סגור
איתמר בן גביר והמפכ"ל יעקב שבתאי
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל יעקב שבתאי. אכיפה פוליטית בררנית (צילום: אלכס קולומויסקי)

פרשנות
מה שמותר בקפלן אסור במירון: פתאום בן גביר נזכר לנזוף בשוטרים אלימים

תגובת השר לביטחון לאומי לאלימות המשטרה כלפי חרדים במירון חשפה, שוב, את משנתו המסוכנת: המשטרה היא כלי בידיו לנטרול מפגינים "שמאלנים" נגד ממשלת ההפיכה המשטרית. לא סתם מתריעה היועמ"שית על סכנות התיקון לפקודת המשטרה שחוקתיותה תידון בקרוב בבג"ץ

השר לביטחון פנים איתמר בן גביר נקלע לפוזיציה מעניינת: הוא גם פועל בניגוד לחוק וגם עושה את המעשה הנכון. בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה ולפסיקת בג"ץ, הוא הנחה ישירות את המשטרה כשדרש ממפקד מג"ב, ומעל ראשו של המפכ"ל, להשעות את שלושת שוטרי מג"ב שהכו מפגינים חרדים במירון.


המשטרה, לזכותה ייאמר, הפנימה ערך דמוקרטי חשוב אחד: השוויון. השוטרים מכים את כל המפגינים בלי הבדל גזע, דת, מין וצד פוליטי. השבוע, טעמו מנחת ידה חרדים שהפגינו במירון. את השיח זעזעה הטחתו ארצה של חרדי קשיש. זה היה צעד אחד רחוק מדי - לא רק בגלל הזיכרון ההיסטורי של התמונה ולא רק בגלל שהמעשה נעשה לעיני המצלמות. האלימות מנוגדת לאינטרסים הפוליטיים של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. הוא הצליח לאכוף על המשטרה את רוחו, תפיסתו ובריונותו, אבל לא עד הסוף. מאז שבן גביר קיבל את המשטרה למרותו, הוא רואה בה כלי לנטרול קפלן ושאר המפגינים נגד ממשלת ההפיכה המשטרית. הדרך היא לסמן למשטרה את המפגינים כמפירי חוק, כאנרכיסטים, אבל גם כשמאלנים וכבוגדים.
המשטרה משום מה, נעצרה בשניים הראשונים וקצת החמיצה את המיתוג הפוליטי. האלימות מול החרדים אינה חדשה, למרות שזיהויים הפוליטי אמור היה להגן עליהם. והנה מהעז הזה יצא קצת מתוק. השר בן גביר, בניגוד לחוק כפי שהתוו אותו בג"ץ הוא והיועמ"שית, הורה למשטרה להשעות את השוטרים. דרישה נכונה במהותה שנעדרה כליל ממקרים חמורים יותר של אלימות משטרתית כלפי ה"מפגינים הנכונים". כך למשל לא דרש השר להשעות את רפ"ק מאיר סוויסה שהשליך רימון הלם על מפגינים באיילון. סוויסה, במקום לעמוד לדין משמעתי ואפילו פלילי אפילו זכה לקידום.
בשתי ההחלטות האלה – להשעות את המכים בחרדים ולקדם את המכים ב"שמאלנים"- מנחיל למעשה בן גביר למשטרה אכיפה פוליטית בררנית. הוא מאותת להם מתי יש להעלים עין ומתי יש למצות את הדין. מתי לקדם ומתי להשעות. האירוע במירון איפשר לו להצטייר כאוכף שוויוני של שלטון החוק וכאילו חילץ אותו ממשבצת השר שמנחה את המשטרה להפעיל כוח רק נגד מפגינים מהשמאל. אבל הסנקציות הבררניות נגד השוטרים האלימים וההפרה הגלויה של פסיקת בג״ץ שאוסרת מתן הוראות ישירות למשטרה – רק מעצימה הסכנה שנשקפת מהשר. סכנה שהתריעה עליה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בנאומה הבוקר בכנס לשכת עורכי הדין. היועצת דיברה על סכנות התיקון לפקודת המשטרה שחוקתיותה תידון בקרוב בבג״ץ. "החשש מפוליטיזציה של משטרת ישראל הוא ממשי", אמרה היועצת. "המשטרה היא חלק מהרשות המבצעת, אבל היא איננה המשטרה של הממשלה". לדבריה, היעדר הגדרת הממלכתיות של המשטרה בתיקון החוק שיזם בן גביר אינו מקרי אלא מתוכנן ולכן "התיקון אינו עומד במבחנים החוקתיים".