סגור
Dun's 100

האמצאות החשובות לשנת 2023 על פי מגזין ה"טיים": עדות לכוחם של החדשנות והקניין הרוחני

כמדי שנה, מגזין ה"טיים" פרסם עתה את רשימת האמצאות החשובות ביותר לשנת 2023, הכולל 200 אמצאות מכל העולם. בחירת האמצאות שיכנסו לרשימה נעשתה בקפידה תוך דגש על אמצאות בתחומים צומחים ואשר להם השפעה משמעותית על פני כדור הארץ והאנושות, ביניהם, בינה מלאכותית, טכנולוגיות ירוקות וקיימות. מרכיבים מרכזים בבחירת האמצאות שנכנסו לרשימה כללו חדשנות, יעילות, שאפתנות ואימפקט.
מבין החברות הנבחרות מופיעה חברה ישראלית, UBQ MATERIALS , אשר בימים אלה, מתמודדת החברה עם אובדן של שניים מעובדיה היקרים, אשר נרצחו במתקפת החמאס, בשבת הארורה של ה 7 באוקטובר 2023.
UBQ פיתחה טכנולוגיה לייצור חומרים מתקדמים מפסולת ביתית, תוך הקפדה על הפחתה של טביעת רגל פחמנית. הטכנולוגיה מאפשרת הפיכת מיליארדי טונות של פסולת הטרוגנית, בלתי ניתנת למחזור, לחומר תרמו פלסטי "ירוק", ואשר מהווה תחליף לפלסטיק הסינטטי אשר בשימוש במגוון תעשיות, ומוגדר כחומר מזהם בשל טביעת רגל הפחמנית הגבוהה.
אתר היצור הנוכחי של UBQ מצוי בקיבוץ צאלים, והחברה נמצאת כעת בשלבים האחרונים להקמת מפעל בהיקף תעשייתי בהולנד לייצור "הפלסטיק הירוק", ובמטרה להמיר באופן משמעותי את האשפה הנמצאת היום בהטמנה. המפעל מתוכנן להיפתח בינואר 2024.
על אף המגוון הרב של התחומים המופיעים ברשימה הנבחרת של החברות, בלב החדשנות של החברות הללו, נעוץ היסוד של זכויות הקניין הרוחני, ובפרט, פטנטים, אשר ממלא תפקיד מרכזי בהגנה על עבודתם הקשה, היצירתיות וההשקעה של הממציאים בחברות השונות.
על מנת שקניין רוחני יהווה כלי משמעותי לחברה, קיימת חשיבות רבה שהוא ינוהל על ידי עורכי פטנטים ועורכי דין עם מומחיות בתחום. הדבר נכון גם לחברת UBQ. מתחילת דרכה של החברה, הבינו אנשי המפתח ב-UBQ שבנוסף לחזון החברה לפתור את משבר האשפה העולמי ובידע המקצועי הגלום של אנשי המקצוע, ערך החברה הינו חייב להיות בהלימה עם קניין רוחני חזק משמעותי אשר יהווה, אף הוא, נכס משמעותי לחברה .
הקניין הרוחני של חברת UBQ נבנה מאז שנת 2009, יחד עם כותבת שורות אלה ואנשי המקצוע נוספים, בקבוצת ריינהולד כהן, המתמחה בכל ההיבטים הקשורים בקניין רוחני, בין היתר, סימני מסחר וליטיגציה בתחום.
כחלק ממודל העבודה בקבוצת ריינהולד כהן אשר אומץ גם בעבודה עם חברת UBQ, אנו מאמינים בחשיבות הרבה למקם את החברות בהן אנו מטפלים במרכז, תוך שאנו מקפידים על קשר אישי ורציף עם החברה ויצירת תחושת "אחד מהצוות".
העבודה הרציפה כוללת, בין היתר, מתן דגש לחשיבות ההבנה הטכנולוגית, הכרת המודל העסקי של החברה והיכולות התקציביות שלה בנקודות הזמן השונות.
מערכת היחסים ההדוקה ביננו לבין צוות UBQ הוביל לבניית פורטפוליו קניין רוחני הכולל למעלה מ-100 פטנטים וסימני מסחר, בכיסוי עולמי משמעותי, אשר הפך לרכיב משמעותי במיצוב החברה כמובילה בינלאומית בתחום ואף תרם רבות במסגרת גיוסי ההון של החברה (האחרונה בחודש שעבר) המסתכמים בסכום כולל של כ 240 מיליון דולר.
1 צפייה בגלריה
תמר מורג סלע 2023
תמר מורג סלע 2023
תמר מורג סלע
(צילום: דייויד גארב)
חוקי הפטנטים במדינות השונות מספקים את המסגרת המשפטית הדרושה לעידוד פיתוח והפצה של טכנולוגיות פורצות דרך. במילים פשוטות, הפטנט מהווה סוג של הסכם שנכרת בין ממציא או בעל האמצאה לבין מדינה. בהתאם להסכם זה, חושף הממציא לעולם את אמצאתו ואת הדרך ליישם אותה, ובתמורה מעניקה המדינה לבעל הפטנט זכות בלעדית למנוע מאחר לנצל האמצאה, לתקופה של 20 שנה (למעט מקרים מסויימים שתקופה זו מוארכת). ללא המסגרת המשפטית, ממציאים וחברות עשויים להסס לשתף את תגליותיהם עם העולם, מה שעלול לעכב את ההתקדמות הטכנולוגית בעולם.
בנוסף לתפקידו בקידום חדשנות, הקניין הרוחני ממלא גם תפקיד כלכלי חשוב. תעשיות מבוססות קניין רוחני תורמות חלק משמעותי מהפעילות הכלכלית העולמית והתעסוקה. מחקרים מראים שתעשיות מבוססות קניין רוחני אחראיות ליותר מ-40% מהתוצר המקומי הגולמי, כאשר למעלה מ-80% מהערך של החברות הנסחרות בבורסה מוערך כיום כנובע מקניין רוחני. בנוסף, קניין רוחני הינו מנוע ליצירת מקומות עבודה ואחראי ליותר מ-30% מההעסקה במגר הפרטי.
הגנה משפטית משמעותית ומספקת, באמצעות פטנטים, מחייבת, כאמור, מעורבות של עורך/ת פטנטים עם ניסיון וכלים לעשות אינטגרציה מיטבית בין הצרכים העסקיים של החברה, ותוכניות המחקר והפיתוח של החברה, בד בבד עם הכרת התחום הטכנולוגי, המתחרים והמגבלות התקציביות של החברה.
בנוסף, ניהול נכון של קניין רוחני דורש לשלב בין אסטרטגיות שונות. מחד, לבנות חומת הגנה קניינית סביב הטכנולוגיות של החברה ובכך למקסם את חסם הכניסה לעולם העסקי של החברה ומאידך, להכיר היטב את המתחרים והמגמות בשוק ולאכוף הזכויות הקניינות, כדי להבטיח דומיננטיות גלובלית.
חומת הגנה קניינית משמעותית ומספקת אף מחייבת שילוב בין סוגי קניין רוחני שונים. כך למשל, ניתן למצוא מוצרים הנדסיים המכוסים בפורטפוליו המשלב פטנטים ועיצובים, או, מוצרים מעולם הצומח המכוסים בפורטפוליו המשלב פטנטים וזכויות מטפחים, ועוד מגוון שילובים אפשרים. גם כאן, תפקידו של עורך/ת הפטנטים להבטיח תוכנית אסטרטגית המשלבת את אפשרויות ההגנה הקנייניות עם שלבי צמיחת החברה, תוכניות החברה ותקציביה.
מגזין הטיים אשר מקפיד כל שנה לתת במה משמעותית לאמצאות נבחרות, משמש כמשואה לקדמה האנושית, ומדגיש את כוחה המהפכני של החדשנות. אוסף האמצאות והמגוון המופיע במהדורה זו של מגזין הטיים מדגיש את ההבנה הגלובלית בצורך לחדשנות ואת התפקיד המכריע של הקניין הרוחני בהגנה על המצאות אלו ובמתן תמריצים לפיתוחן, והוא ממחיש כיצד חדשנות היא אבן הפינה להתמודדות עם אתגרים גלובליים כמו שינויי אקלים וקיימות.
מאת תמר מורג סלע, שותפה בקבוצה וראש מחלקת מדעי החיים וכימיה, קבוצת ריינהולד כהן
d&b – לדעת להחליט