סגור

זנדברג: תומכת בהרחבת חוק השקיות לכלל העסקים בישראל

הצעת החוק של חברי הכנסת מיכל רוזין ויוראי להב-הרצנו להרחבת חוק השקיות תעלה מחר לקריאה טרומית. הצעת החוק כוללת גם העלאה של ההיטל המירבי המוטל על השימוש בשקיות מ-60 אגורות לשקל אחד

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הודיעה על תמיכתה בהצעת החוק של חברי הכנסת מיכל רוזין (מרצ) ויוראי להב-הרצנו (יש עתיד), הכוללת הרחבה של חוק השקיות כך שיכלול את כל העסקים בישראל ותעלה מחר (ד') לקריאה טרומית.
2 צפייה בגלריה
לקוחות אורזים מצרכים ב שקיות ניילון ב קופה ב סניף ויקטורי ב תל אביב
לקוחות אורזים מצרכים ב שקיות ניילון ב קופה ב סניף ויקטורי ב תל אביב
לקוחות אורזים מצרכים בשקיות ניילון בקופה בסופרמרקט, אילוסטרציה
(צילום: עמית שעל)
החוק כולל את הרחבת החובה לגבות תשלום עבור מכירה או מסירה של שקיות נשיאה חד פעמיות מרשתות המזון הגדולות לכלל העסקים בישראל. בנוסף, החוק נוגע להעלאת סכום ההיטל המרבי המוטל על השימוש בשקיות, שמותר לשר להגנת הסביבה לקבוע לפי הוראות החוק, מ-60 אגורות לשקל אחד. זאת, בעוד ברשתות השיווק גובים 10 אגורות בלבד על שקיות ניילון עם ידיות נשיאה.
השרה זנדברג מסרה: "כחלק מגמילת מדינת ישראל מפלסטיק שמרעיל את העולם, אנו מחויבים לשמור על ירידה דרמטית בצריכת שקיות הנשיאה החד-פעמיות. מטרת חוק השקיות היתה ונשארה להביא לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות כדי להפחית את כמות הפסולת הנוצרת בעקבות השימוש בהן ואת ההשפעות הסביבתיות השליליות של פסולת זו".
נזכיר כי בדצמבר האחרון הורחב חוק הפיקדון על בקבוקי משקה, כך שלמחיר בקבוקי המשקה בנפח של ליטר ומעלה נוספו דמי פיקדון בגובה 30 אגורות. צעד זה נעשה לאחר שיצרני המשקאות לא עמדו ביעדי האיסוף של מיכלי המשקה הקטנים, עליהם הוטל פיקדון כבר בשנת 2001.
2 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג
(צילום: טל שחר)
חוק השקיות, שנכנס לתוקף בינואר 2017, אוסר חלוקה חינם של שקיות ומאפשר למכור אותם ב-10 אגורות לשקית. החוק, שחל רק על רשתות המזון הגדולות, הביא בשנה הראשונה לירידה חדה בצריכתן - ע"פ נתוני המשרד להגנת הסביבה, בשנת 2017 רשתות השיווק הגדולות דיווחו על מכירות של כ-378 מיליון שקיות, לעומת כ-1.75 מיליארד שקיות שחולקו חינם בשנת 2016, טרם כניסת החוק לתוקף.
אלא שמנתוני המשרד עולה כי צמצום הצריכה לא האריך ימים - בשנת 2020 נמכרו 495 מיליון שקיות, עלייה של 9% בצריכת שקיות ניילון ביחס ל2019, אשר גם במהלכה נרשמה עלייה של 5.6% ביחס לשנת 2018, אשר הציגה עלייה של 13.7% בצריכת השקיות ביחס לשנה הראשונה שבה חל החוק.