סגור
מוסף שבועי 20.11.18 מסי מורה לחיים דניאל כהנמן פרופסור זוכה פרס נובל ב כלכלה
פרופ' דניאל כהנמן (צילום: אוהד צויגנברג)

הלך לעולמו זוכה פרס נובל לכלכלה פרופ' דניאל כהנמן

פרופ' כהנמן היה בן 90 במותו. בשנת 2002 היה לישראלי החמישי שזוכה בפרס נובל, על עבודתו בתחום הכלכלה ההתנהגותית. בספטמבר אשתקד אמר על ההפיכה המשטרית: "המורסה הזו תיכשל"

פרופ' דניאל כהנמן, חתן פרס נובל לכלכלה, הלך היום (רביעי) לעולמו בגיל 90.
כהנמן, פסיכולוג ישראלי-אמריקני, זכה בשנת 2002 בפרס נובל על עבודתו בתחום הכלכלה ההתנהגותית. בוועדת הפרס בשטוקהולם נאמר כי הוא "הניח את היסודות לשדה מחקר חדש. ממצאיו העיקריים קשורים להליך קבלת החלטות במצבי לחץ וחוסר ודאות, שבהם הראה כיצד החלטות של בני אדם (במצבי חוסר ודאות) שונות לחלוטין מאלה הנחזות על ידי מודלים כלכליים סטנדרטיים".
כהנמן היה הישראלי החמישי שזכה בפרס, אחרי הסופר ש"י עגנון וראשי הממשלה מנחם בגין, יצחק רבין ושמעון פרס. הוא יליד תל אביב וחבר סגל האוניברסיטה העברית בירושלים. היה מבכירי המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה זו. בתחילת שנות ה-80 עבר לאוניברסיטת פרינסטון בניו ג'רזי, שם כיהן כפרופסור אמריטוס לפסיכולוגיה ולמדיניות ציבורית. בפרינסטון מסרו כי "היום איבדנו ענק ואיש חזון: פרופ' דניאל כהנמן. קהילת האוניברסיטה חולקת את תנחומיה עם משפחתו וכל מי שהכיר אותו, למד ממנו ואהב אותו".
אחרי הטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר קראו כהנמן ו-85 חתני נובל נוספים לשחרור מיידי של הילדים שנחטפו לרצועת עזה. בנוסף, יצא כהנמן נגד הפעילות האנטי-ישראלית באוניברסיטאות בארה"ב.
בספטמבר אשתקד, בנאום שנשא בניו יורק על רקע ביקורו של רה"מ נתניהו, אמר כהנמן על ההפיכה המשטרית: "המורסה הזו תיכשל". לדבריו אז: "המחאה מעוררת פליאה בכל העולם בגלל עקשנותה, האנרגיה שבה, וזה שאיננה אלימה". לדבריו, "דמוקרטיה זה הרבה מעבר לבחירות. יש בחירות ברוסיה והיא דיקטטורה. זו הסיבה מדוע ישראלים נושאים את הדגל כל סוף שבוע".
ב-2013 נבחר כהנמן להיות אחד מ-16 חתני פרס החירות לאותה השנה, וקיבל את המדליה מהנשיא לשעבר ברק אובמה. מדליית החירות היוקרתית ניתנת למי שהשיא תרומה יוצאת דופן לביטחון או לאינטרס הלאומי של ארה"ב, לשלום עולמי, לתרבות הכללית או ליוזמות ציבוריות או פרטיות אחרות. בהודעה הרשמית שהוציא בזמנו הבית הלבן אמר אובמה כי "חתני הפרס השנה בורכו בכשרון נפלא, אך מה שמייחד אותם הוא היכולת לחלוק את הכשרון הזה עם העולם".