סגור
ח"כ משה ארבל
שר הפנים משה ארבל (יואב דודקביץ')

שר הפנים: הבחירות המקומיות יתקיימו ב-30 בינואר, מלבד ברשויות שפונו

משה ארבל אישר את המועד בו יתקיימו הבחירות לאחר שנדחו מסוף אוקטובר בשל פרוץ המלחמה; ב-14 רשויות מקומיות שפונו בדרום ובצפון ייקבע מועד אחר - החל מחמישה חודשים מהיום שבו תסתיים חזרת התושבים

בעקבות המלחמה הבחירות לרשויות המקומיות בישראל נדחו מסוף אוקטובר ל-30 בינואר 2024, והערב (ב') הודיע שר הפנים משה ארבל כי הן יתקיימו במועד זה, מלבד ברשויות שתושביהן פונו בהוראת המדינה בעקבות המצב הביטחוני. המועד החדש ברשויות אלו, מציין ארבל, יהיה החל מחמישה חודשים מהמועד שבו תסתיים חזרה התושבים, ובאופן שיאפשר, לדבריו, על רקע התקופה הארוכה שתחלוף, "ביצוע הליך הבחירות מראשיתו באותן רשויות מקומיות".
מדובר בכ-100 יישובים שונים הפועלים תחת 14 רשויות מקומיות: תשע מועצות אזוריות - אשכול, הגליל העליון, חוף אשקלון, מבואות חרמון, מטה אשר, מעלה יוסף, מרום גליל, שדות נגב ושער הנגב; שלוש מועצות מקומיות: מטולה, ע'ג'ר ושלומי; ושתי עיריות: קרית שמונה ושלומי. לגביהן כותב ארבל לח"כ יעקב אשר, יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, כי "על רקע פינוי התושבים ולאור מועד הבחירות הקרוב, הגעתי לכלל מסקנה כי ברשויות אלה אי אפשר יהיה לקיים את הבחירות במועדן". על כן, כתב שבכוונתו לקבוע מועד חדש לבחירות רק ברשויות אלו לאחר התייעצות עם ועדת הפנים של הכנסת.
מנגד, כתב ארבל כי בהתאם לסמכות שניתנה לה עם החלטת הכנסת על דחיית הבחירות לאור המלחמה, הוא בחן את האפשרות לדחות את מועד הבחירות בכלל הארץ בחודש נוסף, אך הגיע למסקנה כי אין בכוונתו לעשות זאת.
ארבל כותב במכתבו כי משמעות דחיית הבחירות באותן 14 רשויות מקומיות היא ש"ההליכים הנדרשים לקראת הבחירות ייערכו מחדש, לרבות הגשת הרשימות והמועמדים", וכי חוק הרשויות המקומיות הקיים קובע שהרשימות והמועמדים שהגישו מועמדותם כדין לקראת מועד הבחירות המקורי בטרם הדחייה, "לא יהיו זכאים למימון הוצאות הבחירות שלהם מאוצר המדינה". לפיכך, הוא ממליץ לוועדת הפנים של הכנסת לקיים דיון בנושא על מנת לתת מענה לסוגייה, "לרבות קידום תיקון חקיקה". זאת מאחר שרשימות ומועמדים הסתמכו על קיומו של מימון הבחירות כשהחלו במירוץ שלהם, ולא היו יכולים לחזות את השתלשלות הדברים כפי שאירעו.