ההפוגה במלחמה הורגשה: הוצאות בכרטיסי אשראי זינקו במרץ ב־12.1%
בחודש מרץ נרשם שיא בשל 47.6 מיליארד שקל בהוצאות בכרטיסי אשראי. ענפי התיירות, שנפגעו משמעותית במהלך המלחמה, ממשיכים להתאושש. על רקע היערכות לפסח, ההוצאות בענף הביגוד זינקו ב-57% ל-2.6 מיליארד שקל
השימוש בכרטיסי אשראי צמח במרץ ב־12.1% לעומת השנה שעברה,לשיא של 47.6 מיליארד שקל. כך עולה מנתוני שב"א, המנהלת את תשתית התשלומים בישראל. השיא בהוצאות האשראי משקף את המשך התאוששות המשק הישראלי מהמלחמה.
עוד עולה מנתוני שב"א כי ההוצאה היומית הממוצעת עמדה על 1.53 מיליארד שקל - בדומה לשיא בהוצאה היומית שהוצג בספטמבר האחרון. ההוצאות אונליין צמחו ב-14.3% ל-28 מיליארד שקל, כ-59% מסך ההוצאות.
חלק מהעלייה בהוצאות מוסברת בשל עליית המחירים במשק בחודשים האחרונים. עם זאת, בהינתן הגדלת נטל המס על משקי הבית החל מינואר האחרון, וכן עליית המחירים - שני גורמים שפוגעים בצריכה במשק, העובדה שנרשם שיא בהיקף ההוצאה הכולל ממחישה כי לפי שעה התיאבון הצרכני מושפע מהם באופן מוגבל.
העלייה בצריכה אינה אחידה: ענפי התיירות, שספגו את עיקר הפגיעה במלחמה, ממשיכים להתאושש: ההוצאות בבתי מלון זינקו ב־47% ל-761 מיליון שקל, ובסוכנויות הנסיעות ב-33.7% ל-1.1 מיליארד שקל.
בענף התעופה נרשמה עלייה מתונה של 5.3% בלבד ל-420 מיליון שקל: הסיבה לכך היא חזרתן של חברות התעופה הזרות לישראל, שנתוני הסליקה של חברת שב"א אינם כוללים אותן. ברשתות המזון, בהן חלה עליית מחירים חדה, היקף ההוצאות באשראי צמח ב-9.5% ל-5.8 מיליארד שקל.
עלייה חדה במיוחד נרשמה בענף ההלבשה וההנהלה, שבו היקף ההוצאות זינק ב-57%, זאת בעיקר בשל ההכנות לחג הפסח. "שיאי ההוצאות בכרטיסי החיוב, שנרשמו על ידי הציבור הישראלי במהלך חודש מרץ, מהווים נתון ראשון לגבי ההכנות לקראת חג הפסח" אמר מנכ"ל חברת שב"א, איתן לב-טוב. "אנו רואים שענפי המסחר המרכזיים שנפגעו במהלך המלחמה, התיירות והתרבות, הציגו בחודש מרץ נתונים גבוהים יותר מאשר בחודש מרץ לפני שנתיים. בנוסף, היקף ההוצאות של הישראלים בתחומי המזון, ההלבשה וההנעלה, חשמל ואלקטרוניקה נמצא במגמת צמיחה".