סגור
שרת התחבורה מירי רגב 19.4.23
שרת התחבורה מירי רגב (צילום: עמית שאבי)

בלעדי
רגב תומכת בהקמת שני שדות תעופה בינלאומיים - בצפון ובדרום

מדובר בשינוי מדיניות של רגב, שבעבר תמכה רק באופציה הדרומית, וביישור קו שלה עם מדיניות אנשי המקצוע בממשלה ועם החלטת עבר של ממשלת נתניהו, שקבעה כי רמת דוד היא האופציה המועדפת להקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף בישראל

שרת התחבורה מירי רגב תומכת בקידום הקמה של שדה תעופה ברמת דוד שבעמק יזרעאל באופן מידי, במקביל לקידום הרחבה של שדה התעופה רמון וקידום הקמה מאוחרת יותר של שדה תעופה נוסף בדרום, בנבטים או צקלג. רגב צפויה להציג את עמדתה בשבוע הבא לראש הממשלה נתניהו. שדה התעופה ברמת דוד צפוי לקום בשיטת BOT (Build Operate Transfer), במימון עצמי של היזם - בדומה לכביש 6.
מדובר בשינוי מדיניות של רגב, שבעבר תמכה רק באופציה הדרומית, וביישור קו שלה עם מדיניות אנשי המקצוע בממשלה ועם החלטת עבר של ממשלת נתניהו שקבעה כי רמת דוד היא האופציה המועדפת להקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף בישראל. דוח מקצועי שהוכן בתקופת הממשלה הקודמת קבע גם הוא כי רמת דוד הוא המיקום האופטימלי להקמה של שדה תעופה נוסף בישראל – וזאת למרות התנגדותם של שרת התחבורה הקודמת מיכאלי וראש הממשלה לשעבר לפיד.
ההחלטה של רגב מתבקשת. ממשלת ישראל הגדירה כבר ב־2011 שהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג היא צורך לאומי דחוף עקב עלייה משמעותית בהיקף הטיסות, וכפתרון למקרה חירום של השבתת נתב"ג. בתשתית התעופתית הנוכחית נתב"ג צפוי להיסתם עד שנת 2027 כשיגיע לקיבולת של כ-28 מיליון נוסעים. המשמעות היא שהיצע הטיסות יהיה מוגבל ומחירי הטיסות יזנקו.
הקמה של שדה תעופה ברמת דוד זוכה לתמיכה של כל גורמי המקצוע הרלוונטיים בממשלה, ובהם רשות התעופה האזרחית, רשות שדות התעופה, חברת נתיבי ישראל שאמונה על תכנון השדה, משרד האוצר והשר בצלאל סמוטריץ', משרד הביטחון ומשרד התיירות. בדו"ח עילם (יו"ר צוות ההיגוי שכתב את הדו"ח היה המשנה למנכ"לית משרד התחבורה עילם שגיא), שהוכן בתקופת הממשלה הקודמת ובחן את הנושא, נמצא כי "חלופת רמת דוד היא בעלת הציונים הגבוהים ביותר בהקשרי תעופה וכלכלה, ומאפשרת קיבולת גבוהה משמעותית ביחס לכל שאר החלופות, והיא החלופה המומלצת ביותר מבחינה מקצועית".
בכל הקשור להקמה של שדה תעופה בדרום, רגב מעוניינת לקדם אותו כשדה נוסף שיפעל בישראל עד שנת 2035. רגב תומכת בהקמה של שדה תעופה בנבטים, אך ייתכן שבסופו של דבר תתפשר על הקמה של שדה תעופה צקלג, הסמוך לבית קמה. בדו"ח עילם, צקלג קיבל שילוב של ציונים גבוהים ונמוכים בפרמטרים השונים, וזאת בין השאר בגלל קרבתו לרצועת עזה ולאתרים ביטחוניים אחרים, שבגינם הוא צפוי לאפשר קיבולת תנועה מוגבלת מאוד ביחס לביקושים החזויים. כמו כן נכתב כי צקלג יחייב שימוש בנתיבי גישה ויציאה אוויריים משותפים או חופפים לאלו של נתב"ג, "מה שיביא לקיבולת מקסימלית נמוכה בהרבה מזו הנדרשת למדינת ישראל בטווח הזמן הבינוני והארוך". עם זאת צקלג דורג הרבה יותר גבוה מחלופת נבטים, שדורגה רק במקום ה-8 מבין 10 חלופות, ולא הוגדרה כחלופה מועדפת.
רגב תומכת גם בהקמה של מסילת רכבת מהירה לאילת, שאמורה "להציל" את שדה התעופה רמון הסמוך לאילת, שיש המכנים אותו "פיל לבן" עקב חוסר שימוש.
בקווי היסוד של הממשלה החדשה נכתב: "הממשלה תפעל לקדם שדה תעופה בינלאומי משלים, בהתאם למיקום שיומלץ על ידי גורמי המקצוע במשרדים הרלוונטיים". בנאום כניסתה לתפקיד שרת התחבורה מירי רגב אמרה כי "יש לפעול באופן מידי להקמת שדה התעופה המשלים", וזאת בלי לציין היכן הוא יוקם.