סגור

מחקר משנה תפיסה: הילודה של הנשים החרדיות ממשיכה לרדת

לפי מחקר של המכון לדמוקרטיה, שיעור הפריון של נשים חרדיות ירד מ־6.5 ילדים ב־2008 ל־6 ילדים ב־2018, בניגוד לחישובי הלמ"ס שלפיהם שיעור הפריון סטטי. לנתון החדש חשיבות מכרעת בחישוב תחזיות כלכליות

שיעור הפריון של האישה החרדית ירד משמעותית בשנים האחרונות מ־6.5 ל־6 ילדים ואינו תקוע במקום כפי שמראים חישובי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). כך מגלה מחקר חדש של החוקר גבריאל גורדון מהמכון הישראלי לדמוקרטיה. מדובר בנתון בעל השלכות כלכליות מרחיקות לכת. היתרון של חישובי גורדון הוא שהם מתבססים על נתוני כלל האוכלוסייה במרשם האוכלוסין, בעוד נתוני הלמ"ס מתבססים על סקרים.
שיעור הפריון החזוי לאישה הוא הנתון המרכזי למדידת מגמות דמוגרפיות. לא מדובר במספר ילדים ממוצע אלא בחישוב של מספר הילדים החזוי לאישה ממגזר מסוים במהלך חייה. שיעור פריון בכלל ושיעור הפריון של האוכלוסייה החרדית בפרט הם נתונים חשובים בחישוב תחזיות כלכליות בישראל לחיזוי חלקו של כל מגזר באוכלוסייה, בכוח העבודה ובפריון העתידי. במקרה של החרדים חישוב תחזיות האוכלוסייה של הלמ"ס המחיש מאוד את הצורך לשלב כמות גדולה בהרבה שלהם בכוח העבודה.
בעולם מקובל שככל שנשים יוצאות יותר לעבודה מספר הילדים יורד. אבל לפי נתוני הלמ"ס נראה היה שהחרדיות חריגות. המחקר מגלה שעם העלייה הדרמטית בשיעור התעסוקה של נשים חרדיות שעבר לאחרונה את ה־80% יש גם ירידה ברורה בשיעור הפריון החזוי להן.
1 צפייה בגלריה
ילדים חרדים שכונת רוממה ירושלים
ילדים חרדים שכונת רוממה ירושלים
ילדים חרדים בשכונת רוממה בירושלים
(אלכס קומולויסקי)
על פי חישובי הלמ"ס שיעור הפריון של נשים חרדיות דורך במקום לאורך העשור האחרון – בין 6.6 ל־6.7. זאת לעומת 2–2.2 ילדים לאישה אצל החילוניות, 3.1–3.2 אצל היהודיות ו־3.0–3.1 בנתון הישראלי הכללי. זהו שיעור הפריון הגבוה ב־OECD והוא כפול מממוצע המדינות המפותחות. לפי הלמ"ס, בחברה החרדית נרשמה בתקופה שלאחר הקיצוץ הגדול בקצבאות מהילדים ב־2003 ירידה מ־7.4 ילדים ב־2004 ל־6.6 ב־2008, ואז נבלמה הירידה ומאז דורכת הילודה החרדית במקום. ב־2017 הלמ"ס אף דיווחה על עלייה חוזרת ל־7.0 ילדים לאישה חרדית, אבל אחר כך תיקנה עצמה והודיעה שהיה מדובר בטעות בחישוב.
אבל לפי גורדון בחישובים שלו "נמצאה ירידה במספר הלידות הממוצע לאשה חרדית מכ־6.5 ב־2008 ל־6.15 ב־2018". חשוב מכך, "הנתון עבור 2018 בקרב נשים חרדיות נמוך מהנתון שפורסם בלמ"ס", שעומד על 6.64.
ההסבר של גורדון לפער הוא שנתוני הלמ"ס מבוססים בעיקר על סקר ולכן הם חשופים לטעויות. זאת, בניגוד למחקר שלו שבדק את הנתונים במרשם האוכלוסין. עם זאת הנתונים של גורדון לא יכולים לזהות חוזרים בתשובה ויוצאים בשאלה מכיוון שזה מידע שאינו מופיע במרשם האוכלוסין. עם זאת, ניתן להניח שהם מקזזים אלה את אלה במידה רבה.
המחקר גם בדק את שעורי הפריון לפי זרמים חרדים. מספר הלידות הגבוה מבין הזרמים נרשם כצפוי אצל נשים חסידיות, עם 6.8 לידות ב־2018 לעומת 7.1 ב־2008. בקרב נשים ליטאיות מספר הלידות עומד על 6.3, ירידה מ-6.6 לפני עשור. בקרב הספרדים שיעור הפריון הוא 5.0 ילדים, די דומה לדתיות לאומיות, לעומת 5.4 לפני עשור.
עוד מצא המחקר שככל שיש לגברים חרדים יותר ילדים קטן אחוז המועסקים. זאת, למרות הצורך הכלכלי לפרנס נפשות רבות יותר. כך למשל שיעור התעסוקה של גברים ליטאים עם 1–3 ילדים עומד על 55% אבל שיעור התעסוקה של גברים ליטאים עם 5–6 ילדים עומד על 33% בלבד. אין כנראה קשר סיבתי בין הדברים אלא פשוט מספר ילדים גבוה וגם הישארות בישיבה נובעים כנראה שניהם משמרנות.