סגור
הרמטכ"ל החדש הרצי הלוי
הרמטכ"ל הבא, הרצי הלוי (צילום: דובר צה"ל)

גנץ החליט: הרמטכ"ל הבא - הרצי הלוי

סגנו של כוכבי, שסומן לרמטכ"לות כבר לפני עשור וכונה ב"ניו יורק טיימס" "גנרל-פילוסוף", גבר במרוץ לתפקיד הרמטכ"ל ה-23 על האלוף אייל זמיר. הלוי, שנקרא על שם דודו הרצל שנהרג במלחמת ששת הימים, היה בעבר מפקד סיירת מטכ"ל. שר הביטחון גנץ יגיש את מועמדותו לאישור הוועדה למינויי בכירים

שר הביטחון בני גנץ בחר היום (א') באלוף הרצי הלוי לתפקיד הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל. גנץ החליט כך יותר מחודש לאחר שצמצם לשניים את רשימת המועמדים לתפקיד מחליפו של הרמטכ"ל אביב כוכבי. שר הביטחון בחר בהלוי, סגנו כיום של כוכבי, על פני קודמו בתפקיד סגן הרמטכ"ל, האלוף אייל זמיר.
גנץ הודיע על כך בהמשך להחלטה בחודש יולי של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שהתירה את קידום תהליך מינוי הרמטכ"ל על אף תקופת הבחירות - ולאחר שהממשלה אישרה את מינויו של מני מזוז, שופט בית המשפט העליון לשעבר, לתפקיד יו"ר הוועדה המייעצת למינויי בכירים בשירות המדינה.
אלוף הרצי הלוי (54) נולד וגדל בירושלים, ומגיע מאחת המשפחות הוותיקות בבירה. אביו שלמה הוא בנם של חיים שלום הלוי (גורדין), שהיה פעיל בארגון הצבאי הלאומי ובגדוד מגיני השפה, וצילה הלוי, בתו של הרב דב בער הכהן קוק, ואחייניתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק. אמו לינה היא נצר למשפחת פרנס ולמשפחת מזרחי-צורף. הוא נקרא על שם דודו, הרצל הלוי, שנהרג בקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים.
לפני כהונתו כסגן הרמטכ"ל, שימש אלוף הלוי בין היתר כמפקד פיקוד הדרום, ראש אגף המודיעין, מפקד המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה, מפקד עוצבת הגליל, מפקד חטיבת מנשה ומפקד סיירת מטכ"ל.
הלוי מתגורר בכפר האורנים, נשוי לשרון ואב לארבעה ילדים. הוא בעל תואר ראשון בפילוסופיה ומנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ותואר שני בניהול משאבים לאומיים מהאוניברסיטה לביטחון לאומי בוושינגטון.
כבר לפני תשע שנים, עוד כשהיה תת-אלוף, סומן הלוי כמועמד לרמטכ"לות. בכתבת פרופיל עליו ב-2013 ב"ניו יורק טיימס" הוא כונה "גנרל-פילוסוף". הלוי אמר אז לכתבת העיתון כי לימודיו בחוג לפילוסופיה באוניברסיטה התגלו כמועילים יותר למנהיגות צבאית מאשר לימודי מינהל העסקים, ובכתבה צוין כי ציטט בין היתר את אפלטון, סוקרטס ואת הרמב"ם.
באותה כתבה הושמעה גם ביקורת על הלוי. כמה אנשים ששירתו איתו אמרו לכתבת כי הוא מתקשה לתקשר עם חיילים. "הוא לא אדם של אנשים", אמר עמית לשעבר שדיבר בעילום שם. "הוא לא מרכז המסיבה ויש מי שאומר שהוא מסובך מדי. הוא פוליטי מדי, מעורב מדי בשאלות של מי יהיה מועמד להיכן ולא כל שיקוליו מקצועיים. חלק מהם היו שיקולים של 'האם הוא שייך לשבט שלי?'"
בחודש יולי שלח ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מכתב לגנץ, ובו ביקש ממנו להאריך את כהונתו של הרמטכ"ל כוכבי. "אל תמנה רמטכ"ל בתקופת בחירות", דרש נתניהו מגנץ, "כל המועמדים הם מפקדים מצוינים, אך ללא קשר לזהותם, הכרחי שמינוי זה ייעשה בדרך ממלכתית והרחק מכל הקשר פוליטי". גנץ השיב: "הזמנתי את נתניהו להשמיע את עמדתו ולתרום לתהליך - גם אם יבחר שלא לבוא, אמשיך להתקדם בתהליך המקיף והמעמיק, ואמנה רמטכ"ל".
זמן קצר לאחר מכתבו של נתניהו אישרה כאמור הממשלה את מינוי מזוז ליו"ר הוועדה למינוי בכירים, כהצעת ראש הממשלה יאיר לפיד - ובעקבות אישור זה יכול גנץ להגיש את מועמדו לרמטכ"ל ה-23 לאישור הוועדה. שרת הפנים איילת שקד הייתה היחידה שהצביעה נגד מינויו של מזוז לראשות הוועדה, הבודקת רק את נושא טיהור המידות של המועמדים לתפקידים, ומייעצת לממשלה.
שקד אף ביקשה לפני כן מראש הממשלה החליפי נפתלי בנט להטיל וטו על המינוי, בנט סירב והסביר: "זה יהיה חוסר אחריות לא למנות רמטכ"ל בתקופה ביטחונית רגישה בלבנון ובעזה, ולכן לא אטיל וטו. מדינת ישראל נמצאת במצב ביטחוני רגיש. חיזבאללה ואסדת 'כריש', מערכה בין מלחמות בסוריה, מבצע 'עלות השחר' שהיה כעת בעזה. אנחנו נכנסים לסבב בחירות, ולא יודעים כמה זמן זה יימשך. חייבים להניח את צרכי הביטחון מעל לפוליטיקה".