סגור

בית המשפט הכלכלי סירב לאשר את הסדר הטיעון עם יורוקום

לפי פרטי ההסדר, יורוקום תודה במתן שוחד לבנימין נתניהו ובתמורה ייסגרו שני התיקים נגדה והיא תשלם קנס של 400 אלף שקל בלבד. לדברי השופטת אגמון-גונן, פרטי ההסדר ראויים בעיניה, אבל אישורו בעייתי בעת הזו כי לא ראוי להרשיע את החברה כאשר היו"ר שלה, שאול אלוביץ', מכחיש בכל תוקף את אישומו בשוחד בתיק 4000

שופטת בית המשפט הכלכלי בתל אביב, מיכל אגמון-גונן, סירבה היום (ג') לאשר את הסדר הטיעון שערכה הפרקליטות עם מפרקי חברת יורוקום, עו"ד פיני רובין, אורי גאון ואמנון לורך.


פרטי ההסדר פורסמו ערב עדותו של עד המדינה שלמה פילבר בתיק 4000. הפרקליטות ביקשה לרשום הישג תודעתי בדמות הודאת החברה בחלק מפרטי השוחד לנתניהו. המפרקים, לעומת זאת, ביקשו לרשום הישג "כלכלי" – קנס של 400 אלף שקל בלבד וסגירת שני התיקים נגד החברה – זה המתנהל בפני אגמון-גונן וזה שאולי בדרך - תיק 4000 נוסף נגד החברות, וזאת בעקבות השימוע שנערך בין היתר גם ליורוקום.
1 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ' בבית משפט 19.4.21
שאול אלוביץ' בבית משפט 19.4.21
שאול אלוביץ' בבית המשפט
(צילום: יואב דודקביץ)
לדברי השופטת אגמון-גונן, פרטי ההסדר ראויים בעיניה, אבל אישורו בעייתי בעת הזו כי לא ראוי להרשיע את החברה כאשר היו"ר שלה, שאול אלוביץ', מכחיש בכל תוקף בשלב זה את אישומו בשוחד בתיק 4000. לאור הערות השופטת אגמון-גונן, הסכימו הצדדים לדחיית הדיון בהסדר עד למאי 2023.
פרסום פרטי ההסדר ערב עדות פילבר חילץ תגובות נזעמות מהסניגורים. עו"ד ז'ק חן הגיב אז: "מדובר במהלך תכסיסני, חסר משמעות משפטית, שנועד להשיג הישג 'תודעתי ומוראלי' בקרב הציבור ולהשפיע בכך בעקיפין ובצורה פסולה על בית המשפט".
לא ברור מדוע החליטה אגמון-גונן להשאיר את החברה על "הגריל". יורוקום היא ממילא כבר "סוס מת", חברה בפירוק, ואינה עוד בשליטת אלוביץ'. לכן כל מה שייפסק נגדה, וכמובן שכר טרחת המפרקים שיופיעו במשפטה, יהיה על חשבון הנושים.
מה, לפיכך, התכלית בהמשך ההליך הפלילי? ראשית, המסורת שהשתרשה כאן של העמדה לדין של תאגידים כדי להרתיע את האורגנים שלה, ובמקרה הנוכחי גם החזקת החברה כ"בת ערובה" להרשעה, שתקרין מן הסתם על השופטים בירושלים שאמורים להכריע בגורלו של אלוביץ שמכחיש את השוחד. אגמון-גונן שללה מהפרקליטות את ההישג הזה, שממילא היה ריק מתוכן מלכתחילה כיוון שלתאגיד אין מחשבה פלילית, והסדר הטיעון עמו לא משליך כהוא זה על קיומה או היעדרה של מחשבה פלילית אצל היו"ר אלוביץ.
עסקת בזק-יס שאושרה בידי נתניהו היא הרכיב המרכזי בהטבה הרגולטורית הנטענת בכתב האישום שמתברר כרגע במחוזי בירושלים. ערכה הכספי מוערך בלמעלה ממיליארד שקל. הסכום נפרט לשלוש פעימות - 680 מיליון שקל במזומן, ושתי תמורות מותנות: 200 מיליון בדרך של קיזוז הכנסות חייבות במס, והפעימה השנייה - 170 מיליון שקל – שהיא נשוא כתב האישום בתיק שנדון בפני אגמון-גונן בתל אביב. "תוכנית מרמתית", לפי כתב האישום, לדחייה שיטתית של תשלומים לספקים של יס כדי להבטיח שאלוביץ' יקבל את הסכום המרבי האפשרי של התמורה המותנית השניה של 170 מיליון שקל.
יורוקום מודה באישום הזה, אבל הנאשמים האחרים בסעיף זה, אלוביץ', מנכ"ל יס רון איילון וסמנכ"ל הכספים של יס מיכאל ניימן כופרים בתוקף, וינהלו את הגנתם.