סגור
בינתחומי הרצליה אוניברסיטת רייכמן
קמפוס אוניברסיטת רייכמן (צילום: שאול גולן,)

דעה
הפקולטה לרפואה ברייכמן הכרחית לפתרון המחסור ברופאים

מדינת ישראל זקוקה מדי שנה ל-2,000 רופאים חדשים, אך מכשירה פחות מ-50% מהם. הקמת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת רייכמן לא רק תיתן מענה למחסור זה, אלא גם תעודד תחרות ופתיחה של פקולטות נוספות

משבר לימודי הרפואה בישראל הוא ממשי וחמור ודורש טיפול מיידי. מדינת ישראל זקוקה מדי שנה ל-2,000 רופאים חדשים, אך מכשירה פחות מ-50% מהם. השאר נאלצים ללמוד בחו"ל על חשבונם, וחלקם נשאר לעבוד כרופאים באירופה או בארה"ב.
מבקר המדינה ציין בדוח חריף משנת 2018 כי ישראל מוותרת על יכולתה להכשיר את עתודת הרופאים הטובים ביותר בישראל להם היא זקוקה. למרות הביקורת, המצב לא השתנה בטענה חסרת בסיס שאין מספיק שדות קליניים, דהיינו מקומות ההכשרה בבתי חולים ובקהילה, לסטודנטים נוספים. דומה הדבר לכך שחיל האוויר היה טוען שאין מספיק מטוסים או שעות טיסה על מנת להכשיר את טייסיו. חשוב שהציבור ידע שאף אחד לא טרח לשאול את מנהלי בתי החולים והקהילה כמה סטודנטים נוספים ביכולתנו ללמד, בהינתן המשאבים הנדרשים.
המרכז הרפואי שיבא החל בפיילוט מוצלח שבוצע יחד עם משרד הבריאות, באמצעותו הצליח להרחיב את שעות ההוראה בבתי החולים (מודל הקרוי בטעות משמרת שנייה) ולהכפיל את מספר הסטודנטים. מודל הרחבת שעות ההוראה אומץ על-ידי מנכ"ל משרד הבריאות בחוזר העוסק בסטודנטים ישראלים מחו"ל הלומדים חלק מהלימודים הקליניים בבתי החולים בישראל.
במקום לאמץ את השיטה, הוועדה לתקצוב ותמחור (הות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) הזדרזה לדחות אותה, זאת למרות שביעות הרצון הרבה של הסטודנטים לרפואה מאוניברסיטת אריאל הלומדים כך בשיבא.
באוניברסיטת רייכמן הבינו את הצורך הלאומי ברופאים בישראל, ואת חוסר הצדק בשליחת טובי הצעירים שלנו, רבים בוגרי יחידות קרביות, ללמוד רפואה בחו"ל. על כן, החלטנו להקים בית ספר לרפואה, שיחנך את הרופאות והרופאים של העתיד, תוך שימוש בשיטות הוראה חדשניות, כמקובל בבתי הספר לרפואה הטובים ביותר בעולם, ולא עוד בשיטות המיושנות הנהוגות בחלק מבתי הספר בישראל. לא בכדי ועדת האיכות של המל"ג ציינה כי היא רואה בחומרה את אי-יישום ההמלצות של ועדות בינלאומיות, שכל מטרתן הייתה לקדם את איכות הוראת הרפואה בישראל.
לשם הקמת בית ספר לרפואה על שם דינה רקנאטי, חברה אוניברסיטת רייכמן לטובי המוסדות הרפואיים בישראל: המרכז הרפואי רבין של שירותי בריאות כללית, מכבי שירותי בריאות והמרכז הרפואי שיבא. כולנו התחייבנו ללמד סטודנטים נוספים לרפואה, מעבר לסטודנטים הישראלים הלומדים כיום. והנה, באופן מפתיע, דווקא ארגון העוסק בזכויות אדם - "רופאים לזכויות אדם" - החליט להתנגד. הזכות של צעירי ישראל ללמוד בארץ כנראה לא מטרידה אותם, מה שמפריע להם היא הטענה שאוניברסיטת רייכמן היא אוניברסיטה פרטית.
הם שכחו לציין שהאוניברסיטה היא מוסד ציבורי ללא כוונות רווח, וכל הכנסה משכר הלימוד מיועדת להכשרת הסטודנטים - הות"ת פשוט מסרב לתקצב את אוניברסיטת רייכמן כפי שהוא מתקצב את שאר האוניברסיטאות. בהיותה אוניברסיטה ציונית בהווייתה, ביקשה אוניברסיטת רייכמן כי הסכום המועבר כיום לכל שאר האוניברסיטאות בגין הוראת סטודנטים לרפואה (להערכתנו מדובר בכ-70 אלף שקל על כל סטודנט) יינתן לסטודנטים לרפואה שיתחייבו להתמחות בסיום לימודיהם בפריפריה או במקצועות נדרשים בישראל, במקום לאוניברסיטה.
המצב הקיים, בו התשלום נעשה לאוניברסיטאות במקום לסטודנטים, מביא לכך שתושבי מדינת ישראל מממנים סטודנטים הבוחרים לעבוד בחו"ל. זו זכותם, אך זה אינו יכול לבוא על חשבון משלם המיסים.
בנימה אישית, עמדתי בראש ועדת ההכרה של בית הספר לרפואה ע"ש ד"ר מרים ושלדון אדלסון באוניברסיטת אריאל. נוכחתי כיצד הות"ת מתנגד מסיבות לא ענייניות להקמת בית הספר. 70 הסטודנטים שיסיימו השנה הם העדות להצלחה המדהימה של צוות האוניברסיטה, ופרופ' אשכנזי הדיקן בראשם.
בית הספר לרפואה באוניברסיטת רייכמן, יהיה מוכן לתחילת ההוראה באוקטובר 2024. אולי בזכות התחרות, תוכניות הלימודים באוניברסיטאות האחרות יתעדכנו, האוניברסיטאות יקלטו סטודנטים נוספים ונזכה לפתוח בתי ספר לרפואה חדשים במכון ויצמן ובאוניברסיטת חיפה. אנו חייבים ויכולים ללמד את כל 2,000 הרופאים הנדרשים לישראל. אנו משוכנעים כי ממשלת ישראל, שר החינוך ושר הבריאות יסייעו לנו בכך.
פרופ' ארנון אפק הוא הדיקן המייסד של בית-ספר דינה רקנאטי לרפואה שעתיד להיפתח באוניברסיטת רייכמן, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות