאות או שר הבריאות. שני האחרונים חלשים ביותר כעת כאשר ניצן הורוביץ הספיק להסתכסך עם כולם. גם משרד האוצר החזק מתקשה מול בן חמו. המינויים האחרונים שהוא קידם – בעיקר מינוי אחד (שמה שמור במערכת) – מראה שהוא איבד את הפחד. עם יו''ר ועד שמנהל בפועל ללא פחד וללא בקרה ארגון עם מחזור של 40 מיליארד שקל, מי שמשלם את המחיר הם מבוטחי כללית.
4. יש עוד כוכב בפרשה הזו שעד כה הצליח לחמוק מהרדאר: יו''ר כללית יוחנן לוקר. מאז תחילת כהונתו לפני כשנתיים הוא כבר עבד עם שלושה מנכ"לים: אהוד דוידסון, שאותו "ירש" מהיו''ר הקודם וביקש להיפרד ממנו; אלי כהן, ממלא מקום זמני; ורלבג, שאותה הוא מינה בעצמו. הגרסה הרשמית של לוקר באירוע הזה אינה מפתיעה: הוא חייב לבדוק תלונות כאלו כי זה תפקידו. אחרת, הוא מסביר למקורביו, יבואו אליו בטענות. אך מי שמכיר את כללית יודע שהמקרה המדובר – בהנחה שכל פרטיו נכונים - הוא לא היחיד ולבטח לא החמור שבהם. לעומת זאת, הערכה הרווחת היא כי גם הפעם לוקר יצטרך להתקפל מול בן חמו ויגיש את "ראשה" של רלבג כדי להרחיק את האש ממנו. בנקודת הזמן הזו לוקר חייב להיות מוטרד. העובדה שאחרי שנתיים בלבד בתפקיד הוא עלול למנות את המנכ"ל הרביעי לכללית (ממוצע של מנכ"ל כל חצי שנה) כבר מטיל דופי בקופה שלא יורדת מהכותרות בהקשרים שליליים וגם בו כמי שעומד בראש הארגון הזה. אם היו שר בריאות ופקידות חזקה במשרד הבריאות הם מזמן היו קוראים לכל הדירקטוריון – וגם ליו''ר הועד – והיו מנערים אותם בחזקה. לכן השאלה הגדולה והחשובה שמתעוררת עם האירועים האחרונים סביב רלבג אינה מה יעלה בגורל המנכ"לית אלא מי יציל את הקופה הגדולה בישראל, שדווקא הצליחה לשקם את שמה בתקופת הקורונה וכעת הישגיה מתפוגגים שוב בגלל מלחמות פנימיות מכוערות.
מכללית נמסר: "כרגע אין שום מידע חדש, כשיהיה חדש נעדכן. בשנים האחרונות נוהגים בקפידה על פי נוהל סדור בכל הקשור למניעת ניגודי עניינים ומינוי קרובי משפחה".