סגור
כנף ציון מטוס ראש הממשלה
מטוס הבואינג 767 "כנף ציון" (צילום: יאיר שגיא)

מסמלי השררה: מטוס "כנף ציון" עושה קאמבק לחיים הפוליטיים

ממשלת לפיד קרקעה את הבואינג 767, שספג בזמנו דו"ח חריף של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בנוגע להסתרת עלויותיו הגבוהות ממקבלי ההחלטות. כעת, נתניהו יעשה שימוש במטוס שעל רכישתו ב־393 מיליון שקל הוא החליט ב־2014

סמל השררה שלפיד זנח — מטוס הבואינג 767 "כנף ציון" — צפוי לחזור ולככב בקדנציה הקרובה של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, כך מעריכים חוגים ממשלתיים. המטוס, שעל רכישתו, שיפוצו והכשרתו החליטה ממשלת נתניהו, הועבר במאי 2022 לאחסנה בבסיס חיל האוויר בנבטים, ושנתיים קודם לכן חנה המטוס ברחבה של התעשייה האווירית הצמודה לשדה, אף שכבר קיבל תעודת כושר אווירי מרשות התעופה האזרחית (רת"א). הסיבה שהמטוס הועבר לאחסנה היא סירובו של יאיר לפיד, כבר כראש ממשלה חלופי, להשתמש במטוס שהוא ראה בו סמל לשלטונו של נתניהו. בעבר התחייב לפיד ב"ועידת כלכליסט" למכור את המטוס אם ייבחר כראש הממשלה. קודמו בתפקיד נפתלי בנט ונשיא המדינה יצחק הרצוג לא פסלו שימוש במטוס.
רכישת המטוס ושיפוצו זכו לבקורת ציבורית רחבה ולדו"ח חריף של מבקר המדינה בנוגע להסתרת העלויות האמיתיות שלו ממקבלי ההחלטות, שכללו שינויים תכופים ויקרים בתא הנוסעים והאח"מים שלו במטרה לצייד את ראש הממשלה במטוס קבוע, שיספק לו ולפמלייתו תנאים נוחים, מערכות קשר מאובטחות ומערכות הגנה נגד טילים. כמו כן הוקמו עבורו בבסיס נבטים יחידה שתתפעל אותו וצוות שיטיס אותו.
ההחלטה על רכישת המטוס התקבלה על ידי ממשלת נתניהו ב־2014, לאחר שוועדה ציבורית, בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג, שמונתה על ידי נתניהו, בחנה את ההיבטים הביטחוניים והכלכליים של תעופת ראש הממשלה והנשיא. לאחר חמישה חודשים קבעה הוועדה כי "אין מנוס מרכישת מטוס לראש הממשלה" בגלל ענייני ביטחון, אבל גם צוין כי עלותו הכלכלית גבוהה.
כפי שחשף "כלכליסט" ביוני 2018, הקבינט המדיני־ביטחוני אישר ב־2015 להקצות למטוס תקציב של 729 מיליון שקל: תקציב הרכישה וההקמה יעמוד על 393 מיליון שקל, ותפעול ותחזוקת המטוס יהיו 336 מיליון שקל לחמש שנים. הסכום הכולל אושר שנה בלבד לאחר שמשרד האוצר העריך את העלות ב־175 מיליון שקל בלבד. בנובמבר 2018 המטוס קיבל תוספת של 60 מיליון שקל עקב "גידול בעלויות הטיסות".
כפי שנחשף ב"כלכליסט", בתחילת 2020 ביקש נתניהו למנות מנהל למטוס בעלות של מאות אלפי שקלים בשנה.
לפי דו"ח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שפורסם במרץ 2022, עלות טיסה ממוצעת במטוס הזה צפויה להיות גבוהה בכ־108% מהעלות של טיסה ממוצעת במטוס אזרחי מוחכר (כ־5.2 מיליון שקל לעומת כ־2.5 מיליון שקל).
על פי המבקר, "משרד ראש הממשלה לא ביצע בחינה של החלופות האפשריות בנוגע לבעלות על המטוס ולגורם שיטיס אותו לפני קביעתו בשנת 2012 כי המטוס יהיה בבעלות המדינה ויוטס על ידי טייסי חיל האוויר".