סגור
הדמיה יפתחאל רכבת קלה נופית
הדמיה של הרכבת הקלה נופית (in3D עבור חוצה ישראל)

אלסטום, אלקטרה ומנרב יקימו את קו הרכבת הקלה נופית בין חיפה לנצרת

לפי משרד התחבורה, הקבוצה הזוכה תהיה אמונה על תכנון, הקמה, אספקה והתקנה של כלל המערכות הרכבתיות של הפרויקט ועל הפעלה ואחזקת הקו לכ-25 שנה. עבודות הזכיין צפויות להימשך כ-4 שנים ויותר - החל משנה הבאה

משרד התחבורה הודיע היום (ב') כי קבוצה המורכבת מהחברות אלסטום, אלקטרה ומנרב זכתה במכרז להקמת קו הרכבת הקלה "נופית" שתחבר בין חיפה לנצרת. המכרז נוהל על ידי החברה הממשלתית חוצה ישראל.
לפי הודעת משרד התחבורה, הקבוצה הזוכה תהיה אמונה על תכנון, הקמה, אספקה והתקנה של כלל המערכות הרכבתיות של הפרויקט ובהן מערכות איתות, תקשורת, חשמול, כרטוס ומידע לנוסעים; על הקמת המסילות, התחנות, מתחם תחזוקה וחניה (דיפו) ומרכז בקרה; על רכש הקרונות והציוד; ועל הפעלה ואחזקה של הקו לתקופה של כ-25 שנה. כמו כן, צוין כי עבודות הזכיין צפויות להתחיל במהלך השנה הבאה ויימשכו כ-4 שנים אך מניסיון העבר מדובר בהערכה אופטימית. חברת אלקטרה-אפיקים תפעיל את קו הרכבת כשזה ייפתח לפעילות.
1 צפייה בגלריה
מסלול הרכבת הקלה נופית
מסלול הרכבת הקלה נופית
מסלול הרכבת הקלה נופית
(צילום: דוברות חוצה ישראל)
ל"כלכליסט" נודע כי ההצעה הזוכה עומדת על כ-4 מיליארד שקל (עלויות הקמה, לא תפעול) וכי במקור הוערכו עבודות אלו בכ-3 מיליארד שקל. המשמעות היא שהפרויקט כולו יתייקר בכמיליארד שקל ל-8.5 מיליארד: 4.5 מיליארד שקל על נובע מעבודות ה"אינפרא 1" שחברת חוצה ישראל מבצעת שכוללות בניית גשרים לרכבת ופינוי תשתית קיימת למסילה, והיתר עבודות "אינפרא 2" של הקבוצה הזוכה.
הרכבת הקלה נצרת-חיפה, שזכתה למיתוג "נופית", היא פרויקט ייחודי ושנוי במחלוקת. הייחודיות שלו נובעת בראש ובראשונה מכך לא מדובר ברכבת קלה "קלאסית" אלא ביצור כלאיים שפועל בתוואי העירוני והבינעירוני. באוצר התנגדו בעבר להקמתו וטענו כי מדובר בפרויקט לא משתלם וזאת עקב מיעוט בריכוזי אוכלוסייה לאורך התוואי ומפני שהמרחק הגדול בין נצרת לחיפה יוביל לכך שנסיעה מקצה לקצה בקו תיקח 50 דקות. מנגד, מדובר בפרויקט רכבת הקלה היחיד שמתוכנן לשרת ריכוזי אוכלוסייה ערבית מובהקים.
אורכו של קו הרכבת הקלה "נופית" הוא כ-41 ק"מ והוא יחל בתחנת מרכזית המפרץ בחיפה, יעבור דרך קרית אתא (כביש 781 החדש), לאורך כביש 79 בסמוך לשפרעם, ריינה, ביר אל מכסור, יחצה את נוף הגליל ויסתיים בעיר נצרת. בקו יוקמו 20 תחנות איסוף והורדה, מסופי תחבורה וחניוני "חנה וסע", מתחם דיפו ומרכז בקרה ושליטה. בקו יפעלו מעל 30 רכבות במהירות של עד 100 קמ"ש ובתדירות נסיעה מרבית של כל ארבע דקות. במשרד התחבורה טענו בעבר כי מספר הנוסעים ביום יעמוד על כ-100 אלף.
למכרז שפורסם באפריל 2023 ניגשו ארבע קבוצות: הקבוצה הראשונה מורכבת מחברות דניה, דן, קומסה, מובנטיה וסקודה. הקבוצה השנייה מורכבת משפיר וכאף. הקבוצה השלישית שכאמור זכתה מורכבת מאלקטרה, אלסטום ומנרב. הקבוצה הרביעית מורכבת משיכון ובינוי, L&T, אגד, סטדלר, היטאצ'י ודאונר.
לפי משרד התחבורה, הפרויקט נועד לספק מענה לגידול הצפוי בהיקף האוכלוסייה ובצרכי התעסוקה במטרופולין הצפוני. עד שנת 2040, צפויה אוכלוסיית הגוש העירוני נצרת לגדול בכ-40%, ובשפרעם וקריית אתא בכ-70%. צפי הגידול בתעסוקה לתקופה זו הוא כ-60%.