סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הסגל צחי ברוורמן
ראש הסגל צחי ברוורמן וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אוהד צויגנברג)

כשל ניהולי במשרד רה"מ - הביקורות מדאיגות, הממצאים חריגים והסמנכ"ל נותר בתפקידו

לפי בדיקה מדגמית, בשליש מהחשבוניות ששולמו ב־2021 לספקים של משרד רה"מ נמצא תשלום עודף של מיליוני שקלים. כל החיצים מובילים לסמנכ"ל האגף לביטחון וסגנו, שהליך פיטוריהם נעצר השבוע בידי המנכ"ל הזמני, צחי ברוורמן. משרד רה"מ: "הטענות מטעות והפוכות מהעובדות"

המאבק של נאמני ראש הממשלה להשארת סמנכ"ל אגף ביטחון וחירום במשרד ראש הממשלה אלון חלווה ועובדו רון שניידר, מסרב לשקוט. אנשי ראש הממשלה מתעקשים להשאיר את השניים במשרד, על אף ששני דו"חות ביקורת של משרד רואה חשבון חיצוני מצאו ליקויים חמורים בהתנהלותם. על פי אותם דו"חות, השניים אישרו חשבוניות שבגינן לכאורה שילם משרד ראש הממשלה לספקים מיליוני שקלים מיותרים. אגף הביטחון, שבראשו עומד חלווה, הוא גם הגוף שמגיש בקשות לתיקון ושיפוץ בבית ראש הממשלה בנימוקים ביטחוניים.
בחודשים האחרונים פורסם כי תחת ניהולו של חלווה הועברו מילוני שקלים לספקיות של משרד ראש הממשלה בצורה חריגה וללא אישור, הופקו חשבוניות כפולות על תשלומים מיותרים לספקים, ואושרו תשלומים לספק עבור ציוד שלכאורה לא סופק או שזה לא תאם את המפרט במכרז.
הממצאים שהתגלו במשרד ראש הממשלה הובילו לפני כחצי שנה לפתיחת הליך הפיטורין של חלווה מהמשרד ואלו היו אמורים להיכנס לתוקף בסוף דצמבר. אלא של"כלכליסט" נודע כי בשבוע שעבר הורה צחי ברוורמן, שכיהן רק כשבוע כמנכ"ל המשרד הזמני, לעצור את הליך הפיטורין. הוא הורה לסמנכ"לית משאבי האנוש להשיב את חלווה לשלושה חודשים, שבמהלכם ייבחן אם הליך הפיטורין היה תקין. בנוסף, באותם דו"חות בדיקה חיצוניים שנעשו והגיעו לידי "כלכליסט" נחשף לראשונה כיצד הועברו עשרות מיליוני השקלים ללא סמכות, כיצד אושר תשלום כפול עבור אירוע בהר הרצל, כמו גם אישורי תשלומים מיותרים עבור אבטחת מטוס ראש הממשלה - תשלומים שהסתכמו ב־ 2.2 מיליוני שקלים ששולמו לספקים השונים ללא הצדקה לכאורה. בנוסף, במכתב אחר של חשב המשרד שנשלח בימים האחרונים והגיע לידי "כלכליסט", מתגלה לראשונה כי ברוורמן מיהר לעצור דיון של ועדת מכרזים על הפסקת ההתקשרות עם ספק נוסף של המשרד (חברת טופ סקיי ליין), למרות שבביקורת שנערכה בעניינה, נמצא כי לכאורה שולמו לה 4 מיליון שקל עבור מוצרים שכלל לא סופקו, ומוצרים שסופקו לא תאמו לתנאי ההזמנה. בניגוד להנחייתו של ברוורמן כתב חשב המשרד: "אין ביכולתי לאשר להמשיך ולרכוש שירותים מהחברה".
בפברואר 2022 חשדו של חשב משרד ראש הממשלה רועי בנבנישתי התעורר בשל דרישות חריגות לתוספת תקציבית שהגיעו מאגף הביטחון במשרד. בנבנישתי, שבעבר שימש כלכלן ראשי במינהל הרכב במשרד האוצר, כינס דיון לבחינת פניות של האגף לוועדה שמאשרת תקציבים בדיעבד. בדרך כלל ספקים של משרד ממשלתי נבחרים במכרז וההתקשרות עימם נעשית במסגרת תקציב שאושר מראש על ידי החשב הכללי במשרד האוצר. במקרים חריגים, שבהם יש צורך דחוף בתוספת תקציב, מנהל בשטח מאשר את התוספת ומקבל חותמת אחר כך מ"ועדת בדיעבד", שבראשה עומד חשב המשרד וחברים בה בכירים נוספים במשרד ראש הממשלה. ההליך הזה נועד לאפשר פעילות שוטפת ולמנוע עיכובים בשל חריגה של כמה אלפי שקלים מתקציב שניתן. אולם, התוספות שאגף הביטחון ביקש היו בהיקפים חריגים שהדאיגו את חשבי המשרד.
שלוש חברות שנבחרו במכרז היו תחת הסכם שהיקפו הכספי השנתי המאושר היה 25 מיליון שקל. החברות מונדו במות, ארגוני במות ואוהלי נתנוב מספקות למשרד ציוד הנחוץ לאבטחת אירועים שבהם נוכח ראש הממשלה. בין היתר הן מספקות מחסומים, פיגומים, במות, אוהלים ועוד. את ההתקשרות עם החברות האלה מנהל רון שניידר, הכפוף כאמור לחלווה. בשנת 2021 הקופה הזו התרוקנה כבר ביולי אבל שניידר פנה בבקשה לתוספת תקציב באמצע אוגוסט. על פי הנוהל הבקשה לתוספת תקציב הוגשה לוועדת החריגים של אגף החשב הכללי במשרד האוצר. יו"ר הוועדה סירב לדון בבקשה משום שהיא רטרואקטיבית. לכן, הבקשה עברה לוועדת בדיעבד של משרד רה"מ ורק באמצע אוקטובר אושר תקציב נוסף של 12.5 מיליון שקל. אלא שהכסף הזה כבר שולם לספקים, ובסוף אוקטובר שניידר שוב ביקש תוספת של 12.5 מיליון שקל. התוספת הזו אושרה רק בינואר 2022.
כלומר ספקי המחסומים והבמות נהנו מתקציב כפול מזה שאושר להם מלכתחילה במכרז. למעשה למרות שתקציב אגף הביטחון הוא בשיעור של כ־30% מתקציב המשרד, ב־2021 האגף של חלווה היה אחראי על 74% מהאישורים לתשלומים בדיעבד.
לו היו אלה הממצאים היחידים בהתקשרות של אגף הביטחון עם ספקיו, אפשר היה לראות בכך כשל ניהולי שנובע אולי מעומס עבודה, מריבוי האירועים ערב הבחירות. אלא שהיו אלה רק ממצאים ראשוניים, ומה שהתגלה אחר כך הוביל להליכים משפטיים מול הספקים ובקשה מפרקליטות המדינה לבחון האם יש בממצאים גם היבטים פליליים.
ביוני 2022 יאיר לפיד החליף את בנט בכיסא ראש הממשלה ונעמה שולץ נכנסה לתפקיד מנכ"לית משרד רה"מ. המנהלים במשרד המשיכו להתריע על הבעיות שצפות בדרישות התשלום של הספקים שעובדים עם אגף הביטחון. החשבות ראתה כי בתחום אבטחת האירועים חשבוניות נשלחו, בוטלו, הופקו חשבוניות מתוקנות ושוב בוטלו. וחוזר חלילה. ההתנהלות הזו הדליקה כבר אז אצל חשבי המשרד נורות אדומות. בתוך אי הסדר הזה נמצאו חשבוניות כפולות שהובילו לתשלומים מיותרים.
בבדיקה מדגמית שבוצעה באמצעות משרד רואה החשבון ליאון אורליצקי נדגמו 96 מתוך 718 חשבוניות שהופקו ב־2021, שליש מהחשבוניות (32) היו לכאורה עבור תשלום מיותר, כלומר חשבוניות שהמשרד לא היה צריך לשלם לספק. היקף הכספים שזרם לספקים ללא הצדקה הוא 2.2 מיליון שקל. כאמור במסגרת המכרז הזה נבחרו שלושה ספקים, שניים מהם הסכימו עם הממצאים והחזירו את הכסף העודף ששולם להם. אבל הספק הגדול, מונדו במות שבבעלות מיכה הר צבי, מתכחש לממצאים. למשל, התברר שמשרד ראש הממשלה שילם לחברה לכאורה פעמיים 680 אלף שקל עבור הקמה של אירוע שנערך באפריל 2021 בהר הרצל. בבדיקה מעמיקה יותר התגלו תשלומים מיותרים בסך 1.8 מיליון שקל למונדו על ציוד לאבטחת מטוס ראש הממשלה. במקרה הזה חושדים בחשבות כי המשרד שילם לחברה כמה וכמה פעמים עבור הקמת המתקנים, בעוד שעל פי ההסכם עימה צריך לשלם לה פעם אחת על הקמה, ובהמשך על שימוש שעתי. מבדיקת "כלכליסט" עולה כי יהודה ברוך מנכ"ל החברה הציע לחשב המשרד להחזיר מחצית מהסכום העודף אך הצעתו נדחתה על הסף.
במסמך שנשלח להנהלת משרד ראש הממשלה באוגוסט 2022 וכותרתו סיכום דו"ח ביקורת, ושעליו חתומה סגנית חשב משרד ראש הממשלה הילה רבני, נכתב כי "הביקורת הנוכחית העלתה ממצאים חמורים ביותר שאינם שכיחים בביקורות שמבצעת החשבות". על האירוע בהר הרצל היא כותבת כי "מנהל ההתקשרות (רון שניידר, א"ג) אישר חשבוניות לתשלום מבלי שמילא את תפקידו ובדק שלא בוצעו תשלומי כפל. עקב כך שילם משרד ראש הממשלה לספק 680,767 שקל ללא הצדקה".לסיכום דבריה כתבה רבני, כי "מכל הממצאים שלעיל עולה התנהלות בלתי מקצועית ובלתי אחראית של מנהל ההתקשרות העולה לכדי רשלנות".
במקביל, בימים אלה נערכת בדיקה באשר להתקשרות אחרת של משרד ראש הממשלה עם חברה בשם טופ סקיי לין שבבעלות יעקב וינטר ואבי פרזון. החברה היא ספק יחיד של משרד ראש הממשלה למערכות ביטחון במתקנים קבועים, בין היתר מצלמות אבטחה ומערכות מחשב מתאימות. את ההתקשרות עימה מנהל אלון חלווה בעצמו.
בביקורת נבחנו ארבעה פרויקטים שבהם היקף התשלומים עמד על כ־18 מיליון שקל. ממצאי הביקורת עולה כי המשרד שילם לכאורה 4 מיליון שקל עבור מוצרים שלא סופקו או שהמפרט שלהם היה נחות משמעותית מהמפרט בתנאי המכרז. למשל 22 מערכות VMS (ניהול וידאו במעגל סגור) ששוויין על פי יועץ חיצוני כמה אלפי שקלים, נמכרו למשרד ב־95 אלף שקל כלומר כ־2 מילון שקל שזרמו לספק לכאורה לא הצדקה. במקרה אחר המשרד שילם 840 אלף שקל עבור שבע מערכות שליטה ובקרה, אך בביקורת התגלה כי קיבל רק שתיים, כך שלכאורה שולמו לחברה כ־600 אלף שקל עבור מערכות שכלל לא סופקו.
בעקבות הממצאים האלה עצרה חשבות משרד ראש הממשלה תשלומים שונים לספק, ובתגובה הוא הגיש תביעה כספית של כ־6 מיליון שקל. בתביעה טענות גם באשר להתקשרויות קודמות שאינן חלק מדוח הביקורת
הממצאים האלה מופיעים בכמה דו"חות לא חסויים ובלא מעט מכתבים ומיילים שנשלחו מבכירים במשרד ראש הממשלה, ומאגף החשב הכללי במשרד האוצר. ומה עשה ברוורמן עם כל המידע הזה? כאמור, ביום בו מונה לממלא מקום המנכ"ל ברוורמן עצר את הליך הפיטורין של חלווה והורה להחזיר אותו למשך שלושה חודשים שבהן יבצע בדיקה מקיפה של ההליך. בנוסף עצר ברוורמן דיון של ועדת המכרזים בעניין טופ סקיי ליין.
המאמצים לבלום את הליך הפיטורין של חלווה ועוזרו החלו בנובמבר לאחר שגוש נתניהו ניצח בבחירות לכנסת ה־25. פרופ' דניאל הרשקוביץ נציב שירות המדינה ביקש לבחון את ההליך, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לנציבות שליווה אותו ואישר כי היה תקין.
על פיטוריו של חלווה החליטה המנכ"לית היוצאת של משרד רה"מ נעמה שולץ באוקטובר 2022 לאחר הליך שימוע שהחל ביוני 2022. תקינותו של ההליך נבחנה בין היתר בדיון שנערך בנובמבר ובו השתתפו המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי־מנהלי) ד"ר גיל לימון, היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה שלומית ברנע, מנהלת המחלקה לסכסוכי העבודה בפרקליטות המדינה מיכל לייסר ומשפטנים נוספים. המסקנה שלהם הייתה, כי אין כל פגם בהליך ואף אין לחלווה זכות ערעור בפני הנציב על פיטוריו. בעקבות התערבותו של הנציב, התנועה לאיכות השלטון עתרה בסוך דצמבר לבג"ץ בטענה כי התערבות בפיטוריו "מעלה חשש למשוא פנים ולשיקולים זרים, לאור קרבתו הפוליטית והאישית של חלווה לגורמים רבי עצמה במערכת הפוליטית הישראלית".
ממשרד ראש הממשלה נמסר: "כל הטענות שמועלות בכתבה מוצגות באופן מעוות, מטעה, מגמתי והפוך מהעובדות. בעקבות פניות של העובדים הנ"ל, ובהתאם לסמכותו כמנכ"ל, הנחה מ"מ המנכ"ל לעכב את ההליך עד אשר ייכנס מנכ"ל קבוע ועד לבירור העניין. לטענת החיובים ביתר של חברת המחסומים: בניגוד לנטען, מי שהצביע על הימצאותם של חיובים ביתר היה ראש אגף הביטחון, מר אלון חלווה. מיד לאחר שקיבל את המכרז לניהולו, ביצע חלווה בדיקה שהעלתה שהקבלן פעל כך מאז שנת 2020. לטענת ההתקשרות עם ספקית אמצעי האבטחה: גם כאן, מי שהצביע על חיובים חריגים לכאורה שיש לבררם עם הספק, היה מר אלון חלווה כראש אגף ביטחון וחירום, וההליך עדיין בבירור".
מחברת מונדו במות נמסר: "חברת מונדו במות היא אחת מהזוכות במכרז פומבי 40/18 לאספקת ציוד לאירועים עבור משרד ראש הממשלה. החברה מנועה מלהתייחס לטענות הנוגעות למכרז, בין השאר, מטעמי סודיות וצנעת הפרט, ושומרת על זכויותיה במקרה של פרסום מידע שגוי או מטעה בעניינה".
מחברת טופ סקיי לין נמסר: "יודגש כי מעולם לא שולם לחברה שקל אחד ביתר וכל האמור בפנייה נעשה ללא בסיס ממשי ובמטרה ישירה לערב את החברה במאבקים לא לה. חשוב לציין כי החברה מבצעת עבור משרד רה"מ גם היום פרויקטים ביטחוניים ורגישים במסגרת המכרז בהזמנות עכשוויות וברור שאם היה שמץ של אמת, היה משרד רה"מ מפסיק את עבודתה של החברה בעבר או בהווה. הוזמנו שבע מערכות שליטה ובקרה, סופקו שבע מערכות שליטה ובקרה הנמצאות במיקומים מדויקים, שאיני יכול לפרטן שמשרד רה"מ מודע להם והכל לפי המכרז והמפרטים הרלוונטים. כלל הפריטים שהוזמנו סופקו ובידי משרד רה"מ כל האסמכתאות. החברה סיפקה מספר מסוים של מערכות וידיאו שחלקן מחוברות למערכות שליטה ובקרה. כלל מערכות הווידיאו הותקנו וסופקו בדיוק לפי המפרט במכרז הרלוונטי ושולמו בדיוק לפי המכרז.