סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' 23.10.23
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. ההכרזות לא עומדות במבחן המציאות (צילום: שלו שלום)

למרות ההכרזות: הכספים הקואליציוניים עדיין זורמים

כדי לבטל את העברת הכספים יש צורך בהחלטה מפורשת של הממשלה. עד כה סמוטריץ' לא הורה ליועץ המשפטי באוצר לנסח החלטה כזו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אומנם הכריז בשבוע שעבר בחגיגיות על הסטת תקציבים לטובת המלחמה, ועל הקפאה של העברת תקציבים לנושאים שלא קשורים במלחמה. אבל בפועל חלוקת הכספים הקואליציוניים של 9.5 מיליארד שקל ל־2023 ול־2024 - מהם כ־2.3 מיליארד שקל למשרדי הבריאות והביטחון הלאומי - לא בוטלה עדיין. מבדיקה שערך "כלכליסט" עולה כי כדי לבטל את העברת הכספים הקואליציוניים, יש צורך בהחלטה מפורשת של הממשלה.
כזכור, ב־14 במאי 2023, קצת לפני אישור התקציב לשנים 2023-4 בקריאה השנייה והשלישית בכנסת, אישרה הממשלה את הגדלת המסגרת התקציבית לכספים הקואליציונייםונקבע כי "היקף הכספים הקואליציוניים בשנת 2023 יוגדל מ־ 5.3 ל־5.677 מיליארד שקל, ובשנת 2024 מ־7.2 ל־7.949 מיליארד שקל".
עד כה סמוטריץ' לא הורה ליועץ המשפטי במשרדו אסי מסינג לנסח החלטה כזו, והוא לא הגיש לממשלה הצעת החלטה לביטול העברת הכספים הקואליציוניים, ועל כן, ההחלטה על העברת הכספים נמצאת בתוקף.בעקבות כך, שרים הנחו את אנשי משרדם לפנות אל משרד המשפטים כדי לקבל אור ירוק להעברת הכספים הקואליציוניים לאישור ועדת הכספים. זאת לאחר שמשרד המשפטים הורה להקפיא את כל הפניות הללו עד לקבלת בקשות מפורשות מהשרים.
מסביבת סמוטריץ' נמסר כי "בכספים הקואליציוניים יש כספים למשטרה, לזק"א, לבריאות ולמרכזי החוסן ולאף אחד אין כוונה לבטל את הסעיפים הללו. כל הכספים שלא רלבנטיים למלחמה ולעורף בעת המלחמה לא מועברים".
בניגוד להכרזתו שלשום של יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ (הליכוד) שלפיה לא יאושרו כספים קואליציוניים - רק אתמול אישרה ועדת הכספים 3 מיליון שקל לבתי הדין לממונות מתוך אותם כספים קואליציוניים. יו"ר ועדת הכספים משה גפני ביקש לעכב את הפנייה התקציבית מאחר שמדובר בכספים קואליציוניים, אבל הח"כים גלעד קריב ונעמה לזימי (העבודה) וולדימיר בליאק (יש עתיד) ביקשו להעלות אותה להצבעה משום שהיא כוללת 100 מיליון שקל למשרד המשפטים בהם 19.5 מיליון שקל לסיוע המשפטי, ועוד 125 מיליון שקל להרשאה להתחייב להוצאה. בסופו של דבר, הפנייה אושרה פה אחד בתמיכת הקואליציה והאופוזיציה. תמר לוי בונה מאגף תקציבים הודיעה כי הכסף לבתי הדין לממונות יוקפא ותיעשה בדיקה לגבי העברתו.
כץ הסביר ל"כלכליסט" כי "הפנייה מאשרת 100 מיליון שקל לתקצוב שוטף של המשרד, כולל הסיוע המשפטי, פרקליטות המדינה, משרד הייעוץ המשפטי לממשלה ונוספים. הפנייה הובאה כמקשה אחת, ועדיין יו״ר הוועדה אמר בדיון כי הוא אינו מביא את הפנייה, בגלל חלקים בתוכה שאינם בהסכמה. לא יעבור שום תקציב שאינו נוגע לסיוע במלחמה או לפעילות המשרדים השוטפת, ולכן לא הובאו היום כמה העברות שאינן עומדות בתנאי זה", אמר כץ.
כחלק מהעברת הקואליציוניים אישרה אתמול ועדת הכספים העברה של כמיליארד שקל למשרד לביטחון לאומי, בהתאם להבטחה שניתנה לאיתמר בן גביר בתמורה לתמיכתו בתקציב, ושל כ־1.1 מיליארד שקל למשרד הבריאות. נציגי משרדי האוצר, הבריאות והביטחון הלאומי הסבירו לוועדה כי אף שמדובר בכספים קואליציוניים, אין פעולה במשרד הבריאות שלא קשורה במאמץ מלחמתי. לגבי המשרד לביטחון לאומי מדובר בהתקשרויות שהחל בהן בעבר. ועדת הכספים לא דנה אתמול בבקשת האוצר להעביר כ־60 מיליון שקל ל"משרדים המיותרים": תפוצות - 13.7 מיליון שקל, התיישבות - 18.3 מיליון שקל, שוויון חברתי - 21 מיליון שקל, וירושלים ומסורת - 8.3 מיליון שקל. גפני הבהיר כי הכספים נעצרו לפי שעה והוועדה אולי תדון בכך בשבוע הבא כי נעשית בדיקה בנושא.
ובהקשר פוליטי־פרלמנטרי: מאז פרוץ הלחימה, לפני למעלה משבועיים, נמנע ראש הממשלה בנימין נתניהו מלכנס את סיעת הליכוד בכנסת, בעוד יתר הסיעות התכנסו עם פתיחת כנס החורף. שרים וח"כים בסיעה טוענים בשיחות סגורות שנתניהו חושש שיחטוף ביקורת על התקפת הפתע של החמאס נגד ישראל ועל הקונספציה שאימץ שלפיה החמאס מורתע. ח"כים בסיעה גם מותחים ביקורת על ההיסוס של נתניהו מלהיכנס לפעולה קרקעית בעזה ועל כך שהוא מאפשר סיוע הומניטרי בלי החזרת השבויים.