ועדת המכרזים של כללית שוקלת לבטל את זכיית מד״א בשירותי הפינוי במסוקים
הוועדה זימנה את מד״א לדיון נוסף בעקבות עתירה של חברת להק תעופה שהפסידה במכרז; קופ"ח כללית: "התעוררו חששות בדבר יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה"; מד"א: "מדובר בניסיון של חברה פרטית לטרפד מכרז חוקי ותקני"
ועדת המכרזים של שירותי בריאות כללית זימנה את מד״א לדיון נוסף בנוגע למכרז להפעלת שירותי פינוי מוסק (HEMS), וזאת בעקבות עתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד הזכייה. ההליך עשוי להסתיים אף בביטול זכייתה של מד״א, לאחר שבית המשפט קבע כי קיימות טענות כבדות משקל לגבי יכולתה לעמוד בדרישות המבצעיות והמקצועיות של המכרז.
בעתירה, שהגישה בשבוע שעבר להק תעופה, שמפעילה מסוקי פינוי רפואיים ושהפסידה במכרז, טוענת החברה באמצעות עו"ד אוריה לוז כי מד״א אינה מסוגלת לספק את השירותים שנקבעו במכרז בזמן שנקבע, החל מ־1 בספטמבר. מד"א זכתה במכרז ב-22.7.
לטענת העותרים, "הצעתה של מד"א היא גירעונית ותכסיסנית במובהק" וכי "מד"א מתכננת להסיט תקציבים ציבוריים שלא כדין כדי לממן את ההפסד על מתן שירות שהיום קיים לו תקציב ציבורי מספק, במטרה להוציא מהתחום את המתחרה היחיד ועל ידי כך לרכוש מונופולין בתחום הפינוי המוסק". בעתירה הודגש כי למד״א אין מקורות מימון עצמאיים, וכל פעילותה נשענת בפועל על כספי מדינה או תרומות – עובדה המעצימה את החשש כי הציבור יישא בעלויות ההפסדים.
עוד נטען כי בעת הליך המכרז, מד"א לא עמדה בתנאי הסף, ובשלב שאלות ההבהרה במכרז היא הפעילה לחץ על כללית לשנות תנאים כדי שתוכל לגשת אליו. תנאי הסף המקוריים שנקבעו על ידי כללית יועדו לחברות תעופה בלבד, במטרה למנוע מתווכים. מד״א דרשה לשנות את התנאים כך שיתאפשר לה להגיש הצעה עם קבלן משנה – חברת ברוק תעופה. בתחילה כללית התנגדה, אך לאחר מכן שינתה את התנאים, לטענת להק תעופה בשלב מאוחר ולאחר תום המועד לשאלות הבהרה. לטענת להק, גם לאחר ההקלה מד״א אינה עומדת בתנאי הסף, שכן ההסכם שלה עם ברוק הוא זמני ומסתיים תוך חודשים ספורים - ואף הוסתר מהוועדה - בניגוד לדרישת המכרז להסכם מלא לכל תקופת ההתקשרות.
בעתירה הוצגו גם פערי כשירות מקצועיים מהותיים: למסוקי מד״א חסרים אמצעים לראיית לילה, אינקובטור מותאם להעברת פגים ואישורים להתקנת ציוד רפואי קריטי. בנוסף, הצוותים הרפואיים של מד״א אינם מוכשרים להעברות פגים או למקרים רגישים הדורשים ניסיון ייחודי.
בתגובה לעתירה השיבה קופת חולים כללית בסוף השבוע האחרון כי "ככל שהתקדמה היערכות למתן השירותים, החלו להתעורר חששות בדבר יכולתה של המשיבה 9 (מד"א, שג"ע) לעמוד בהתחייבויותיה שבהסכם ולהעניק את השירותים מושא המכרז וכן לעניין עמידתה בתנאי המכרז והוראות הדין. כך, בין היתר, התעוררו סוגיות הנוגעות לכשירות המסוקים המוצעים, זמינות מסוקי הגיבוי, הכשרת הצוותים הרפואיים ויכולת אספקת השירותים בהתאם לדרישות הדין ונהלי משרד הבריאות". עוד הסבירה כללית כי במהלך חודש אוגוסט ביצעה שימוע למד"א, ותוצאותיו יפורסמו ב-1.9. ככל שכללית תפסול את זכייתה של מד"א, העתירה תתייתר.
שירותי הפינוי המוסקים נחשבים לאחד הכלים הקריטיים במערכת הבריאות: הם מאפשרים לפנות במהירות פצועים קשה מאזורים מרוחקים לבתי החולים, ולתת מענה מהיר במצבי חירום שבהם כל דקה קובעת. זהו תחום יקר ומורכב, שדורש שילוב של טייסים, צוותים רפואיים וציוד אווירי מתקדם.
במשך כחמש־עשרה שנה סיפקה להק תעופה (באמצעות חברת־הבת שפירית שירותי תעופה) את שירותי הפינוי המוסק למדינה, באמצעות שני מסוקים – בצפון ובדרום – ובנוסף מסוק שלישי באילת בהסכם ישיר מול משרד הבריאות. בעתירה צוין כי להק היא זו שיזמה והקימה את המערך כבר ב־2007, השקיעה כ־200 מיליון שקל בהקמתו, ואף ניהלה מאבקים משפטיים מול חברות הביטוח עד שבית המשפט העליון חייב אותן לממן פינוי מוסק. כמו כן, להק היא שיזמה את הכנסת השירות לסל הבריאות והביאה להחלטות ממשלה שתקצבו אותו באופן קבוע.
ב־2023 היחסים בין להק למד״א עלו על שרטון: מד״א יצאה במכרז חדש להחלפת הספק, אליו ניגשו ארבעה מציעים, אך ביטלה אותו בתוך זמן קצר מבלי לנמק. במקום זאת בחרה הארגון להמשיך בהליך של "ספק יחיד", במסגרתו נבחרה חברת ברוק תעופה להפעלת המסוקים. מד״א טענה אז כי מדובר בצורך תפעולי דחוף שנועד להבטיח רציפות השירות, אולם מבקריה טענו כי ביטול המכרז התחרותי והעדפת ספק יחיד נועדו לשמר את שליטתה של מד״א בתחום ולמנוע תחרות שתוריד מחירים ותשפר שירות. מהלך זה, שבו בוטל מכרז תחרותי לטובת בחירת ספק יחיד, הוא שהחריף את הקרע עם להק תעופה - ועמד ברקע להגשת העתירה הנוכחית נגד זכיית מד״א במכרז של כללית.
מד״א מתמודדת לטענתה בשנים האחרונות עם קשיים כלכליים ופנתה לפני מספר דיווחה לפני מספר חודשים על גירעון של כ-480 מיליון שקל בשנים 2024-2025. ככל שיתגלה שהמכרז אכן הפסדי למד"א, לא הדבר מעלה תהיות על אופן פעולתה. להק טוענת כי מצב זה מלמד שאין ביכולתה של מד״א לשאת בהפסדים באופן עצמאי, והדבר מעצים את החשש כי היא עושה שימוש בתקציבי ציבור על מנת להדיח מתחרים ולבסס מונופול. עוד נטען כי גם אם ההצעה הזולה תתקבל, היא לא תחסוך כסף למדינה: כללית כבר קיבלה תקציב זהה ממשרד הבריאות, וכל הפסד של מד״א יתגלגל חזרה לציבור באמצעות דרישות תקציב נוספות.
מכללית נמסר: "הנושא נמצא על שולחנה ובבחינה של ועדת המכרזים".
ממד"א נמסר: "בשנים האחרונות נהנתה חברת להק ממיליוני שקלים מתקציב המדינה שהועברו לה בפטור ממכרז, ללא כל ביקורת ובחינת ספקים נוספים בשוק, וכעת כאשר הוגשה הצעה תחרותית ושקופה, לה היא הפסידה, בחרה לפנות לבית המשפט. מיד שהתברר לה שהפסידה פנתה להק לשרותי בריאות כללית בבקשה לסיים את ההתקשרות כמעט באופן מיידי ומבלי לאפשר זמן הערכות לספק הזוכה. ועדת המכרזים של כללית ציינה והדגישה כי הודעת חברת להק 'נגועה בחוסר תום לב קיצוני, ונראה כי כל מטרתה להסב נזקים בעקבות ההודעה על אי-זכייתה במכרז, והכל תוך סיכון חיי אדם ופגיעה בשירות קריטי ומציל חיים. אין זו הפעם הראשונה שחברת להק נוקטת בצעדים כוחניים וחסרי תום לב; כאשר, כפי שהתברר גם בעבר, כל עניינה אינו טובת הציבור, אלא שורת הרווחים שלה. מדובר בניסיון של חברה פרטית לטרפד מכרז חוקי ותקני ולהמשיך ולעשוק את קופת המדינה, אך אנו סמוכים ובטוחים כי האמת תובהר בבית המשפט".
מלהק תעופה נמסר: "זכיית מד״א במכרז האחרון נבעה ממצגי שווא לגבי כשירותה לעמוד בדרישות המקצועיות, לצד הצעה תפעולית הפסדית שנועדה למימון מכספי ציבור המיועדים למטרות אחרות - בניגוד לדין. בשל כך נאלצנו לעתור לבית המשפט, ובעמדת קופת חולים כללית שהוגשה השבוע לבית המשפט נכתב במפורש כי לכאורה יש ממש בטענותינו לגבי כשירות המסוקים של מד״א, זמינותם, הכשרת הצוותים ויכולת אספקת השירותים, והטענות נבדקות על ידה בימים אלו. בית המשפט קבע כי בשלב זה להק תעופה תמשיך לספק את השירות לציבור עד להחלטה אחרת".






























