סגור
פאנלים סולאריים פאנל סולארי אנרגיה סולארית חיספין
פאנלים סולאריים ברמת הגולן (JALAA MAREY / AFP)

חוק ההסדרים מתעלם מקידום אנרגיה מתחדשת

בהסכמים הקואליציוניים הבטיחה הממשלה להעלות את יעדי האנרגיה המתחדשת שהוצבו לשנת 2030 מ־30% כיום ל־50%, אך בחוק ההסדרים אין כל זכר להבטחה זו

עם כינונה הציגה הממשלה הבטחות מרחיקות לכת בתחום הסביבה. בין היתר, הובטח בהסכמים הקואליציוניים להעלות את יעדי האנרגיה המתחדשת שהוצבו לשנת 2030 מ־30% כיום, ל־50%. אך בחוק ההסדרים אין כל זכר לאותה הבטחה, שנכון להיום, איש לא יודע כיצד תצליח ממשלת ישראל לממש, כאשר גם היעד הצנוע יותר מוטל בספק בקרב גורמי המקצוע.
בעוד שחוק ההסדרים מקדם רפורמות רחבות היקף בהליך בזק שנוי במחלוקת, נושא האנרגיה המתחדשת לא מקודם באופן משמעותי באמצעות החוק. תחנות כוח יזכו למסלול קידום מהיר וללא ביקורת סביבתית ראויה, אך החלטות ממשלה שמועדן כבר פג מבלי שמומשו, דווקא נדחות בחוק ההסדרים, ולא הופכות לעובדה מוגמרת בשטח.
כך למשל, נדחתה הצבת יעדים לבנייה מאופסת אנרגיה, להצבת פאנלים סולאריים על מוסדות חינוך וגם להקמת מתקנים סולאריים על בנייה חדשה שאינה למגורים — יעדים שמנהל התכנון הופקד על מימושם, אך פספס בשנה שעברה. גם אם במשרד האנרגיה נעשים מאמצים לקידום אנרגיה מתחדשת, ישראל סובלת מחסמים רבים המקשים על קידום התחום. בחוק ההסדרים אין תוכנית רחבה להסרת חסמים, באופן שיאפשר פריסה משמעותית של אנרגיה נקייה.
בעוד שאין פתרונות מספקים לקידום אנרגיה מתחדשת בחוק ההסדרים, מקדמת המדינה הקמה של כשמונה תחנות כוח חדשות. הממשלה העדיפה בהסדרים לקבע את התלות של ישראל בדלקים מזהמים הגורמים לתחלואה ותמותה מוקדמת בקרב הציבור, ובאופן הזה אף להקשות על מימוש היעדים הצנועים שהציבה ישראל בתחום האנרגיה המתחדשת.
למרות שהמועצה הארצית קבעה שעיקר האנרגיה הסולארית תותקן בשנים הבאות במרחב הבנוי, כדי שלא לגזול שטחים פתוחים, נושא האנרגיה המתחדשת במרחב הבנוי אינו מקודם בחוק ההסדרים. זאת, למרות שלהערכת המשרד להגנת הסביבה, ניתן לספק בשנת 2030 46% מצריכת החשמל בישראל על ידי הקמת מתקנים סולאריים בשטחים הבנויים. לעת עתה, תוכניות בנייה שמאושרות לשנים רבות קדימה, יקומו כשגגותיהם חשופים להשתזף בשמש, מבלי שזו תהיה מנוצלת להפקת אנרגיה מתחדשת.