סגור
יאיר לפיד  בנימין נתניהו
יאיר לפיד יו"ר יש עתיד ובנימין נתניהו יו"ר הליכוד (צילום: אוהד צויגנברג, יונתן זינדל/פלאש90)

שאלות ותשובות
חוק המטרו לא יעלה להצבעה - מה יקרה עכשיו?

אין הסכמות על החוק שנועד לייצר את התשתית החוקית להקמת המטרו בגוש דן רבתי. כלכליסט עושה סדר - מהו חוק המטרו? האם מדובר בעוד רכבת קלה? איך ייראו קווי המטרו? ומה יקרה אם הוא לא יעבור?

מחר (ד') חברי מליאת הכנסת צפויים להצביע על פיזורה ויציאה לבחירות. עד אז, מפלגות הקואליציה והאופוזיציה עובדות על "בליץ חקיקה", ומנסות להעביר כמה שיותר חוקים במעט זמן שנותר. אחד החוקים שנמצאים בלב המחלוקת בין האופוזיציה לקואליציה הוא חוק המטרו, ובשלב זה מסתמן כי הוא לא יעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה, למרות שהרוב שלו מובטח. הסיבה לכך שהחוק לא יעלה להצבעה הוא שמפלגת יש עתיד ומפלגת הליכוד, שמנהלות את המו"מ על החקיקה מטעם הקואליציה והאופוזיציה, לא הצליחו להגיע להסכמות בקשר לאחד החוקים החשובים ביותר שהכנסת הזו עוד יכולה להעביר. חוק המטרו אמור לייצר את התשתית החוקית שתאפשר את הקמת הפרויקט הגדול והיקר ביותר בישראל – רכבת תחתית בגוש דן רבתי, בכ־150 מיליארד שקל.
בליכוד מתנגדים כעת לחוק, וזאת למרות שפרויקט המטרו קודם במשך שנים ארוכות בממשלות הליכוד. בנאום לילי במליאה, אמר ח"כ יואב קיש שמנהל את המו"מ מטעם הליכוד כי המפלגה מתנגדת לחוק מטעמים עקרוניים ומפני שהוא לא דואג לפריפריה, ואז בפליק פלאק מרשים אמר כי הוא מוכן להכניס את חוק המטרו להסכמות אם הקואליציה תסכים לקיים את הבחירות ב-25.10 – "התאריך בחירות חשוב ואנחנו רוצים הישג". הסיבה שקיש והליכוד מעוניינים בתאריך זה הוא שמדובר ביום חופש לתלמידי הישיבה, מה שאמור להעלות את אחוזי ההצבעה למפלגות האופוזיציה.
ברקע הדברים, בליכוד מושפעים גם ממחאת תושבי רעננה המתנגדים למטרו שצפוי לעבור בסמוך לבתיהם, וח"כים בליכוד טוענים כי הם לא תומכים בחוק כי לא צפויה לקום תחנה בבית לוינשטיין – וזאת למרות שאין קשר בין החוק עצמו לתוואי שמוכרע במוסדות התכנון. יו"ר הוועדה למיזמי תשתית לאומיים ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), שניהלה את דיוני הוועדה שהכינו את החוק לקריאה שנייה ושלישית, טענה בדיון לילי במליאה כי יש חבר ליכוד שמתגורר ברעננה שפועל נגד העברת חוק המטרו והח"כים בליכוד סרים למרותו בגלל הפריימריז - "יש בחור ברעננה שטירטר את החיים לכולם פה, שיש לו אינטרסים כלכליים ברעננה שהוא נגד מטרו. הוא חבר בליכוד ויש פריימריז בליכוד".
למרות שבקואליציה נהנים להאשים את הליכוד בכך שהחוק לא עובר, בפועל מפלגות הקואליציה בכלל לא זקוקות לתמיכת האופוזיציה בחוק מפני שהרוב אליו מובטח. ביש עתיד אמרו ל"כלכליסט" כי הם בוחרים לשמור על ההסכמות כי "אם אנחנו נעלה את חוק המטרו אז כל ההסכמות שלנו עם הליכוד יילכו לפח ובמקום 50 חוקים נעביר חמישה חוקים".
בכירי הקואליציה השונים התייחסו לאי-העברת החוק בציוצים בטוויטר. שרת התחבורה מיכאלי עקצה את מפלגת יש עתיד וכתבה "אנחנו ברגע קריטי לעתיד מדינת ישראל. אם חוק המטרו לא יעבור כי חלק מחבריי בקואליציה נכנעים לאופוזיציה על הגב של הציבור, הם יצטרכו לתת דין וחשבון למה הפרויקט הלאומי שיוציא אותנו מהפקק נעצר בגלל פוליטיקה קטנה". ראש הממשלה בנט האשים את האופוזיציה וכתב "אני פונה כאן לחברי האופוזיציה ולראשיה: אל תפילו את חוק המטרו. אל תמנעו מישראל מטרו כל כך חיוני. ישראל היא מדינה מודרנית שאין לה מטרו כמו בניו-יורק, פריז או לונדון, לכן אנחנו סובלים מפקקים אינסופיים. אין כאן ימין ושמאל. אף אחד לא באמת יקבל קולות מהציבור מ״קרדיט״ של העברת החוק. אם החוק לא יעבור כעת, זה יידחה בשנים רבות והילדים של כולנו ישלמו את המחיר. בכל פעם שנהיה בפקקים, הישראלים יזכרו שכמה פוליטיקאים קטנים מנעו מהם את המטרו מסיבות תמוהות. תנו למטרו להתקדם".
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שחלק מהאש מופנית אליו מפני שהוא מסרב להעלות את החוק ללא תמיכת הליכוד כתב באמצע הלילה כי "חוק המטרו הוא חוק שישפיע על אזרחים רבים במדינה, הוא לא חוק של קואליציה או אופוזיציה. אני קורא לכל מפלגות הבית לתמוך בחוק, זו השקעה באיכות החיים של הציבור שסובל מפקקים ומבזבוז זמן בדרכים, זו השקעה באחת התשתיות החשובות במדינה".
בקצרה, מה זה חוק המטרו?
חוק המטרו אמור לייצר את התשתית החוקית שתאפשר את הקמת הפרויקט הגדול והיקר ביותר בישראל – רכבת תחתית בגוש דן רבתי, בכ־150 מיליארד שקל.
מה זה מטרו? עוד רכבת קלה?
לא. המטרו היא רשת של רכבות תחתיות שאמורות לשרת את כל מרכז הארץ, מלוד, רחובות ונס ציונה בדרום לרעננה, הרצליה וכפר סבא בצפון. המטרו מהיר יותר ומסיע יותר אנשים מרכבת קלה, וזה משמש גם את התווך הבינעירוני ולא רק העירוני. המטרו צפוי לשרת כ-2.5 מיליון נוסעים ביום וצפוי להקל באופן משמעותי על העומס בכבישים. נזקי הגודש בכבישים מוערכים היום ב-40 מיליארד שקל בשנה, והמטרו צפוי לצמצם את הנזק הזה. עלות הקמת הפרויקט היא כ-150 מיליארד שקל ומדובר על פרויקט התשתית היקר ביותר בתולדות ישראל, יותר מאשר המוביל הארצי. מערכות מטרו קיימות בלונדון, ניו יורק, פריז, מוסקבה, וינה, ברלין וכמעט בכל המטרופולינים המודרנים בעולם.
מה יש בחוק המטרו?
חוק המטרו, שחלק ממנו עבר בחוק ההסדרים הקודם, אמור לייצר את התשתית החוקית שתאפשר את הקמת הרכבת התחתית בגוש דן. חוק המטרו שאושר מתפרס על כ-70 עמודים ומחולק לשלושה חלקים. החלק הראשון עוסק במוסדות ובמבנה הארגוני שיאפשרו את בניית המטרו, ובמרכזם המועצה המאסדרת בהובלת משרד התחבורה ואגף התקציבים באוצר, שתנהל את הפרויקט המורכב. החלק השני עוסק ברגולציה ובתיאום תשתיות בין גופים שונים (חברות התשתיות השונות, איכות הסביבה, כבאות והצלה), ואילו החלק השלישי עוסק במדיניות המקרקעין של המטרו ושטחי ההשפעה של התחנות בכל הקשור להתחדשות עירונית. החלק שעוסק במימון המטרו ובמדיניות המיסוי עבר יחד עם חוק ההסדרים.
מה יקרה עם חוק המטרו לא יעבור?
במידה וחוק המטרו לא יעבור, יחול עליו דין רציפות אבל הקואליציה הבאה עדיין תיאלץ להעביר אותו מחדש בדיוני הוועדות לקראת הצבעה שנייה ושלישית. מפני שמדובר בחוק שמתפרש על כ-70 עמודים, והוקמה ועדה חדשה בכנסת רק על מנת לדון בו (ועדת מיזמי תשתית לאומיים) הליך זה צפוי להיות ממושך ולקחת כמה חודשים במינימום. כמו כן, המציאות הפוליטית הנוכחית לא מבטיחה כי בעתיד הקרוב אכן יהיה רוב מחודש לחוק, וזאת מפני שבמפלגת הליכוד ישנם ח"כים המתנגדים לפרויקט התשתית הגדול בתולדות ישראל. כתוצאה מכך, החוק עלול להתעכב כעת במשך שנים, דבר שיוביל לנזק של עשרות מיליארדים למשק עקב אובדן תוצר. במידה והחוק יבוטל לחלוטין, אז הנזק הכלכלי צפוי להיות חמור יותר, מפני שהמכרזים על ניהול המטרו כבר פורסמו והמדינה מתחייבת בימים אלו על סכומים של מיליארדים לספקים חיצוניים.
איך ייראו קווי המטרו?
אורך רשת קווי המטרו צפויה להיות 150 ק"מ, ולכלול 109 תחנות ב-24 רשויות. המטרו צפוי לשרת כ-2 מיליון נוסעים ביום. רשת קווי המטרו עתידה לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקווה במזרח. עלות ההקמה של הפרויקט מוערכת בלמעלה מ-150 מיליארד שקל. נכון לעכשיו, הוועדה הארצית לתכנון אישרה את קווי המטרו M3 ו-M1 דרום. קווי המטרו M2 ו-M1 צפון עדיין לא אושרו סופית, וכעת הם בשלב שלאחר שימוע של חוקרת חיצונית.
קו המטרו M1 צפוי לכלול 31 תחנות, ואורכו יהיה 45 ק"מ. חלקו הדרומי של הקו יתחיל בצומת חולון, ומשם ימשיך דרומה ויתפצל לשלוחה מערבית שתגיע לראשון לציון, נס ציונה ורחובות, ושלוחה מזרחית שתעבור דרך ראשון לציון לבאר יעקב, רמלה ולוד.
קו המטרו M2 יעבור בציר מזרח-מערב, ויחבר את ערי הטבעת התיכונה והפנימית לגלעין המטרופולין. אורכו של הקו יהיה כ-26 ק"מ, והוא צפוי לשרת תשע רשויות מקומיות ולכלול כ-22 תחנות לאורכו. הקו צפוי לשרת את תושבי חולון, בת ים, תל אביב יפו, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, פתח תקווה והמועצה האזורית דרום השרון.
קו המטרו M3 יהיה באורך 40 ק"מ והוא יכלול 25 תחנות. הקו יתחיל בהרצליה ויסתיים בבת ים, ויכלול שלוחה לכיוון נמל התעופה בן-גוריון. הקו יעבור דרך בתי החולים אסותא, שיבא ובילינסון, ויעבור דרך אזורי התעסוקה של הרצליה פיתוח, רמת החייל, קריית אריה, חולון מזרח וניסנבוים בת ים.