סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. האוצר סופג מהלומות בחוק ההסדרים (צילום: רפי קוץ)

פרשנות
מארה"ב ועד צרפת: הנוסע סמוטריץ' מפקיר את התקציב

אחרי המסע הבעייתי לארה"ב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הגיע שוב לנתב"ג – כשהיעד הפעם הוא צרפת. נסיעותיו מגיעות בזמן הקריטי ביותר למשרד האוצר בקרבות כיפופי הידיים על התקציב מול השרים. בהיעדרו, הקרב נידון לכישלון

המכה התדמיתית שקיבל שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בביקורו בארה"ב ככל הנראה לא הספיקה לו. גם אחרי שנציגים רשמיים של "החברה הטובה ביותר בעולם של ישראל" הבהירו כי אין בכוונתם להיפגש עימו, סמוטריץ' התעקש לקיים את הנסיעה. סופה היה ידוע מראש: קיצור הנסיעה למחצית מהזמן המתוכנן וויתור על תוכניות להמשך, שכללו קפיצה קצרה לפנמה לכנס של שרי האוצר של מדינות דרום אמריקה. גם הניסיון לייצר מסע מוצלח, דרך פגישות עם "ההנהלה הבכירה הבינלאומית של סיטי" שלא כללו נציגים מאותה הנהלה בכירה, לא צלח.
אבל זה לא ריפה את ידיו של סמוטריץ', שחזר שוב לנתב"ג, הפעם עם יעד חדש על כרטיס הטיסה – צרפת. גם שם הבהירו לו שאף גורם ממשלתי לא ייפגש איתו, תוצאה של אמירותיו המקוממות על מחיקת חווארה. וכנראה שגם בביקור הנוכחי, העיתונות הכלכלית תקבל בעיקר תמונות שלו עם נציגים ישראלים, שמקבלים את שכרם מקופת המדינה שעליה הוא אחראי, במקום עם בכירים צרפתיים ושל הקהילה האירופית. סמוטריץ' פשוט מסרב לקבל את כללי המשחק הדיפלומטי ופועל לפי הכלל ש"מה שאתה לא פותר בכוח, תפתור בעוד יותר כוח". אלא שהוא צפוי ללמוד שוב, בדרך הקשה, את מגבלות הכוח. את המחיר, לעומת זאת, תשלם גם הפעם כלכלת ישראל.
בזמן שסמוטריץ' דואג למלא את הדרכון שלו, בשביל לבקר בקברי צדיקים בארה"ב ולהשתתף במפגשים של קק"ל (מטרת הנסיעה הרשמית לצרפת), תקציב המדינה שאותו הוא אמור להוביל, מתפרק לרסיסים.
פקידי האוצר שתחת סמוטריץ' סופגים בימים האחרונים מהלומה תחת מהלומה משותפיו לממשלה, כשספר התיעדוף הממשלתי וחוברת הרפורמות המבניות המוכרים כחוק ההסדרים, נחתך בוועדת השרים לענייני חקיקה, כאילו מי שחתום עליו הוא לא סמוטריץ' עצמו אלא קודמו בתפקיד ליברמן, או רחמנא לצלן, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד.
לביטול הפטור ממע"מ על תיירים וביטול אגרות הגודש שנחשבו לסעיפים המובילים בחוק ההסדרים, הצטרפו בימים האחרונים גם הורדת הביטול של הגדלת הטבות המס בקצבאות הפנסיה ודחייה של הטבות מס הכנסה להורים לילדים בני 18-12. וזה לא הכל. אתמול נפל מהחוק גם סעיף קריטי בשם "ההתאמות הפיסקאליות", שהוא במילים פשוטות, המנגנון שמבטיח כי לא תהיה התפרצות תקציבית בתקציב 2024 ובמידה שתהיה הידרדרות במצב, יתאפשר למדינה להעלות מסים או לקצץ בהוצאות. נפילת הסעיף משאירה את האוצר בחשיפה גדולה לסיכון.
בימים אלה שבהם משרדי הממשלה נלחמים על עיצובו של תקציב המדינה שיוגש לכנסת, ישנו רק מקום אחד שנוכחותו של סמוטריץ' הכרחית – ועדת השרים לענייני חקיקה. המשקל של שר האוצר משחק שם תפקיד משמעותי מול חברי ממשלה שמתעבים את הפקידות המקצועית. עם כל הכבוד, לראש אגף התקציבים באותר, יוגב גרדוס, ללא מטריית ההגנה של השר, הקרב שלו אבוד מראש.
עד סגירת הגיליון, "כלכליסט" לא קיבל תשובה לשאלה האם החשב הכללי, יהלי רוטנברג, הצטרף גם לנסיעה הנוכחית של סמוטריץ'. רוטנברג, הפקיד שאמור לשמור על האינטרס הציבורי מפני גחמות השלטון, הפך בשבועות האחרונים לשומר הראש של סמוטריץ' בקרבות הבלימה מול יתר בכירי האוצר סביב השלכות ההפיכה המשטרית. רוטנברג, שמכיר היטב את המורכבויות של העברת תקציב המדינה, היה צריך לדאוג שהשר יישאר בישראל, לוודא מקרוב שהוא דואג לאינטרס הציבורי, אלא שרוטנברג בוחר, כך נראה, למצוא חן בעיני השר המכהן במקום לתפקד כמבוגר האחראי. ככה זה כשרוח ההפיכה המשטרית נושבת בחוזקה.