סגור
פועלים פלסטינים ב מעבר אייל ליד קלקיליה
פועלים פלסטינים במעבר אייל ליד קלקיליה. 200 אלף עובדים איבדו את עבודתם בישראל (צילום: שאול גולן)

עזה והמצב הכלכלי: אלה האתגרים העצומים שמחכים לממשלה הפלסטינית החדשה

הממשלה בראשות ד"ר מחמוד מוצטפא הוקמה בלחץ הקהילה הבינלאומית שדרשה מיו"ר הרשות אבו מאזן לבצע רפורמות מהותיות, כך שתשקם את הפופולאריות שלה ברחוב הפלסטיני ותוכל בבוא העת להקים שלטון ברצועת עזה לאחר תום הלחימה

מחמוד עבאס (אבו מאזן) יו"ר הרשות הפלסטינית אישר היום את הקמתה של הממשלה החדשה בראשות ד"ר מחמוד מוצטפא. לפי לשכת היו"ר, הממשלה תושבע ביום ראשון הקרוב.
ממשלה זו מוגדרת ממשלת טכנוקרטים והיא אינה כוללת דמויות פוליטיות מוכרות. היא הוקמה בלחץ הקהילה הבינלאומית שדרשה מאבו מאזן לבצע רפורמות מהותיות ברשות, כך שתשקם את הפופולאריות שלה ברחוב הפלסטיני ותוכל בבוא העת להקים שלטון ברצועת עזה לאחר תום הלחימה שם.
מוצטפא הציג היום את תוכנית העבודה של הממשלה והיא כוללת רפורמות מוסדיות, רפורמות פיננסיות, חיזוק שלטון החוק והגברת השקיפות. עם זאת, בסדר העדיפות העליון של הממשלה טיפול במצב ההומניטרי בדגש על רצועת עזה. לצורך כך גם נקבע תפקיד חדש בממשלה – השר לענייני סיוע אליו מונה באסל חסן נאסר, תושב בית חאנון שברצועת עזה. בממשלה יש בסך הכול 23 שרים, רובם אנשי מקצוע ללא רקורד פוליטי אם כי נחשבות כמקורבות לפתח. בממשלה יש ייצוג לאישים ממזרח ירושלים, איו"ש ורצועת עזה.
האתגר הכלכלי
האתגרים של הממשלה החדשה עצומים וספק אם תצליח להביא הישגים של ממש בתנאים הגיאופוליטיים הנוכחיים. האתגר הכלכלי של הממשלה גדול במיוחד ומוצטפא שהוא כלכלן בעל שם בינלאומי מודע לכך היטב. בתוכנית העבודה שהציג היום הוא התייחס לכך וטען כי המצב על סף "קטסטרופה גדולה". מוצטפא הזכיר, כי ברצועת עזה זינק שיעור האבטלה מ-49% לפני ה-7 באוקטובר עד ל-89% נכון לתחילת 2023. עוד הוא הזכיר כי ברצועת עזה 73% מהמפעלים הכלכליים ו-83% מהעסקים המסחריים נהרסו.
ראש הממשלה הנכנס הדגיש כי ההשלכות הכלכליות של המלחמה מורגשות היטב גם בגדה המערבית, עם כ-200 אלף עובדים שאיבדו את מקום עבודתם בשוק הישראלי. לטענתו, התפוקה של כ-85% מהמפעלים הכלכליים והמסחריים בגדה דיווחו על ירידה כזו או אחרת בפעילות. הפסדי המגזר הפרטי בארבעת החודשים הראשונים של המלחמה בגדה המערבית ובעזה הסתכמו בכ-2.3 מיליארד דולר, קרי 19 מיליון דולר ליום, ציין ראש הממשלה הפלסטיני.
באשר למצבה הפיננסי של הרשות הוא הגדיר אותו כ"חסר תקדים בחומרתו". הוא פירט כי הרשות חייבת למועסקיה במצטבר 745 מיליון דולר, ללווים מהמגזר הפרטי 1.3 מיליארד דולר ולבנקים המקומיים למעלה מ-2 מיליארד דולר. ביחד עם חובות לקרן הפנסיה הפלסטינית חובותיה של הרשות נאמדים בכ-7 מיליארד דולר.
לפי תחזיות של גופים בינלאומיים שפורסמו באחרונה אם המלחמה ברצועה תימשך והמצב יישאר כמו שהוא כיום, המכה הכלכלית שתספוג הכלכלה הפלסטינית תהיה גדולה יותר מזו שבתקופת הקורונה. לפי הערכות אלה, התמ"ג בשטחי איו"ש יצנח ברבעון הראשון של 2024 בכ-20% - הירידה החדה ביותר מאז האינתיפדה השנייה.
במצב דברים זה תצטרך הממשלה הפלסטינית החדשה הרבה יותר מיוקרה ותמיכה בינלאומית ובעיקר סיוע כספי נדיב כדי למנוע את קריסת הרשות ועמה גם הכלכלה הפלסטינית.