סגור
כיתת כוננות ב באר שבע כוח מתנדבים ל משטרה משמר אזרחי 22.10.2023
כיתת כוננות בבאר שבע (המשרד לביטחון לאומי)

"בתוך 10 ימים נשלים את הקמת כיתות הכוננות וחימושן - בכל הארץ"

ניצב בדימוס שמעון לביא, הפרויקטור לגיוס וחימוש לחימה אזרחית: "אנו בשליש הדרך של הקמת כיתות הכוננות וחימושן, ומטרתנו להשלים את המהלך בימים הקרובים". "הקמנו 600 כיתות כוננות מיומנות שעובדות באופן מסודר תחת פיקוד המשטרה", הוסיף

"אנו בשליש הדרך של הקמת כיתות הכוננות וחימושן, ומטרתנו להשלים את המהלך ב-10 ימים הקרובים. יש הרבה מתנדבים ומבחינתנו נשק הוא מציל חיים". כך אמר היום (ג') ניצב בדימוס שמעון לביא, מי שמונה על ידי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לתכלל את כל נושא הקמה וחימוש כיתות הכוננות בישראל, ומוגדר כפרויקטור לגיוס וחימוש לחימה אזרחית".
לביא, לשעבר מפקד מחוז צפון במשטרה שהתפטר לאחר אסון מירון, מונה לתפקיד ימים ספורים לאחר תחילת המלחמה, על רקע ההבנה שבעת הזו יש צורך בכיתות כוננות חמושות הן בישובים הסמוכים לגדר והן בערים, בהן לראשונה אחרי שנים יוקמו כיתות כוננות במודל שהיה שכיח בעבר של משמר אזרחי.
בפתח דבריו, אמר לביא כי "אם אני מכוון לתרחיש רב זירתי של מלחמה כוללת או תרחישים אחרים נוספים ברמה גאוגרפית – אזי הכוחות יהיו מתוחים, לכן הקמנו 600 כיתות כוננות מיומנות, חמושות ברובה סער, שבהן חברי הכיתה הם בעלי מוטיבציה וכולם עובדים באופן מסודר תחת פיקוד משטרת ישראל".
לדבריו, "אנו בשבועיים האחרונים במרתון בניין כח. אין לנו כוונה רק לחלק נשקים אלא ממש לעסוק בבניית כוחות מקצועיים שיוכלו לתת תגובה מהירה בפריסה גאוגרפית רחבה ומתן תחושת בטחון".
בדומה לסקירות שניתנו שלשום בוועדה לביטחון לאומי בכנסת שדנה במוכנות כיתות הכוננות על ידי נציגים מהמשטרה, מג"ב ופיקוד העורף, לביא אמר גם הוא היום כי "התחלנו לחלק נשקים במרחב הכפרי לעשרות מועצות אזוריות שבהן מאות ישובים במרחב הכפרי. את זה עשינו דרך משמר הגבול שנותן את המעטפת לכלל כיתות הכוננות בישובים. עד כה חילקנו אלפי כלי נשק בישובים הכפריים והקמנו מאות כיתות כוננות".

1 צפייה בגלריה
שמעון לביא לשעבר מפקד מחוז צפון
שמעון לביא לשעבר מפקד מחוז צפון
שמעון לביא
(צילום: המשרד לביטחון לאומי)
כעת עיקר המאמץ לדבריו עובר למרחב העירוני. "בשבוע האחרון משקל הכובד עובר לערים, היכן שנמצאות תחנות המשטרה המקומיות, תחילה בערים מעורבות. חילקנו נשקים ב-32 ערים לכיתות כוננות. גייסנו מתנדבים שבתוך 48 שעות שיטרנו ואימנו אותם והם נמצאים פה כדי לשמור על הבית".
לביא אמר עוד כי "אני מזהה בתהליך הזה התנדבות יוצאת דופן כפי שלא ראיתי מעולם. אלפי אנשים רוצים להתנדב ולאחוז בנשק ולהגן על הבית ויש לנו שיתופי פעולה יוצאי דופן עם ראשי הרשויות ונציגי הציבור והאזרחים. זו שעתה היפה של ישראל, וכל אזרח שרוצה לתרום במיזם הזה - אני רואה בכך חשיבות עליונה. השר הגדיר לנו יעד, אנו כרגע בשליש הדרך, ובעשרת הימים הקרובים אנו רוצים להשלים את כל מהלך בניית הכוננות וגם של החימוש. אנו בתקופת מלחמה, וצריך להבין שאנו כרגע שמים את הביורוקרטיה בפינה. קיצרנו תהליכים, אבל חשוב להגיד שכל כיתות הכוננות הן תחת פיקוד המשטרה, כולן מאומנות, ויש תדרוכים ברורים, כשהכל תחת מסגרת אחידה ומאורגנת – תחת מג"ב במרחב הכפרי ותחת המשטרה הכחולה במרחב העירוני".
לביא פירט וסיפר כי "כבר ביום הראשון לעבודתי חימשתי את ישובי הצפון – את כל חמשת המועצות האזוריות. כרגע אנו בשלב הערים, כאשר חלק גדול מערי הצפון כבר חומשו, ישובים דרוזים ויהודים. אתמול היינו בבית שאן, נהריה ובחריש. היום אנו מחמשים את טבריה ועפולה, וגם ראשון לציון וכפר סבא חומשו. קבענו סדרי עדיפויות בהתאם לסיכון, ובהנחיית השר בכל הערים והישובים יהיו כיתות כוננות ויחולקו בהן כלי נשק. לגבי יהודה ושומרון אנו משתפים פעולה עם צה"ל בחלוקת תחומי האחריות, היות והוא אחראי על חלק מכיתות הכוננות".
לביא סיפר גם על הקמת כיתות הכוננות במגזר החרדי והמוטיבציה הרבה שם. "עד כה הקמנו בערים בני ברק, אלעד וחריש כיתות כוננות ויש מוטיביצית שיא של האוכלוסיה החרדית להתנדב. היום אנו מחלקים בבית שמש ויש לנו כוונה להקים 26 כיתות כוננות בירושלים, גם בשכונות החרדיות".
לביא סיכום ואמר כי "בתרחיש רב זירתי של מלחמה כוללת עם ירי תלול מסלול כוחות הבטחון יהיו בחזית ויתנו את המענה. לצד זה במקומות שבהם ידרש תגבור מסוים למשימות הגנה בלבד - לשם יגיעו אותם כוחות מקצועיים שיכולים להגיב במהירות. הנשקים נמצאים ברשות האנשים שמצטרפים לכיתות הכוננות, אין כוונה להפקיד אותם בכספות, אלא התפקיד שלהם יהיה להגיב במהירות".
יותר מ-100 אלף בקשות להוצאת רישיון נשק פרטי
במקביל להקמת כיתות הכוננות וחימושן ברובי סער באופן מאורגן, יש עלייה של מאות אחוזים גם בהתחמשות הפרטית של אזרחי ישראל. יותר מ-100 אלף בקשות להוצאת רישיון נשק פרטי הוגשו לאגף לכלי ירייה במשרד לביטחון לאומי בשבועיים הראשונים של המלחמה, כך לפי נתונים של המשרד המעודכנים ליום שישי.
ההערכה היא שמאז הוגשו למשרד עוד אלפי ואף עשרות אלפי בקשות נוספות, בין השאר לאור ההקלה בקריטריונים ובתבחינים לקבלת רישיון נשק שנכנסו לתוקף. מדובר בשינוי בתקנות השר לביטחון לאומי, שאושרו לאחר דיון שהתקיים בשבוע שעבר בוועדה לביטחון לאומי בכנסת.
"מדובר בכמות בקשות התואמת שנה ממוצעת", אמר דוד ויצמן, ראש חטיבת פיקוח ואכיפה כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי, שם ציינו עוד ש"המשרד בודק בזהירות כל בקשה באופן יסודי ואחראי".
המשרד טרם סיפק נתונים על כמות הבקשות שאושרו מאז תחילת המלחמה, אולם מסר בסוף השבוע כי מתחילת שנת 2023 הוא הנפיק כ-26 אלף רישיונות לנשיאת כלי ירייה פרטיים לאזרחים – לעומת כ-13 אלף בשנת 2022, וכ-10 אלף בשנת 2021.
כמובן, שכמות הרשיונות שתינתן עוד השנה תהיה גדולה בהרבה, לאור כמות הבקשות הרבה שבמשרד הבטיחו לטפל בהן במהירות בתוך כמה ימים, והכנסתן של אוכלוסיות שלמות למאגר הזכאים להגיש בקשה לרישיון נשק באמצעות הרחבת התבחינים השונים לקבלת רישיון נשק. כך למשל, כעת יוכל כל מי שנושא תעודת לוחם להוציא רישיון נשק (לעומת מי שעבר הכשרה כרובאי 07 כפי שהיה עד כה), ונעשו הקלות בתבחינים כמו מקום מגורים ומקום עבודה זכאי, הקלות למתנדבי מד"א בהוצאת רישיון נשק, הוספת אוכלוסיות של שוטרים, כבאים, חקלאים ועוד.
המשרד לביטחון לאומי מסר השבוע, בין השאר לאור דיווח של אזרחים על עיכובים בהליך הוצאת הרישיון, כי הוא הגדיל את היקפי הפעילות להנפקת רישיונות באופן משמעותי,. "הגדלנו את כמות העובדים המטפלים במתן רשיונות לאזרחים ואף גייסנו עובדים ממשרדי ממשלה נוספים", מסר המשרד.