סגור
מכוניות נטושות של מבלים מ פסטיבל נובה 7.10.23 מלחמת עזה
מכוניות נטושות של מבלים מפסטיבל הנובה (צילום: באדיבות יס דוקו)

פרסום ראשון
נפגעי הנובה נגד המדינה: "אין צורך בוועדת חקירה ממלכתית כדי לדון בתביעה נזיקית"

42 נפגעי מסיבת הנובה שתובעים 200 מיליון שקל מהמדינה מתחו ביקורת על הבקשה למחוק על הסף או להורות על עיכוב ניהול התביעה שהגישו בינואר: "הנתבעים מחפשים 'בנרות' כל דרך לחמוק מעול התביעה הצודקת של הנפגעים"

נפגעי מסיבת הנובה מותחים ביקורת על המדינה שביקשה במרץ האחרון למחוק על הסף או להורות על עיכוב ניהול התביעה בסך 200 מיליון שקל שהגישו בינואר 42 מהם - שהשתתפו במסיבה ברעים ב-7 באוקטובר. "האם על התובעים (נפגעי המסיבה-ל.ד) להמתין עד בוש לחסדי ממשלת ישראל שתחליט, אם בכלל, להקים ועדת חקירה כזו או אחרת? וגם אז, ועדה מכל סוג שהוא אינה רלבנטית לעוולות הנזיקיות נשוא התביעה, שלא לדבר על כך שהערכאות המשפטיות אינן כפופות לוועדות מכל סוג שהוא", טוענים הנפגעים שהגישו את התביעה בתשובה שהגישו לפני כשבוע לבקשת המדינה למחוק או לעכב ההליך.
הנפגעים טוענים באמצעות עו"ד ענת גינזבורג ועו"ד גלעד גינזבורג כי "התובעים, צעירים שניצלו בנס מחיות אדם, עברו גיהנום והם ממשיכים לחוותו מידי יום, נמצאים במצב נפשי קשה, ואין לאפשר מחיקה ו/או עיכוב התביעה. כל רצונם הוא שהצדק ייעשה במהירות ויעילות, והם יוכלו לקבל פיצויים שיאפשרו להם שיקום וחיים בכבוד". עוד טוענים התובעים כי "ניסיון המדינה בבקשתה לגרום לעיכוב של שנים בהליכי התביעה עד שתוקם אם בכלל, ועדת חקירה ממלכתית ו/או אחרת, הינו מחוסר תום לב, ולא רק שאינו רלוונטי, אלא שיגרום לעינוי דין לתובעים".
1 צפייה בגלריה
עו"ד ענת גינזבורג
עו"ד ענת גינזבורג
עו"ד ענת גינזבורג
(צילום: תומר שלום)
הנפגעים טוענים כי טענת המדינה כי אין פנאי כעת לתחקירים, היות והנתבעים (המדינה-ל.ד) עסוקים בלחימה, "לא רק שאינה מדויקת, אלא שאינה נכונה: מבקר המדינה פתח זה מכבר בחקירה אודות אירועי 7/10, צה"ל מקיים חקירה אף הוא ומשטרת ישראל אינה נלחמת בעזה. טוב היו עושים הנתבעים לו היו מדייקים אף לעניין הנ"ל. המסקנה הבלתי נמנעת היא כי הנתבעים מנסים לחמוק ככל יכולתם בטענות ותואנות חסרות בסיס על מנת שלא לברר את העוולות הנזיקיות בגינן הוגשה התביעה. גם טענת הנתבעים לעניין הקצבאות המשתלמות לתובעים כנפגעי איבה, טוב שלא הייתה נטענת, ולא בכדי הנתבעים לא ציינו את הסכומים עליהם מדובר. מדובר בסכומים זעומים, שאינם מאפשרים לנפגעים שיקום ומחייה סבירים עד לקבלת הפיצוי בתביעה זו".
בינואר 2024 הגישו 42 נפגעים שהשתתפו במסיבת הנובה תביעה אזרחית ראשונה לאחר הטבח ב-7 באוקטובר. במסגרת התביעה על סך 200 מיליון שקל נטען כי "שיחת טלפון אחת של גורמים צה"ליים למפקד האחראי על המסיבה בלילה שבין 6/10/23-7/10/23 לפזר אותה באופן מיידי נוכח הסיכון הצפוי, היתה מצילה את חייהם ומונעת את הפציעות בגוף ובנפש של מאות משתתפי המסיבה לרבות התובעים. אין להבין את הרשלנות והמחדל הקשה", נטען בתביעה שהגישו התובעים לבית המשפט המחוזי בתל אביב כנגד צה"ל, משרד הביטחון, משטרת ישראל, שירות הביטחון הכללי, משרד ראש הממשלה והמשרד לביטחון פנים.
המדינה ציינה במסגרת הבקשה שהגישה בחודש שעבר לבית משפט למחוק את התביעה או לעכבה כי ראשית המדינה מבקשת להביע את השתתפותה בצערם העמוק ובכאבם של התובעים אותו הם נושאים כמתואר בתביעתם מיום הטבח ההמוני. יחד עם זאת, ומבלי לנקוט עמדה ביחס לטענות, עמדת המדינה היא כי מדובר בתביעה שהקדימה את זמנה, ואין כל אפשרות ממשית לנהל אותה בעיצומה של המלחמה באופן שיאפשר הליך הוגן וראוי. "כתב התביעה הוגש בעיצומה של המלחמה. כתב התביעה רווי בטענות רבות נגד בעלי תפקידים בכירים מגופים שונים במדינה. אותם בעלי תפקידים עסוקים מבוקר ועד ליל, סביב השעון בליבת העשייה של המלחמה ובהגנה על המולדת, בקבלת החלטות ובביצוע פעולות שונות ורבות. הגשת התביעה כחודש וחצי בלבד לאחר האירועים הנוראים, כאשר טרם התגבשה נכותם של התובעים, הקדימה את זמנה. משכך, דומה כי ניהול התביעה עתה אף עשוי לפגוע באפשרותם של התובעים לממש את מלוא זכויותיהם, ככל שתתקבל טענתם בשלב זה".
התובעים לא מקבלים את עמדת המדינה ובתשובתם שהוגשה לפני כשבוע טוענים כי "טענות התובעים בכתב התביעה הן ספציפיות ונקודתיות - אישור ורישוי המסיבה ואי פיזורה בליל 6-7/10/23. משכך, בסיס הבקשה (של המדינה-ל.ד) מוטעה לחלוטין, שהרי עולה ממנה כי התביעה לכאורה עוסקת בכל מרקם הרשלנות והמחדלים של הנתבעים (המדינה-ל.ד) שקדמו לשבת השחורה. העוולות בהן עוסקת התביעה הינן נזיקיות טהורות, בתחום דיני הנזיקין, לרבות הפרת חובות חקוקות, ואין צורך בוועדת חקירה ממלכתית ו/או שאינה ממלכתית כדי לדון בכך. דהיינו, הנתבעים מנסים בבקשתם להפקיע מכבוד ביהמ"ש את סמכותו לדון בעוולות הנזיקיות, ואין לאפשר זאת".
לסיום, טוענים 42 התובעים כי "הנתבעים מחפשים 'בנרות' כל דרך לחמוק מעולה של התביעה הצודקת של נפגעי הנובה, אך אין לאפשר להם זאת. ההלכה הפסוקה קבעה לעניין חבות המדינה בנזיקין כי ההשקפה לפיה - "THE KING CAN DO NO WRONG" חלפה זה מכבר מהעולם ".