סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סמוטריץ הצהרה ב דבר הקפאה הקפאת תקציבים כספים ל חברה ה ערבית רשויות משרד ה א
בצלאל סמוטריץ'. האימון נפל במשרד האוצר (צילום: גיל יוחנן)

באוצר נפל האסימון: "למלחמה צפויות להיות השפעות משמעותיות על המשק"

משרד האוצר שינה את עמדתו כלפי ההשפעות הכלכליות של המלחמה. בהודעה שפרסם נרמז כי קיימת אפשרות שיהיה צורך בהגדלת תקציב הביטחון. עוד נמסר כי "הוחלט על שריון מסגרת תקציבית להשלכות האזרחיות הרציפות של המלחמה", שמשמעותו שקיימת אפשרות שסבב הלחימה הזה יהיה משמעותי ושונה מהסבבים הקודמים גם במישור הכלכלי

באוצר שינו את עמדתם הראשונית כלפי ההשפעות הכלכליות של המלחמה, בהודעה שיצאה ממשרד האוצר נמסר כי "לאירוע צפויות להיות השפעות משמעותיות על המשק". כמו כן, רומזים באוצר כי קיימת אפשרות שיהיה צורך בהגדלת תקציב הבטחון, והוסיפו בהקשר זה כי "עלויות הלחימה הישירות יתבהרו בהמשך, ויגובש מענה לכך בהתאם לצורך". מעבר לכך, באוצר הודיעו כי "הוחלט על שריון מסגרת תקציבית להשלכות האזרחיות הרציפות של המלחמה", וכי הם עומדים בקשר גם עם המשרדים האזרחיים ומנסים לענות על צרכים שעולים מהשטח.
רוח ההודעה מלמדת על כך שבאוצר הפנימו כי קיימת אפשרות לא מבוטלת כי סבב לחימה זה יהיה משמעותי ושונה מן הסבבים הקודמים גם במישור הכלכלי, זאת בניגוד לדברי בכירי האוצר בדיון שהתקיים אמש עליו דווח בכלכליסט. עם זאת, גם עכשיו מדגישים במשרד, ובצדק, כי "ההערכות נעשות במקצועיות ובזהירות, ובשים לב לאי הוודאות הגבוהה השוררת ביחס להתפתחויות". מעניין לציין כי גופים בינלאומיים דוגמת סיטיבנק הוציאו כבר סקירה עם השפעות כלכליות ראשוניות של המלחמה, לכלכליסט נודע, כי נכון לשעות הבוקר לא היה קיים מסמך דומה במשרד האוצר.
כמו כן, מן ההודעה נדמה כי באוצר ניסו להדוף את הביקורת שהושמעה על הערכתם המוקדמת כי המבצע איננו "אירוע מאקרו כלכלי משמעותי". וכתבו "משרד האוצר ממוקד כל כולו בתמיכה במאמץ המלחמתי והלאומי, ובכלל זה במתן סיוע ומענה שואף לצרכים התקציביים של הגופים המבצעיים, על מנת שיוכלו לפעול באופן חלק מבחינה תקציבית במהלך ימי הלחימה". באוצר גם הדגישו כי בשעת מלחמה "כל כוחות ההצלה והביטחון פועלים בהתאם לצורך המבצעי, ובאופן שוטף וללא מגבלות תקציביות".
חשוב להדגיש כי נזקים אזרחיים מפוצים מקרן מס רכוש, בקרן מס רכוש יש כ-18 מיליארד שקל שנצברו במשך השנים ממסי נדל"ן שונים, מדובר בסכום שהוערך כגבוה לפני המלחמה - ולכן הופסקו ההפרשות לקרן למימון הפחתות מסים (על הדלק ועל משקאות ממותקים) - וגם כעת נראה כי הוא יספיק לפצות את הנזקים האזרחיים. עם זאת, בשלב זה מוקדם מאוד להעריך את היקף התביעות. אנשי קרן מס רכוש לא החלו להיכנס לאזור העוטף, ולכן הנתונים כעת משקפים רק את הפגיעות באזור המרכז. אך גם הנתונים במרכז מלמדים כי הפעם מדובר בסדרי גודל שונים לחלוטין.
בתוך כך סמוטריץ' הודיע כי הבוקר, לאחר שיחה עם נגיד בנק ישראל הפרופ' אמיר ירון, הוקם 'חדר מלחמה כלכלי' בהשתתפות כל ראשי האגפים באוצר ואנשי המקצוע הרלוונטי.
לפי נתוני רשות המסים נכון לאמש בשעה 20:00, יומיים מתחילת הלחימה, היו כ-2,850 פגיעות במבנים וברכבים, מהם 2,010 פגיעות במבנים (1,160 באשקלון, ו-850 בירושלים). בכדי להבין את סדרי הגודל, נזכיר כי במבצע עלות השחר שנמשך שלושה ימים מספר הפגיעות הישירות בכל הארץ היה 473 (כולל עוטף עזה). ולכן ניתן להעריך כי היקף הנזקים הסופיים שעל הקרן יהיה לממן יהיה גבוה בהרבה ממה שהכרנו עד כה.