סגור
בנימין נתניהו ו יריב לוין בדיון בכנסת על ביטול עילת הסבירות
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין (אלכס קולומויסקי)

עצירת החקיקה כבר לא מספיקה

עד היום ממשלות לא שינו חוקי יסוד בלי הסכמה רחבה. אולי זו היתה הנורמה ואולי חברי הקואליציה הבינו שבמשחק הפוליטי יש גם מחר. השיווי משקל הזה נגמר

בכל משטר האיזונים והבלמים מהווים את חוקי המשחק בין השחקנים ברשויות השונות. החודשים האחרונים מלאים בדוגמאות נהדרות ומבהילות לקורסים בתורת המשחקים ומדעי המדינה. אתחיל במסקנה: בשביל להציל את המשטר הדמוקרטי בישראל חובה קודם כל להחליש את הרשות המחוקקת – למנוע שחוקי יסוד יעברו ברוב רגיל.
בכל משחק יייתכנו יותר משווי משקל אחד, וישראל עברה לשווי משקל מסוכן שדורש תיקון מיידי לאיזונים ובלמים.
קצת רקע:
1. במשטר הקיים לישראל אין חוקה, וחוקי יסוד שאמורים להסדיר את האיזונים והבלמים בין הרשויות ולהגן על זכויות הפרט. בשביל להעביר או לשנות חוק יסוד צריך רוב רגיל. בישראל הרשות המבצעת למעשה שולטת על הרשות המחוקקת בגלל הרוב הקואליציוני.
2. הקואליציה החליטה לבדה על חוקי יסוד. לגבי שינויים בחוק יסוד: השפיטה טוענים בממשלה שזה נעשה על מנת להזיז קצת את המאזניים למקום הנכון ובשלב הבא הם מקווים שיתאפשר להשיג הסכמה רחבה כי ה"אופוזיציה עכשיו יודעת שאנחנו יכולים להתקדם בלעדיהם". כלומר, לרשות המחוקקת אין בלמים.
3. נתניהו גם טען שביטול הסרת עילת הסבירות ע"י בג"ץ שקול לביטול תיקון לחוקה בארה"ב. רק שבשביל תיקון לחוקה צריך ששני שליש מהסנאט, שני שליש מהקונגרס, ושלושת רבעי מהמדינות יהיו בעד. נתניהו ענה שבישראל ביהמ"ש העליון בעצם הסדיר שחוקי יסוד הם הבסיס לחוקה. נכון או לא, העובדה היא שבישראל של היום הקואליציה מחוקקת על דעתה בלבד חוקי יסוד תוך אמונה מלווה בקצת איומים שביהמ"ש לא יבטל אותם.
ולכן הרשות המחוקקת, ולא השופטת, צריכה בלם שימנע ממנה להעביר או לשנות חוקי יסוד ברוב רגיל, ועד שזה לא ישתנה, הרשות השופטת יכולה לבטל כל חוק, כולל חוקי יסוד.
1 צפייה בגלריה
פרופ' איתי אשלגי אוניברסיטת סטנפורד
פרופ' איתי אשלגי אוניברסיטת סטנפורד
פרופ' איתי אשלגי אוניברסיטת סטנפורד
(צילום: Stanford University)
עד היום היה שווי משקל שבו ממשלות לא שינו חוקי יסוד בלי הסכמה רחבה. אולי זו היתה הנורמה ואולי חברי הקואליציה הבינו שבמשחק הפוליטי יש גם מחר. השיווי משקל הזה נגמר. ייתכן שחברי הקואליציה הזו לא חושבים קדימה, או שבאמת הם מאמינים שביהמ"ש לא יכול לבטל חוקי יסוד. מה יעצור אותם מלהעביר חוק יסוד שבו רק שומרי כשרות יכולים להיבחר, או אחרי שישלימו את הרפורמה יחוקקו שאי אפשר לשנות יותר חוקי יסוד. הסיבה לא חשובה. אנחנו בשיווי משקל חדש ומסוכן ולכן אי אפשר יותר להשען על נורמות או להאמין שנחזור לשווי המשקל הקודם ולקוות שתהיה הסכמה רחבה. חובה לפעול מיד להחלשת הרשות המחוקקת.
שישה חברי קואליציה אמרו שמעכשיו יבלמו חקיקה חד צדדית. בעבר חלקם גם אמרו "תסמכו עלינו" שנשמור על הדמוקרטיה. אבל אותם שישה גם עומדים מול משמעת קואליצינית שראשיה לא ממצמצים. ולכן אין לדברים שלהם היום משמעות אלא אם כן יפעלו כבר עכשיו להוספת בלמים לרשות המחוקקת.
זה הזמן לשנות את כללי המשחק כדי שבשיווי המשקל שיתקבל יעלמו אופציות דיקטטוריות. זה אומר שעצירת החקיקה לשנה או שנתיים כבר לא מספיקה בשביל להציל את הדמוקרטיה. צריך להגיע להסכמה רחבה לגבי חוק יסוד החקיקה שבו חוקי יסוד חייבים לעבור אך ורק ב"סופר רוב". לפני זה אין שום סיבה שבג"ץ לא יבטל חוקי יסוד, במיוחד כאלו שנתמכו רק ע"י הקואליציה, ובוודאי שאין מה לדבר על רפרומה במערכת המשפט.
איתי אשלגי הוא פרופסור באוניברסיטת סטנפורד