סגור
קידוח נפט ב ניו מקסיקו ארצות הברית
קידוח נפט בארצות הברית (צילום: AP/Charlie Riedel)

דעה
כך תשפיע התגברות ההוריקנים בארה"ב על שוק האנרגיה

המומחים צופים כי החל מחודש יוני, תתרחש שורת סערות טרופיות עצימות מאי פעם בחופי טקסס ומקסיקו, הפועלות כמרכזי הפקת וזיקוק נפט חשובים. הן צפויות להביא לתנודתיות יתר במחירי הנפט וזינוק חד לזמן קצר במחיר הזהב השחור

ההוריקן של עדן גולן כבר הספיק לכבוש את תחרות האירוויזיון שנערכה בעיר מאלמו והתגבר בנקל על שריקות הבוז שניסו לערער אותו. עם עונת ההוריקנים שממתינה לארצות הברית יהיה קשה יותר להתמודד.
העונה טרם החלה "רשמית" אך איתותים לקראת הבאות כבר קיבלנו כשסופות טורנדו עזות ושיטפונות גדולים פקדו לפני כשבועיים את מחוז יוסטון במדינת טקסס. חזאים, מטאורולוגיים וחוקרי הוריקנים צופים, השנה, עונה פעילה במיוחד. המומחים מודאגים משורת אינדיקציות לסערות טרופיות עצימות ואלימות, שתתחלנה בצפון-מערב האוקיינוס האטלנטי בראשית חודש יוני ותגענה לשיאן בחודשים אוגוסט וספטמבר.
מדוע קורה הדבר?
ראשית, טמפרטורת מי הים באזורים האמורים הולכת ועולה ולמעשה כיום היא גבוהה משמעותית מממוצעה הרב שנתי. ניתן ללמוד זאת מניטור שהתבצע, בין השאר, על ידי אמצעי חישה מתקדמים ולווייני מזג האוויר, מוקדם יותר השנה.
גם דרגות החום והאנרגיה שאגר האוקיינוס השנה, יחד עם נתונים סינופטיים-מטאורולוגיים נוספים, מצביעים על כך שהשנה נהיה עדים לעונת הוריקנים פעילה, עוצמתית וממושכת מהרגיל.
בסוכנות NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration, מינהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי) העריכו כי בעונה הקרובה תתחוללנה בין 17 ל 25 סופות, עם רוחות של 39 מייל לשעה ומעלה. מתוכן, 8 עד 13 צפויות להיהפך להוריקנים עם רוחות של 74 מייל לשעה ומעלה. 4 עד 7 סופות הוריקן צפויות להיות גבוהות מקטגוריה 3 ומעלה, עם רוחות עזות במיוחד של 111 מייל לשעה ויותר. כל אחד מהמספרים הללו הוא הגבוה ביותר שחזתה NOAA אי פעם.
לתחזיות הללו יש השלכות ישירות על שוק האנרגיה.
כך, נראה כי מחירי הנפט הגולמי יהיו תנודתיים יותר, אם וככל שהתחזיות הללו תתאמתנה. זאת משום שהסערות העזות תתקרבנה לחופי מפרץ מקסיקו (GOM), המהווה מרכז חשוב של הפקת נפט גולמי וגז טבעי בארצות הברית. כמו כן פועלות לחופי מדינת טקסס מערכות זיקוק חשובות, המשמשות את מדינות טקסס ולואיזיאנה. סערות עזות עלולות להצריך פינוי (זמני) של מתקני ההפקה בלב ים (לרוב מדובר בפרק זמן של 7 עד 10 ימים).
נוסף על כך, אם הסערות יכו בחופים, עלולים בתי הזיקוק הממוקמים שם לשבות זמנית וזאת בצד הצפות ונזקים גדולים. נציין, בהקשר זה, כי ארצות הברית היא מפיקת הנפט הגולמי הגדולה בעולם.
בצד התנודתיות הגבוהה, תיתכן התייקרות של מחיר הזהב השחור. במבט לטווח הקצר ובהינתן הנסיבות – התייקרות זו עלולה להיות חדה למדי. עוצמתה תהיה תלויה במידה רבה בעוצמת הסערות ומיקומן. גם פינוי אוכלוסין (לזמן קצוב) ו/או פגיעה משמעותית בנדל"ן, רכוש ותשתיות עלולים על הפרק.
בחודש אוגוסט 2005 חצתה סופת ההוריקן "קתרינה" את פלורידה ופגעה בחופי ארה"ב בקרבת העיר ניו אורלינס, לואיזיאנה. על רקע ההרס שזרעה הסופה, זינק מחיר חבית נפט בכ-5 דולר לחבית. בזמנו זו הייתה העלייה החדה ביותר זה 29 חודשים. כפועל יוצא, הגיע מחיר הנפט דאז לשיא של 71 דולר לחבית.
לשוק הנפט חשיבות רבה בהיותו תשומת ייצור לכלכלת העולם בכלל ולכלכלת ארצות הברית בפרט. חלק ניכר מההיצע בשוק זה מתקבל ממדינות OPEC, שבהיותן קרטל תשאפנה בשגרה לצמצם את הכמות המופקת אם הן תערכנה כי הביקוש לנוזל אינו מספק. מדיניות כזו, יחד עם השלכות מזג האוויר, עלולות לפעול בו זמנית ולהשפיע על עוצמת ההתייקרות.
בשורה התחתונה, עונת הוריקנים סוערת – כפי שמסתמנת כיום – תפעל לתנודתיות יתר של מחירי הנפט הגולמי ולהתייקרותו – אולי אף בשיעור חד לזמן קצר.

הכותבים הם רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות ומיטל בר דוד, אנליסטית מחלקת השקעות ואסטרטגיה


לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.