סגור
מוסף שבועי 24.11.22 ראובן שמאלוב
ראובן שמאלוב. יישלח ל-18 חודשי מאסר (צילום: אוראל כהן)

השופט בגזר הדין על פרשת יהלום שחור: "פעולה עבריינית חמורה שבוצעה לאורך שנים"

ראובן שמאלוב, מנכ"ל אל.אל.די שבבעלות לב לבייב, יישלח ל-18 חודשי מאסר, והחברה תשלם קנס וחילוט של 25 מיליון שקל, לאחר הרשעתם בהברחת יהלומים והלבנת הון. הבוקר נחשפו ב"מוסף כלכליסט" חומרים בלעדיים מתיק החקירה, ובהם עדויות של נחקרים נגד לבייב ובניו. אולם, זה לא הספיק כדי לגבש נגדם כתב אישום, והתיקים צפויים להיסגר

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט בני שגיא, פרסם היום (ה') את גזר הדין בפרשת "יהלום שחור", במסגרתו קיבל את העונש שהוסכם בהסדר הטיעון בין הפרקליטות לבין חברת אל.אל.די של לב לבייב והמנכ"ל ראובן שמאלוב. זאת לאחר שבשבוע שעבר הרשיע אותם בהברחת יהלומים בשווי 70 מיליון דולר (כרבע מיליארד שקל) לישראל ובהלבנת הון.
השופט שגיא קבע כי שמאלוב יישלח ל-18 חודשי מאסר בפועל, כאשר את ריצוי העונש יחל ב-20 בדצמבר. בנוסף יוטל עליו מאסר על תנאי של 6 חודשים למשך שלוש שנים, קנס של 80 אלף שקל וחילוט של 200 אלף שקל. החברה, שלבייב מחזיק ב-99% ממנה (ביתרה מחזיק האח משה איתו הוא מסוכסך מזה שנים רבות), תשלם קנס של 150 אלף שקל ובעיקר - חילוט בגובה 24.85 מיליון שקל. השופט שגיא ציין בגזר הדין כי בנוסף, החברה נמצאת בהליכי הסדרת חובות המס שלה למדינה בהליך אזרחי, במסגרתו שילמה, לעת הנוכחית, למעלה מ-38 מיליון שקל.
השופט שגיא קבע כי "מדובר בהסדר ראוי, העומד במבחן הסבירות ויש מקום לאמצו". הוא ציין שפעולות הברחת היהלומים לא בוצעו על מנת להתחמק מתשלום מס, שכן יבוא יהלומי גלם לישראל פטור ממילא מתשלום מכס, אלא רק לצורך עקיפת הצורך בהצגת תעודת קימברלי, ולכן לא מדובר ב"פעולה עבריינית כפולה", אלא ב"כזו שנעשית לטובת מטרה עבריינית אחת". עם זאת כתב בפירוש: "יודגש כי אין בהבחנה האמורה כדי להקהות מהחומרה הנלווית לפעולה העבריינית שביצעו הנאשמים... העובדה שהמעשים בוצעו לאורך שנים רבות, מהווה היבט מחמיר נוסף". עם זאת, השופט כתב בגזר הדין, כי המצב לפיו לשמאלוב ולחברה אין הרשעות קודמות "מאפשר הטלת ענישה מתונה ומשליך על סבירות הסדר הטיעון".
על פי כתב האישום שבעובדותיו הודו הנאשמים במסגרת הסדר הטיעון, בשנים 2008 - 2012 פעל שמאלוב, עוד כאשר היה חשב חברת אל.אל.די, להבריח יהלומים מחו"ל (בכתב האישום לא צוין, אך הכוונה היא לרוסיה) באמצעות בלדרים, עבור חברת אל.אל.די. מנגנון ההברחה התבצע כך שהבלדרים קיבלו יהלומי גלם בחו"ל והבריחו אותם לישראל, תוך שהם מסתירים אותם על גופם, מבלי להצהיר עליהם במכס ומבלי שצורפו ליהלומים תעודות קימברלי המעידות כי מקור היהלום אינו באזורי עימות באפריקה (אינם "יהלומי דמים"). לאחר מכן הבלדרים מסרו את היהלומים המוברחים למפעיל הבלדרים, שהעבירם לבכירים בחברת אל.אל.די, ובראשם שמאלוב.
לפי כתב האישום, שבו הודו החברה ושמאלוב, "הנאשמים ניהלו את תהליך ההברחות, שכלל בין היתר את בחירת היהלומים שיוברחו, קבלת היהלומים שהוברחו בישראל, העברת היהלומים המוברחים למיון והערכה, והנחיית עובד החברה לתעד את הסחורה בסריה מקודדת על ידי הנאשם". בפעולות אלה, פעלו שמאלוב והחברה בניגוד לפקודת היבוא, צו היבוא והוראות משרד הכלכלה, המתירים להכניס יהלומי גלם לארץ רק עם תעודת קימברלי תקפה. כיוון שיהלומי הגלם האלה הם "רכוש אסור", כהגדרתו בחוק לאיסור הלבנת הון, הם הואשמו והורשעו גם בהלבנת הון.
כזכור, לבייב שהה ברוסיה בנובמבר 2018 בעת שהמשטרה יצאה לגל המעצרים, ומאז במשך ארבע שנים סירב להגיע מרוסיה לישראל לחקירה. רק בספטמבר האחרון כאשר כבר היה ברור שהצדדים בדרך להסדר טיעון ואין כל ראיות להעמידו לדין, הוא נחת בארץ והגיע לחקירה. הבוקר בכתבה נרחבת ב"מוסף כלכליסט" נחשף לראשונה כי לבייב שמר על זכות השתיקה באותה חקירה. לאחר מכן הוא עלה על מטוס בחזרה לרוסיה.
בכתבה נחשפו חומרים ומסמכים בלעדיים מתיק פרשת "יהלום שחור", בין השאר עדויותיהם של נחקרים בפרשה שקשרו את לבייב ואת בניו לחלק מהחשדות. כך למשל, נחשף כי עד המדינה בפרשה העיד ש"לב לבייב היה מודע באופן מלא לביצוע ההברחות של היהלומים בחברת אל.אל.די", בעוד נחקר אחר, בכיר לשעבר באל.אל.די, העיד שהוא "קיבל הנחיות מפורשות מלב לבייב לגבי חומר גלם שיועבר לישראל באופן חוקי וחומר גלם שיוברח", ונחקר נוסף העיד שלבייב "הנחה אותו להעביר מסר לאיש המחשבים של החברה לבצע מחיקה של קבצים במחשבי החברה".
אולם, במשטרה ובפרקליטות לא סברו שהיה די בעדויות אלה בכדי לבסס כתב אישום נגד לבייב. לדברי סנ"צ צחי בן חמו, ראש מפלג פשיעה מאורגנת ביאחב"ל בלהב 433, שהיה ממונה על החקירה (המשותפת ליאחב"ל, ליחידת חקירות מכס ומע"מ ירושלים וליחידת יהלום ברשות המסים), "עשינו הכל כדי לנסות לברר את המודעות שלו למעשים ואם הוא היה חלק מהעבירות, ולא נמצאו לכך ראיות".
בין השאר, נשמעו טענות בכתבה מצד אנשים המכירים את התיק ואת שמאלוב, על כך ששמאלוב הוא האדם היחיד, בשלב זה, המשלם את המחיר, בעוד התיקים נגד משפחת לבייב אמורים להיסגר. היו מי שאמרו כי שמאלוב "שכב על הגדר בשביל בעל הבית", אדם אחר אמר כי "הדיל מזכיר קצת את עקדת יצחק, הקרבת שה לעולה. זה לא מרגיש טוב בבטן שמשפחת לבייב בחוץ, והאומלל הזה, ששירת אותה במשך שנים, אדם פשוט וגם חולה – בפנים". מקורבים ללבייב אמרו בתגובה כי המשפחה נוקתה מכל חשד בפרשה.
היום הכחישו עורכי הדין של שמאלוב, כמו גם עורכי הדין של אל.אל.די ולבייב, פרסומים שלפיהם החברה תפצה את שמאלוב במיליוני שקלים, בעקבות כניסתו לכלא. יצויין כי בשבוע שעבר אמר אדם המקורב לשמאלוב בשיחה עם "מוסף כלכליסט" כשנשאל אם יש הסדר כלשהו לפיצוי, ש"החברה לא מפצה אותו, אבל מצופה ממעביד הגון לא להשליך אדם לכלבים ברגעים הקשים שלו אחרי שהיא נהנתה ממנו כל כך הרבה שנים, ואני בטוח שינהגו כך".
היום הכחיש אותו מקורב לשמאלוב את הסכומים שפורסמו. "אין שום מספר שכזה. אף אחד לא משלם לו עבור ההודאה או פיצויים על כך שנכנס לכלא. לראובן היה חשוב לוודא שמשפחתו לא תינזק מכניסתו לכלא, ולא ייפגעו זכויותיו ותנאיו, ושהחברה לא תזרוק אדם שעבד אצלה כל כך הרבה שנים ללא כל הסתבכות או בעיה, כשאין כל טענה שהוא פעל נגד החברה". סנגורו של שמאלוב, עו"ד אלון רון, מסר בתגובה: "התשובה לשאלת הפיצוי היא חד משמעית - לא. הוא לא מקבל שום תשלום, תמורה או פיצוי עבור הודאתו. יצוין שלא תהיה פגיעה בתנאים הסוציאליים והפנסיוניים שלו".
פרקליטות מיסוי וכלכלה, בראשות עו"ד יונתן תדמור, מסרה לאחר גזר הדין: "עונש המאסר בפועל שהוטל על מנכ"ל חברת אל.אל.די, והקנס והחילוט של 25 מיליון שקל שהוטלו על החברה, בצירוף 38 מיליון שקל ששולמו על חשבון חובותיה לרשות המסים, מהווים ענישה משמעותית ההולמת את העבירות החמורות של הברחת יהלומים והלבנת הון שבהן הורשעו, וביטוי לנטילת האחריות של הנאשמים".
מחברת אל.אל.די נמסר: "החברה בוחנת את ההשלכות של הסדר הטיעון שאושר רק היום. יצויין שאין שום הסדר עם שמאלוב (לגבי שכר או כל דבר אחר) והחברה תבחן את הדין ותקבל החלטות במוסדותיה".